Πρακτικές προτάσεις για τη βελτίωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας κατέθεσε ο δρ. Γιώργος Πατέρας, μιλώντας στο αμφιθέατρο του Πανεπιστημίου Αιγαίου στη Χίο. Ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, σε μια βραδιά που αναγορεύτηκε σε επίτιμο διδάκτορα του Τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, αναφέρθηκε στο μεγάλο ζήτημα της κλιματικής κρίσης και κατέθεσε σειρά προτάσεων.
Σύμφωνα με τον κ. Πατέρα, «μπορούμε να πετύχουμε:
- Βελτίωση της απόδοσης των κινητήρων
- Βελτίωση των hull forms
- Χρώματα χαμηλής τριβής
- Πρακτικές λύσεις – Σβήστε τις ηλεκτρικές συσκευές τη νύχτα – μην αφήνετε το μικρό κόκκινο φωτάκι “stand-by” αναμμένο.
Χρειαζόμαστε “cold ironing” στα λιμάνια, αλλά πρέπει το ρεύμα του λιμανιού να είναι πιο πράσινο από την παροχή ρεύματος του βαποριού. Για να λειτουργήσει αυτό, η τροφοδοσία από την ακτή πρέπει να είναι τουλάχιστον 60% από ανανεώσιμες πηγές, λόγω των απωλειών ισχύος λόγω της μεγάλης απόστασης από την παροχή στην χρήση. Αλλιώς, απλώς μετατοπίζουμε τις εκπομπές CO2 σε άλλον, όπως κάνουμε με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα», σημείωσε.
Όπως επισήμανε, «σε εταιρικό επίπεδο, στην (ναυτιλιακή εταιρεία) Contships, εφαρμόζουμε πολλές από τις παραπάνω μεθόδους και έχουμε παρατηρήσει μείωση των εκπομπών μας».
Σε θεσμικό επίπεδο, προσέθεσε, «ηγούμαστε ενός project για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου. Ηλεκτρικοί κινητήρες με standard σύστημα διαχείρισης ενέργειας, όπου η πηγή ενέργειας είναι εναλλάξιμη. σύμφωνα με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας. Όλα αυτά μέχρι να πάμε στην πυρηνική ενέργεια».
Η αναγόρευση
Ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Γιώργος Πατέρας, αναγορεύτηκε σε επίτιμο διδάκτορα, από τον πρύτανη του Πανεπιστημίου Αιγαίου, καθηγητή Δημήτρη Παπαγεωργίου, την κοσμήτορα της Σχολής Επιστημών της Διοίκησης, καθηγήτρια Μαρία Λεκάκου, και τον πρόεδρο του Τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών, καθηγητή Σεραφείμ Κάπρο.
Ο κ. Πατέρας, μια επιδραστική προσωπικότητα της ναυτιλίας, έχει εντρυφήσει στα θέματα της μείωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας, όντως ο ίδιος μηχανολόγος μηχανικός.
Όπως είπε χαρακτηριστιτικά, «το Αιγαίο και η Μεσόγειος είναι το σπίτι μας και δεν έχουμε την πολυτέλεια να κάνουμε ξανά περιβαλλοντικό λάθος. Η κλιματική κρίση βρίσκεται σε κρίσιμη καμπή και αυτή την στιγμή θα πρέπει να επικρατήσει η επιστήμη και όχι οι πολιτικός λόγος.
Όλοι αυτοί οι υπερβολικοί περιβαλλοντικοί κανονισμοί θα προκαλέσουν αλλαγή του τρόπου εκτέλεσης των μεταφορών, με κακό αποτέλεσμα. Μην δημιουργήσουμε περιβαλλοντικούς κανονισμούς που θα αδειάσουν τα νησιά μας. Αντίθετα πρέπει να προστατέψουμε τα νησιά μας με λιγότερους από 200.000 κατοίκους και να τους δώσουμε χρόνο να προσαρμοστούν», υπογράμμισε και συνέχισε:
«Υπάρχουν τόσες πολλές μελέτες σχετικά με τα πλεονεκτήματα του θείου στην ατμόσφαιρα, αλλά έχουμε συστηματικά αφαιρέσει το θείο από τα καυσαέρια. Οι θερμοκρασίες των ωκεανών αυξάνονται ταχύτερα από ποτέ, αυτό σε συνδυασμό με το φαινόμενο Ελ Νίνιο προκαλεί ακραία καιρικά φαινόμενα. Πρέπει όλοι να είμαστε “Onboard” όχι μόνο λόγια αλλά και πράξεις. Μην πετάτε με το ιδιωτικό σας τζετ για να μας κάνετε μάθημα για την σωτηρία του περιβάλλοντος».
