Διατηρεί τα ποιοτικά χαρακτηριστικά και τις υψηλές επιδόσεις της η ελληνική σημαία, σύμφωνα με τα αποτελέσματα των επιθεωρήσεων του 2023 που ενέκρινε η επιτροπή Paris MoU της Γαλλίας κατά την 57η συνεδρίασή της.
Η ετήσια αξιολόγηση της έκθεσης που συνέταξε η συγκεκριμένη επιτροπή και στην οποία συμμετέχουν συνολικά 27 χώρες, βασίζεται στον συνολικό αριθμό επιθεωρήσεων και κρατήσεων για σημαίες πλοίων με τουλάχιστον 30 επιθεωρήσεις, κατά τη διάρκεια μιας κυλιόμενης περιόδου 3 ετών, δηλαδή από το 2021 έως το 2023.
Τα αποτελέσματα των επιθεωρήσεων βασίζονται στις συνολικές επιδόσεις, ενώ οι σημαίες κατατάσσονται βάσει μιας συγκεκριμένης λίστας, που μπορεί να είναι «λευκή», «γκρι» ή «μαύρη», παρουσιάζοντας όλο το φάσμα, από σημαίες ποιότητας έως σημαίες με κακές επιδόσεις που θεωρούνται υψηλού ή πολύ υψηλού κινδύνου.
Υπενθυμίζεται ότι στη λευκή λίστα που βρίσκονται οι σημαίες με την υψηλότερη κατάταξη αντιστοιχούν και λιγότεροι έλεγχοι κατά τον ελλιμενισμό των πλοίων σε διάφορα λιμάνια.
H ελληνική σημαία είναι στη λευκή λίστα των σημαιών, 13η στην κατάταξη, με ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά κρατήσεων, καθώς μεταξύ 2021 και 2023 πραγματοποιήθηκαν 618 επιθεωρήσεις, με τις κρατήσεις να διαμορφώνονται σε 11.
Οι τρεις κατηγορίες
Η λευκή λίστα αριθμούσε 42 σημαίες, στις οποίες με αριθμητική σειρά πρώτη ήταν η Δανία, η οποία και στην προηγούμενη έκθεση ήταν πρώτη στην κατάταξη, και ακολουθούν Ολλανδία, Νορβηγία, Σιγκαπούρη, Ιταλία, Φινλανδία, Ιαπωνία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιρλανδία, Μπαχάμες, Γαλλία, Κύπρος, Ελλάδα, Χονγκ Κονγκ, Σουηδία, Κίνα, Νήσοι Μάρσαλ, Λιβερία, Isle of Man, ΗΠΑ κ.ά.
Στην γκρι λίστα περιλαμβάνονται 17 χώρες, μεταξύ των οποίων η Λετονία, η Κροατία, η Κορέα, το Μαρόκο, το Ιράν, o Άγιος Βικέντιος – Γρεναδίνες, η Ινδία, ο Λίβανος, η Αίγυπτος κ.ά.
Στη μαύρη λίστα υπάρχουν 12 σημαίες. Μεσαίου ρίσκου είναι το Mπελίζ, το Παλάου, η Ουκρανία και η Αλγερία, ενώ μεσαίου και υψηλού ρίσκου είναι το Τόγκο, το Αζερμπαϊτζάν, το Βανουάτου και οι Κομόρες. Υψηλού ρίσκου
χαρακτηρίζονται το Βιετνάμ και η Μολδαβία και πολύ υψηλού ρίσκου η Τανζανία και το Καμερούν.
Το Μνημόνιο Συνεννόησης του Παρισιού για τον έλεγχο του κράτους του λιμένα πραγματοποίησε την 57η συνεδρίαση της Επιτροπής στη Μαδρίτη, από τις 6 έως τις 10 Μαΐου 2024. Τη συνεδρίαση άνοιξε επίσημα ο κ. Benito Nunez Quintanilla, γενικός γραμματέας του Ναυτιλιακών και Αεροπορικών Μεταφορών και προήδρευσε ο κ. Brian Hogan.
Πυρασφάλεια
Η επιτροπή του Παρισιού συζήτησε τα αποτελέσματα της συγκεντρωτικής επιθεώρησης (CIC) για την πυρασφάλεια, που πραγματοποιήθηκε από την 1η Σεπτεμβρίου έως τις 30 Νοεμβρίου 2023.
Συνολικά, η συμμόρφωση φάνηκε να είναι ικανοποιητική. Το αποτέλεσμα ήταν λιγότερο ευνοϊκό για δύο συγκεκριμένα θέματα: συντήρηση των πυράντοχων θυρών (9,3% μη συμμόρφωση) και εκτέλεση ασκήσεων πυρασφάλειας (μη συμμόρφωση 9,2%).
Η Επιτροπή συζήτησε επίσης τις νέες εξελίξεις σε διάφορα θέματα. Ένα από αυτά ήταν η έγκριση της νέας οδηγίας για τον έλεγχο του κράτους λιμένα για την επιθεώρηση των πλοίων που μεταφέρουν βιομηχανικό προσωπικό (κώδικας IP).
Ο νέος αυτός κώδικας αναπτύχθηκε από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), θα τεθεί σε ισχύ από την 1η του Ιουλίου 2025 και θα διευκολύνει την ανάπτυξη υπεράκτιων έργων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Επιπλέον, εγκρίθηκε πράξη για τη διεθνή σύμβαση του Χονγκ Κονγκ για την ασφαλή και περιβαλλοντικά ορθή ανακύκλωση πλοίων που θα είναι υποχρεωτική από την 1η Ιουλίου 2025.
Ηλεκτρονικά συστήματα
Κατά τη διάρκεια του 2023, το Paris MoU διεξήγαγε, σε δοκιμαστική βάση, εστιασμένη επιθεώρηση με στόχο τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των εκστρατειών ελέγχου στα πλοία οι οποίες είναι εστιασμένες στα ηλεκτρονικά συστήματα πληροφοριών απεικόνισης χαρτών (ECDIS).
Αρκετές πρόσφατες εξελίξεις έχουν προκαλέσει κάποιες ανησυχίες για το Μνημόνιο Συνεννόησης του Παρισιού, συμπεριλαμβανομένων των εμφανών προσπαθειών ορισμένων κρατών σημαίας να συνάψουν διμερείς συμφωνίες με τα κράτη λιμένα προκειμένου για να αποφύγουν τις συλλήψεις.
Η επιτροπή του Μνημονίου του Παρισιού τόνισε ότι οι εν λόγω προσπάθειες δεν είναι αποδεκτές. Μια άλλη ανησυχία που συζητήθηκε ήταν η εμφάνιση πλαστών πιστοποιητικών ναυτικών.
Η επιτροπή των Παρισιού προέτρεψε τα μέλη να συνεχίσουν να δίνουν προσοχή σε αυτό το θέμα προκειμένου να διατηρηθεί η ασφάλεια στη θάλασσα.