Σε θετική πορεία βρίσκονται οι ναυλαγορές στις περισσότερες κατηγορίες εμπορικών πλοίων.
Ο διατομεακός δείκτης ClarkSea διαμορφώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στα 27.914 δολάρια την ημέρα, που αποτελεί νέο υψηλό από την αρχή του έτους, με τον μέσο όρο μέχρι στιγμής το 2024 να είναι αυξημένος κατά 5% σε ετήσια βάση και κατά 37% σε σχέση με τον δεκαετή μέσο όρο.
Ωστόσο, σε αντίθεση με προηγούμενα χρόνια, που τον τόνο έδιναν ή τα conbtainerships (την περίοδο της πανδημίας) ή τα δεξαμενόπλοια στην post covid περίοδο, και οι άλλες αγορές ατονούσαν ή ήταν αρνητικές, σήμερα το πρόσημο είναι θετικό στις περισσότερες περιπτώσεις.
Ειδικότερα στην αγορά δεξαμενόπλοιων, τα έσοδα στα suezmax και τα aframax παραμένουν πάνω από 50.000 δολάρια την ημέρα, ενώ στον τομέα των VLCC οι σταθμισμένες μέσες απολαβές στον παγκόσμιο στόλο υποχώρησαν για πέμπτη συνεχή εβδομάδα σε λίγο πάνω από 30.000 δολάρια την ημέρα εν μέσω διαθεσιμότητας πλήθους χωρητικότητας στον Περσικό Κόλπο.
Όσον αφορά τα bulk carrier, τα σταθμισμένα μέσα έσοδα στη spot αγορά για μεγάλα πλοία του τομέα, τα capesize, αυξήθηκαν κατά 5% σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, στα 28.901 δολάρια την ημέρα, ενώ αντίθετα τα μέσα κέρδη του Panamax υποχώρησαν ελαφρά εν μέσω περιορισμού της ζήτησης.
Οι ναύλοι στα εμπορευματοκιβώτια αυξήθηκαν και πάλι αυτή την εβδομάδα εν μέσω συνεχιζόμενων διαταραχών στην αγορά.
Ο συνολικός δείκτης SCFI αυξήθηκε κατά 3% σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, στις 3.476 μονάδες, σχεδόν 3,5 φορές πάνω σε σχέση με τα επίπεδα στις αρχές του περασμένου Δεκεμβρίου, ενώ η τιμή στη διαδρομή SCFI Shanghai-USWC αυξήθηκε κατά 4% σε 7.173 δολάρια ανά FEU, τέσσερις φορές πάνω από τα επίπεδα των αρχών του περασμένου Δεκεμβρίου και τώρα μόλις 12% κάτω από το ανώτατο επίπεδο περιόδου Covid, τον Φεβρουάριο του 2022.
Περαιτέρω κέρδη στην αγορά ναύλωσης πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εν μέσω αύξησης της ζήτησης από τους liners κύριες και ενδοπεριφερειακές μεταφορές.
Ο δείκτης τιμών χρονοναύλωσης πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε κατά 3%, στις 165 μονάδες, 2,5 φορές πάνω σε σχέση με τον Δεκέμβριο.
Ισχυρές είναι οι τάσεις στην αγορά spot των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG carriers), λόγω των αυξημένων συναλλαγών μεταξύ ΗΠΑ και Ασίας τους τελευταίους μήνες, που οδήγησαν σε περιορισμένη προσφορά χωρητικότητας για φόρτωση τον Ιούλιο.
Οι μέσες τιμές spot για μια μονάδα με δίχρονη μηχανή αυξήθηκαν κατά 14% μέσα σε μία εβδομάδα, στα 67.250 δολάρια την ημέρα, το υψηλότερο επίπεδο από τα μέσα Ιανουαρίου.
Τέλος, ελαφριά χαλάρωση καταγράφεται στη spot αγορά στα μεγάλα πλοία μεταφοράς αερίου (VLGC).
Αγορές
Η δραστηριότητα στις αγοραπωλησίες συνεχίζεται με σταθερό ρυθμό, με 422 πλοία χωρητικότητας 32,4 εκατ. dwt να έχουν πωληθεί μέχρι σήμερα, αυξημένα κατά 22% σε ετήσια βάση.
Επιβεβαιώθηκαν επίσης σειρά παραγγελίες νέων πλοίων σε όλους τους κύριους τομείς, συμπεριλαμβανομένων των LR2, των Handysize bulkcarriers, των containerships περίπου 8.000 TEUs, αλλά και των μικρών κρουαζιερόπλοιων, καθώς και των μικρών πλοίων μεταφοράς οχημάτων PCTC.
Οι εισαγωγές αργού πετρελαίου από την Ινδία
Όπως επεσήμαναν οι Clarksons, οι εισαγωγές αργού πετρελαίου από την Ινδία αυξήθηκαν κατά 6% σε ετήσια βάση, στα 5,1 εκατ. bpd τον Μάιο, εν μέσω σταθερής απόδοσης διυλιστηρίων και ισχυρής ζήτησης πετρελαίου, υποστηριζόμενες από σταθερές ποσότητες από τη Ρωσία (επί του παρόντος ο μεγαλύτερος προμηθευτής της Ινδίας, αντιπροσωπεύοντας περίπου το ένα τρίτο των εισαγωγών).
Παράλληλα ο δείκτης ξηρού χύδην φορτίου αυξήθηκε κατά 3,7% σε ετήσια βάση το διάστημα Ιανουαρίου – Μαΐου, με το εμπόριο σιδηρομεταλλεύματος να υποστηρίζεται από τις σταθερές εξαγωγές της Βραζιλίας και το εμπόριο σιτηρών να αυξάνεται κατά 8% σε ετήσια βάση εν μέσω ισχυρών ουκρανικών και αμερικανικών εξαγωγών, ενώ ο δείκτης εμπορίου άνθρακα δέχτηκε πρόσφατα κάποιες πιέσεις, παρουσιάζοντας μείωση 1,3% σε ετήσια βάση τον Μάιο, εν μέσω των επιπτώσεων από τις ισχυρές πλημμύρες στην Ινδονησία στις εξαγωγές άνθρακα.