Τα νέα καύσιμα
Συνέστησε δε να είμαστε επιφυλακτικοί με τα όσα ακούμε για τα νέα καύσιμα. Όπως τόνισε:
- Το LNG είναι γενικά 78% μεθάνιο CH4 – το πιο θανατηφόρο από τα αέρια του θερμοκηπίου.
- Η παραγωγή μεθανόλης (ακόμη και πράσινης μεθανόλης) είναι ένας μεγάλος παραγωγός CO2.
- Η αμμωνία είναι θανατηφόρα. Φανταστείτε ένα πλοίο με 2000 τόνους αμμωνίας να προσαράξει στο Αιγαίο. Είμαστε όλοι νεκροί.
- Το υδρογόνο ακούγεται καλό καθώς είναι χωρίς άνθρακα, αλλά το hydrogenship επεκτείνει τη διάρκεια ζωής του μεθανίου, CH4 στη στρατόσφαιρα.
Η επιλογή οποιουδήποτε από αυτά τα καύσιμα θα απαιτήσει τεράστιες καινούργιες υποδομές, δημιουργώντας ένα άλλο τεράστιο αποτύπωμα άνθρακα, όπως η μετάβαση στην αμόλυβδη βενζίνη».
Το σκεπτικό
Τους λόγους για τους οποίους το Πανεπιστήμιο Αιγαίου αποφάσισε να αναγορεύσει τον κ. Πατέρα σε επίτιμο διδάκτορα ανέλυσε ο πρόεδρος του Τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών κ. Κάπρος.
«Ο Δρ Πατέρας είναι μία επιδραστική προσωπικότητα από επιστημονικής και διοικητικής άποψης στην ελληνόκτητη και παγκόσμια ναυτιλία. Αντιλήφθηκε πολύ έγκαιρα τη σημασία της ασφάλειας και της περιβαλλοντικής διάστασης της ναυτιλίας, καθώς και της αναγκαιότητας “απο-ανθρακοποίησης” και μετάβασης σε “πράσινες” ενεργειακές και τεχνολογικές εναλλακτικές λύσεις.
Στο πλαίσιο της συμμετοχής του από υψηλές θέσεις σε διεθνείς οργανισμούς, ανέπτυξε πρωτοποριακές πρωτοβουλίες και δράσεις. Συντόνισε και επέβλεψε σημαντικές επιστημονικές μελέτες για λογαριασμό του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδας.
Πέραν της συμβολής του στην εμπορική ναυτιλία, αξιοσημείωτες είναι και οι πρωτοβουλίες του με επιστημονικές μελέτες και δράσεις υλοποίησης για τη βελτίωση του ακτοπλοϊκού δικτύου της χώρας και την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου, που αποτελεί προϋπόθεση για τη διασυνδεσιμότητα και αειφόρο ανάπτυξη της νησιωτικής Ελλάδας.
Με την τεχνογνωσία του, ο Δρ Πατέρας στηρίζει συστηματικά τις πανεπιστημιακές σπουδές στη ναυτιλία, καθώς και τη ναυτική εκπαίδευση. Αξιοσημείωτη είναι η συμβολή του ειδικότερα στην ανάπτυξη δραστηριοτήτων και προγραμμάτων σπουδών του Τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου».
Σκιαγραφώντας την προσωπικότητα του Γιώργου Πατέρα, ανέφερε: «Με την ιδιότητά του, του προέδρου ΝΕΕ, λειτουργεί ως ο σύνδεσμος μεταξύ του επιχειρηματικού κόσμου της ναυτιλίας και της Πολιτείας, καθώς μία από τις θεσμικές αποστολές του Επιμελητηρίου είναι αυτή. Η σκέψη του είναι στρατηγική. Οι εισηγήσεις του ξεπερνούν κατά πολύ την στενή και βραχυπρόθεσμη αντίληψη οικονομικών συμφερόντων ενός κλάδου και επεκτείνονται στην αειφορία και βιωσιμότητα ολόκληρης της κοινωνίας, το welfare των ανθρώπων.
Στηρίζει με πολλούς τρόπους την εκπαίδευση:
Ναυτική, ναυτιλιακή και γενικότερα, Ενθαρρύνει κάθε θετική πρωτοβουλία για την εκπαίδευση και την προαγωγή των ναυτικών και ναυτιλιακών επαγγελμάτων.
Είναι LEADER. Εμψυχώνει και ενθαρρύνει τους συνεργάτες του, τους ανθρώπους του ευρύτερου περιβάλλοντος να αναλάβουν πρωτοβουλίες, τις οποίες στηρίζει.
Είναι δοτικός και ανιδιοτελής.
Ανταποκρίνεται και είναι παντού όπου χρειάζεται να εκπροσωπήσει τον θεσμό και να συνεισφέρει στην προαγωγή και την αειφορία τα ναυτιλίας.
“Καθείς εφ’ ώ ετάχθη”.