Παρότι οι γεωπολιτικές συνθήκες συνεχίζουν να επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τη διεθνή ναυτιλία και τα τραπεζικά επιτόκια παραμένουν σε σχετικά υψηλά επίπεδα, ο ελληνικός στόλος ανανεώνεται με νεότευκτα πλοία υψηλής τεχνολογίας και ικανό αριθμό βαποριών με διπλά καύσιμα.
Αυτό επισημαίνεται σε εισαγωγικό σημείωμα του προέδρου της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Greek Shipping Co-operation Committee), Χαράλαμπου Φαφαλιού, με αφορμή τη δημοσιοποίηση της ετήσιας έκθεσης 2023 – 2024.
Στην έκθεση υπογραμμίζεται ότι οι επιθέσεις εναντίον εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα με αφορμή τη σύγκρουση στη Γάζα, αλλά και ο συνεχιζόμενος πόλεμος στην Ουκρανία έχουν επιφέρει σημαντική αλλαγή στο παγκόσμιο εμπόριο.
Προστίθεται ακόμη, ότι ειδικά για τον διάπλου της Ερυθράς Θάλασσας, τα πλοία, προκειμένου να αποφύγουν τη διέλευση μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, έχουν αυξήσει τα τονοχιλιόμετρα και ειδικά αυτό είναι αισθητό στα containerships, στα bulk carriers και στα tankers.
Αναφορικά με τη Διώρυγα του Παναμά, τονίζεται ότι οι διελεύσεις των πλοίων φαίνεται να ανακάμπτουν σιγά σιγά, ωστόσο η παγκόσμια ναυτιλία εξακολουθεί να κάνει ό,τι μπορεί για να αντισταθμίσει την αναστάτωση που προκαλείται από τη μεγαλύτερη παραμονή στο λιμάνι.
Υπογραμμίζεται, εξάλλου, ότι λόγω της κυρίαρχης θέσης του στην αγορά της tramp ναυτιλίας, ο ελληνικός εμπορικός στόλος, που αντιπροσωπεύει πάνω από το 60% της συνολικής χωρητικότητας της Ε.Ε., είναι στρατηγικής σημασίας για την κάλυψη των αναγκών της Ε.Ε., προσαρμόζεται στις μεταβαλλόμενες παγκόσμιες απαιτήσεις και λαμβάνει υπόψη του όλους τους νέους κανονισμούς, είτε παγκόσμιους είτε περιφερειακούς.
Τονίζεται ακόμη, η σημασία του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ ως ρυθμιστικής αρχής, και ότι μια πληθώρα διαφορετικών καυσίμων χωρίς παγκόσμιο δίκτυο δεξαμενισμού καθιστά αναγκαία την απόφαση για αλλαγές, επισημαίνοντας ότι ένα απλό πρότυπο καύσιμο Fuel Levy αποτελεί την αμοιβαία αποδεκτή λύση για την επίτευξη των στόχων του ΙΜΟ για το 2040 και το 2050.
Συνολικά, ο ελληνόκτητος στόλος ανέρχεται στο 6,7% του παγκόσμιου στόλου σε όρους αριθμό πλοίων, στο 12,9% σε όρους GT και στο 15,1% σε όρους DW.
Επίσης, παρατηρήθηκε αύξηση του μέσου όρου ηλικίας του παγκόσμιου στόλου, από 17,8 έτη το 2022/2023, σε 18,2 έτη το 2023/2024.
Η μέση ηλικία των υπό ελληνικό έλεγχο πλοίων αυξήθηκε επίσης ελαφρώς, καθώς πλέον ανέρχεται στα 13,7 έτη.
Ωστόσο, παραμένει κατά 4,5 έτη μικρότερη από τον μέσο όρο του κλάδου.
Στα 4.212 τα ελληνικών συμφερόντων
Στην ετήσια έκθεση του Committee αναφέρεται ότι, σύμφωνα με στοιχεία της S&P Global Market Intelligence, έως και τις 4 Μαρτίου 2024, τα ελληνικά συμφέροντα είχαν υπό τον έλεγχό τους 4.212 πλοία διαφόρων κατηγοριών, 355.209.500 DWT συνολικού νεκρού βάρους και 208.252.588 συνολικών GT.
Σε σύγκριση με στοιχεία του προηγούμενου έτους, αυτό αντιπροσωπεύει αύξηση κατά 102 πλοία, 5.992.356 DWT και 3.905.226 GT.
Είναι ενδιαφέρον ότι τα στοιχεία του orderbook καταδεικνύουν αύξηση 50%, γεγονός που υποδηλώνει μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την παραγγελία πλοίων με νέες τεχνολογίες από τις ελληνικές εταιρείες.
Όσον αφορά τον τύπο πλοίου, ο ελληνόκτητος ως ποσοστό του παγκόσμιου στόλου κατέγραψε αύξηση στις κατηγορίες των πλοίων μεταφοράς μεταλλευμάτων και χύδην ξηρού φορτίου.
Από πλευράς αριθμού πλοίων, οι ελληνικές εταιρείες αντιπροσωπεύουν το 23,7% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων, το 16,1% του παγκόσμιου στόλου μεταλλευμάτων και χύδην ξηρού φορτίου και το 10,1% του στόλου υγροποιημένων φυσικού αερίου.