Skip to main content

ΑΚΥΡΟ

Από την έντυπη έκδοση 

Του Λάμπρου Καραγεωργίου
[email protected]

Άνοδο των αξιών των δεξαμενόπλοιων καταγράφει η VesselsValue, σε μια περίοδο που και οι ημερήσιοι ναύλοι στον κλάδο εκπλήσσουν ευχάριστα τους πλοιοκτήτες, καθώς κινούνται έντονα ανοδικά παρά τις πιέσεις που δημιουργούν οι αποφάσεις των χωρών-μελών του ΟΠΕΚ για περιορισμό της παραγωγής αργού. Σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε η VesselsValue για λογαριασμό της «Ν», οι αξίες των πλοίων κυρίως των Very Large Crude Carriers (VLCC) αυξήθηκαν από 13,3% μέχρι και 21,9% μέσα σε έναν χρόνο, ενώ ικανοποιητικές αυξήσεις καταγράφουν και οι άλλες κατηγορίες δεξαμενόπλοιων, όπως είναι τα suezmax, τα aframax κ.λπ.

Ειδικότερα, η αξία των VLCC που μόλις ναυπηγήθηκαν ανέρχεται σύμφωνα με τη Vessels Value στα 93,80 εκατ. δολ., ενώ ένα χρόνο πριν η αξία του ίδιου πλοίου ήταν 82,80 εκατ. δολ. (άνοδος αξίας 13,3%). Επίσης το VLCC ηλικίας 5 ετών αξίζει σήμερα 71,74 εκατ. δολ., ενώ έναν χρόνο πριν άξιζε 62,75 εκατ. δολ. (+14,3%). Πολύ καλύτερη είναι η απόδοση ενός VLCC δεκαετίας, το οποίο σήμερα αξίζει 44,99 εκατ. δολ. και έναν χρόνο πριν μόλις 36,92 εκατ. δολ. (άνοδος 21,9%).

Σε αντίθεση με τα VLCC πολύ μικρή άνοδο της αξίας τους καταγράφουν τα δεξαμενόπλοια της κατηγορίας LR1. Συγκεκριμένα, τα LR1 που μόλις ναυπηγήθηκαν αξίζουν σήμερα 39,47 εκατ. δολ. έναντι 39,32 εκατ. δολ. έναν χρόνο πριν, ενώ τα 5ετίας αξίζουν 30,10 εκατ. δολ. έναντι 29,80 εκατ. δολ. (+1%) έναν χρόνο πριν, και τα 10ετίας 18,82 εκατ. δολ. έναντι 17,68 εκατ. δολ. πέρυσι την ίδια περίοδο (+6,4%).

Οι άνοδος των αξιών στα Suezmax ήταν 12,2% για τα «μηδέν» ηλικίας, 11,7% για τα 5ετίας και 13% για τα 10ετίας.
Επίσης στα aframax η άνοδος για τις τρεις κατηγορίες ηλικίας είναι 8,3%, 8,9% και 14,8% αντίστοιχα.

Σε υψηλά για 2η εβδομάδα
Στο μεταξύ, η αγορά των ναύλων των δεξαμενόπλοιων συνεχίζει να εκπλήσσει ευχάριστα τους πλοιοκτήτες, παρά την πίεση που δέχεται η παραγωγή αργού από τις αποφάσεις του ΟΠΕΚ για περιορισμό της παραγωγής και την απόφαση της Σαουδικής Αραβίας να μειώσει τις εξαγωγές.

Για δεύτερη συνεχόμενη εβδομάδα οι ναύλοι στα VLCC παρέμεινα σε υψηλά επίπεδα κερδοφορίας, γύρω στα 40.000 δολ. την ημέρα, και πάνω από τις προσδοκίες μετά την πτώση που είχαν καταγράψει μέχρι τα 17.000 δολ. την ημέρα στις αρχές Φεβρουαρίου.

Η ενδυνάμωση της αγοράς οφείλεται, σύμφωνα με τον αναλυτή της Morgan Stanley, Φώτη Γιαννακούλη, στην ισχυρή άνοδο των εξαγωγών αργού από τις Ηνωμένες Πολιτείες, την περαιτέρω ενίσχυση των τάσεων αποθήκευσης αργού σε πλωτές μονάδες, την ανάκαμψη της αλγερινής παραγωγής αργού και τις αυξανόμενες εισαγωγές αργού από την Κίνα (+2% τον Φεβρουάριο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2018), οι οποίες παρέμειναν για τέταρτο στη σειρά μήνα πάνω από τα 10 εκατ. βαρέλια την ημέρα.

Οι εξαγωγές ΗΠΑ
Να σημειωθεί ότι οι εξαγωγές από τις ΗΠΑ «χτύπησαν» ιστορικό υψηλό (3,6 εκατ. βαρέλια την ημέρα στα μέσα Φεβρουαρίου), γεγονός που τις έφερε πολύ κοντά στο να γίνουν καθαρός εξαγωγέας αργού, καθώς τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους οι καθαρές εισαγωγές (εισαγωγές μείον εξαγωγές) ήταν μόλις 0,6 εκατ. βαρέλια την ημέρα, όταν έναν χρόνο πριν ήταν 2,9 εκατ. βαρέλια την ημέρα.

Οι αναλυτές της Morgan Stanley σημειώνουν ακόμη ότι πολλά δεξαμενόπλοια πηγαίνουν χωρίς φορτίο στον Κόλπο του Μεξικού από τη Μέση Ανατολή, σε αναζήτηση ναυλοσυμφώνου. Επίσης αξίζει να σημειωθεί ότι οι πλωτές αποθήκες αργού αυξήθηκαν σε 21 VLCC αυτή την περίοδο αντί 14 έναν μήνα πίσω.

Μεταβλητότητα
Για το επόμενο διάστημα οι αναλυτές αναμένουν ότι θα παραμείνει η μεταβλητότητα στην αγορά, καθώς υπάρχει σε εξέλιξη ένα πλούσιο πρόγραμμα παράδοσης νεότευκτων δεξαμενόπλοιων σε συνδυασμό με νέες αποφάσεις του ΟΠΕΚ τον προσεχή Ιούνιο για περαιτέρω περικοπές της παραγωγής.

Πάντως η Morgan Stanley εκτιμά ότι η εξέλιξη αυτή έχει ήδη προεξοφληθεί στις τιμές των μετοχών των ναυτιλιακών εταιρειών διαχείρισης δεξαμενόπλοιων, οι οποίες κατά μέσο όρο είναι 10% κάτω από την τρέχουσα αξία του ενεργητικού, παρέχοντας χώρο για σημαντική άνοδο του τομέα, καθώς αναμένεται αύξηση της ζήτησης λόγω της απόφασης του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) για νέα καύσιμα από το 2020.