Έντονο είναι το ενδιαφέρον των πλοιοκτητών για deals στην αγορά των LPG carriers, με ώθηση από την πίστη στα θεμελιώδη του κλάδου, αλλά και τις προοπτικές της αμμωνίας ως
μελλοντικό εμπόριο.
«Επικρατεί ένας… χαμός με αυξημένη ζήτηση τόσο για νεότευκτα όσο και για μεταχειρισμένα, κυρίως μεγάλα πλοία τύπου MGC (Medium Gas Carriers) και VLGC (Very Large Gas Carriers)», μεταφέρει στη «Ν» αναλυτής με εξειδίκευση στα LPG carriers.
Έλληνες ναυλομεσίτες κατέγραψαν μόνο την τελευταία εβδομάδα παραγγελίες και επιστολές προθέσεως (LOIs) για επτά βαπόρια μεταφοράς LPG, χωρητικότητας 40.000 – 86.700 κυβικών μέτρων.
Η μεγάλη πλειονότητα αυτών, ήτοι έξι στον αριθμό, αφορά κινεζικά ναυπηγεία, ενώ ένα συμβόλαιο εξασφάλισε και γιάρδα της Ιαπωνίας.
Σε μία από τις μεγάλες κυοφορούμενες συμφωνίες σε επίπεδο ναυπηγήσεων, το CSSC Jiangnan στην Κίνα βρίσκεται σε έντονες διαπραγματεύσεις με μία βρετανική και μία αφρικανική εταιρεία για δύο LPG carriers, χωρητικότητας 40.000 κυβικών μέτρων έκαστο και δύο χωρητικότητας 50.000 κυβικών μέτρων έκαστο.
Τα «40άρια» αποτιμώνται στα 72 εκατ. δολάρια το καθένα, ενώ 4 εκατ. δολ. περισσότερο κοστίζουν τα «50άρια», όπως μαθαίνει η «Ν» από ναυλομεσιτικές πηγές.
Οι χρόνοι παράδοσης που συζητούνται αφορούν το 2027.
Σε τροχιά-ρεκόρ
Τα παραπάνω deals έρχονται σε συνέχεια μιας ιδιαίτερα δραστήριας χρονιάς σε projects στην αγορά. Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons, στο πεντάμηνο του τρέχοντος έτους τοποθετήθηκαν παραγγελίες για συνολικά 65 πλοία μεταφοράς LPG, αριθμός αυξημένος κατά 45% σε ετήσια βάση.
Με βάση την ίδια πηγή, στο σύνολο του 2023 υπεγράφησαν συμφωνίες για τη ναυπήγηση 113 πλοίων, το 2022 57 και το 2021 116 βαποριών.
Με άλλα λόγια κι ενώ η ναυλομεσιτική δεν περιλαμβάνει στα στοιχεία της τα τελευταία deals, ο κλάδος βρίσκεται σε τροχιά-ρεκόρ, τουλάχιστον των τελευταίων ετών, στις παραγγελίες νεότευκτων.
Τα στοιχεία της Clarksons υποδεικνύουν ότι το κόστος ναυπήγησης ενός VLGC, χωρητικότητας 91.000 κυβικών μέτρων, ανερχόταν στο τέλος Μαΐου στα 119,5 εκατ. δολάρια, ποσό αυξημένο κατά 2,3% σε τριμηνιαία βάση.
Στο τέλος του 2023 η αντίστοιχη τιμή διαμορφωνόταν στα 113,5 εκατ. δολάρια και έναν χρόνο πριν στα 95,5 εκατ. δολάρια.
Αναλυτές που γνωρίζουν καλά τον κλάδο των LPG carriers αναφέρουν στη «Ν» πως αυτή η μεγάλη ζήτηση οφείλεται στο γεγονός πως ολοένα και περισσότεροι «παίκτες» της αγοράς πιστεύουν στις προοπτικές των ναύλων και ταυτόχρονα στην ανάδυση του εμπορίου μεταφοράς αμμωνίας διά θαλάσσης και τα σχετικά projects με ορίζοντα από το 2028 κι έπειτα.
Αυτός είναι άλλωστε και ο βασικός λόγος που πυροδότησε από το δεύτερο μισό του 2023 τις ναυπηγήσεις μεγάλων πλοίων μεταφοράς αμμωνίας, τύπου VLAC (Very Large Ammonia Carriers).
Τo ελληνικό LPG Desk του ναυλομεσιτικού οίκου Arrow Shipbroking Group μέτρησε συνολικά 46 VLACs υπό παραγγελία έως το τέλος Απριλίου 2024, με το 83% να ναυπηγείται στη Νότια Κορέα και το υπόλοιπο στην Κίνα.
Ποιο είναι το ρίσκο
Βέβαια, όπως αναφέρουν αρμόδιες ναυτιλιακές πηγές, αυτές οι επενδύσεις ενέχουν ένα ρίσκο. Αυτό της καθυστέρησης των projects αμμωνίας.
Σημειώνεται ότι αρκετά έργα, όπως γνωρίζει η«Ν», με ορίζοντα το 2026 έχουν ήδη «τρεναριστεί» για το 2028, επομένως αυτό είναι και το έτος το οποίο αναμένεται να σημάνει τη μεγαλύτερη ζήτηση για τονάζ τέτοιου τύπου.
Εάν τελικά αυτά τα projects αργήσουν κι άλλο, οι πλοιοκτήτες θα χρειαστεί να τα τοποθετήσουν στο εμπόριο LPG.
Ωστόσο, σε αυτήν την περίπτωση υπάρχει ο κίνδυνος υπερπροσφοράς στην αγορά, συνθήκη που θα επηρεάσει αρνητικά τα ναύλα.
Όλα αυτά κι ενώ το κόστος ναυπήγησης ενός VLAC στη Ν. Κορέα υπερβαίνει σήμερα τα 125 εκατ. δολάρια.