Σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα παρέμειναν τα οικονομικά μεγέθη της Tsakos Energy Navigation, συμφερόντων δρ. Νικόλα Τσάκου, παρά τα μειωμένα ναύλα και την αδράνεια σημαντικού τμήματος του στόλου λόγω δεξαμενισμών.
Με κανονικούς ρυθμούς συνεχίζει, την ίδια ώρα, το διευρυμένο πρόγραμμα ανανέωσης και «πρασινίσματος» του στόλου της η ΤΕΝ, έχοντας αναπτύξει προχωρημένες συζητήσεις με ασιατικό ναυπηγείο για την κατασκευή πέντε panamax LR1 tankers.
Ειδικότερα, τα έσοδα από ταξίδια της εισηγμένης στο αμερικανικό χρηματιστήριο εταιρείας ανήλθαν στα 201,58 εκατ. δολάρια το φετινό πρώτο τρίμηνο, έναντι 261,2 εκατ. δολαρίων την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Σημειώνεται πως το 2024 ο στόλος της εταιρείας αριθμούσε δύο λιγότερα πλοία εν συγκρίσει με πέρυσι, ενώ ταυτόχρονα οκτώ βαπόρια εκτέλεσαν προγραμματισμένες διαδικασίες δεξαμενισμού και επισκευών, έναντι μόλις δύο το πρώτο τρίμηνο του 2023.
Επίσης, το μέσο ημερήσιο ισοδύναμο χρονοναύλωσης του στόλου ανήλθε φέτος στα 33.403 δολάρια από 41.882 δολάρια το 2023, στοιχείο ενδεικτικό και της διόρθωσης της αγοράς από τα περσινά ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα.
Τα καθαρά κέρδη της ΤΕΝ υποχώρησαν φέτος στα 54,4 εκατ. δολάρια, από 177,4 εκατ. δολάρια το πρώτο τρίμηνο του 2023.
Η εισηγμένη αποφάσισε να προκηρύξει μέρισμα 0,60 δολ. ανά μετοχή, το οποίο θα πληρώσει στις 18 Ιουλίου 2024. Συμπεριλαμβανομένης αυτής της διανομής που είναι διπλάσια από την πρώτη εξαμηνιαία διανομή του 2023, η ΤΕΝ έχει καταβάλει μερίσματα κοινών και προνομιούχων μετοχών άνω των 800 εκατ. δολαρίων, εκ των οποίων 546 εκατ. δολ. στους κοινούς μετόχους, από την έναρξη της διαπραγμάτευσής της στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης το 2002.
«Πράσινος» στόλος
Το πρώτο μισό του τρέχοντος έτους ήταν ένα από τα πιο πολυάσχολα στην ιστορία της ΤΕΝ, καθώς ενεπλάκη σε πωλήσεις, εξαγορές και παραγγελίες 14 πλοίων. Όλα τα deals εντάσσονται στην ευρύτερη στρατηγική ανανέωσης του στόλου.
Μετά την ένταξη τεσσάρων πλοίων στον στόλο και την πώληση ενός suezmax, στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου, η ΤΕΝ παρέλαβε τέσσερα ακόμη πλοία και πούλησε σε τρίτα συμφέροντα δύο aframaxes, ένα suezmax και ένα LNG carrier, με σημαντικό κέρδος.
Επιπλέον, βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με ναυπηγείο της Άπω Ανατολής για την κατασκευή πέντε LR1 tankers, με αναμενόμενες παραδόσεις μεταξύ του δεύτερου τριμήνου του 2027 και του τρίτου τριμήνου του 2028.
Συνολικά, η εισηγμένη έχει παραχωρήσει το 2024 περιουσιακά στοιχεία χωρητικότητας 0,6 εκατ. dwt με μέση ηλικία τα 17,5 έτη, τα οποία αντικαθιστά με φιλικά προς το περιβάλλον πλοία, χωρητικότητας 1,4 εκατ. dwt και μέσης ηλικίας μόλις 1,5 έτους.
Είναι αξιοσημείωτο ότι ήδη λειτουργεί έξι πλοία με δυνατότητες καύσης εναλλακτικών καυσίμων, όλα ναυλωμένα επί μακρόν σε πετρελαϊκούς κολοσσούς.
Όπως τόνισε η εισηγμένη, η «πράσινη» πρωτοβουλία βοήθησε την εταιρεία να αυξήσει τα αποθεματικά της σε περίπου 450 εκατ. δολάρια στα μέσα του έτους.
Ο στόλος της ΤΕΝ αποτελείται σήμερα από 74 πλοία, crude tankers, product tankers και LNG carriers, συμπεριλαμβανομένων 12 δεξαμενόπλοιων υπό κατασκευή (τρία DP2 shuttle tankers, δύο suezmaxes, δύο MR tankers και πέντε LR1 tankers).
«Bullish» για την αγορά
Αναφερόμενη στα θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς, η διοίκηση της Tsakos Energy Navigation επισημαίνει ότι ο κλάδος των tankers βρίσκεται σε ένα ισχυρό «μονοπάτι», με ώθηση από τη στενότητα στο ισοζύγιο προσφοράς/ζήτησης, λόγω των γεωπολιτικών εντάσεων σε πολυάριθμες, γεωγραφικά σημαντικές για το θαλάσσιο εμπόριο, περιοχές.
Η ΤΕΝ εκτιμά ότι αυτές οι συνθήκες θα διατηρήσουν ψηλά τα ναύλα και τις αξίες. «Η δημιουργία νέων εμπορικών διαδρομών και η αδιάκριτη στόχευση πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν ως αποτέλεσμα την υπερβολική επιμήκυνση των ήδη απλωμένων παγκόσμιων τονο-μιλίων» επισημαίνεται χαρακτηριστικά.
«Με αυτήν την υψηλή δραστηριότητα ανανέωσης του στόλου, σε συνδυασμό με το αυξημένο μέρισμα, έχουμε την πεποίθηση ότι η τιμή της μετοχής της ΤΕΝ θα συνεχίσει να ενισχύεται, σε βαθμό που τελικά να αντανακλά την πραγματική της αξία» υπογράμμισε ο πρόεδρος και COO της ΤΕΝ, Γιώργος Σαρόγλου.
Σημειώνεται, τέλος, ότι το Δ.Σ. της εταιρείας διόρισε τον κ. Χάρη Κοσμάτο, νυν Corporate Development Officer, ως τον CoCFO, με ισχύ από την 1η Ιουλίου.
Ο κ. Κοσμάτος θα δουλέψει μαζί με τον κ. Paul Durham, επί σειρά ετών CFO της εισηγμένης.