Στα υψηλότερα επίπεδα από το 2008 και μετά βρίσκονται οι τιμές των νεότευκτων πλοίων. Μέσα στο 2008 η αγορά της ναυτιλίας είχε φτάσει σε ιστορικό peak, προτού καταρρεύσει τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς εξαιτίας της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης.
Σύμφωνα με αναφορά της BIMCO, από την αρχή του έτους οι τιμές των νεότευκτων πλοίων έχουν αυξηθεί κατά 3%.
Σε σύγκριση με το πιο πρόσφατο χαμηλό τους στα τέλη του 2020, οι τιμές έχουν αυξηθεί κατά 53%. Κατά την ίδια περίοδο, το βιβλίο παραγγελιών αυξήθηκε κατά 72%, φθάνοντας στο υψηλότερο επίπεδό του από τις αρχές του 2012, ενώ παράλληλα είναι αυξημένο κατά 2% από την αρχή του έτους.
Το παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών ανέρχεται επί του παρόντος σε 133 εκατ. CGT, σημειώνοντας αύξηση κατά 56 εκατ. CGT, σε σύγκριση με το πιο πρόσφατο χαμηλό του βιβλίου παραγγελιών στα τέλη του 2020.
Τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν τη μερίδα του λέοντος στην αύξηση του orderbook (35% και 30% αντίστοιχα), ενώ τα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς υγραερίου ακολουθούν.
Ωστόσο, οι παραγγελίες για containerships κορυφώθηκαν κατά το πρώτο τρίμηνο του 2023 και έκτοτε ακολουθούν πτωτική πορεία.
Από την αρχή του έτους το βιβλίο παραγγελιών πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχει μειωθεί κατά 16%, σε σχέση με το περσινό αντίστοιχο διάστημα, αποκλίνοντας από τη συνολική τάση ανάπτυξης. Ανάλογη τάση αλλά σε μικρότερη έκταση έχουν και οι παραγγελίες για πλοία χύδην ξηρού φορτίου, οι οποίες έχουν μειωθεί κατά 3%.
Μέχρι στιγμής, φέτος, οι τομείς των δεξαμενόπλοιων και του υγροποιημένου φυσικού αερίου είναι οι δύο κύριες αγορές που ευθύνονται για την περαιτέρω άνοδο του παγκόσμιου βιβλίου παραγγελιών πλοίων.
Διψήφιους αριθμούς αύξησης, σε ποσοστιαία βάση, καταγράφουν οι παραγγελίες και στα LPG carriers, κρουαζιερόπλοια, χημικά δεξαμενόπλοια και car carriers.
Τo orderbook
Μεταξύ του 2010 και του 2020, ο μέσος λόγος του βιβλίου παραγγελιών προς τη χωρητικότητα ήταν 2,2 και μειώθηκε σε 1,7 κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2017. Έκτοτε, ο λόγος έχει αυξηθεί από 2,1 στα τέλη του 2020 σε 3,7 σήμερα, το υψηλότερο επίπεδο από το 2010.
Αυτή η βελτίωση έχει συμβάλει στην τροφοδότηση των αυξήσεων των τιμών. Η αύξηση των τιμών κατά 53% σε μόλις 3,5 χρόνια μπορεί να φαίνεται δραματική, αλλά αξίζει να θυμηθούμε ότι η μέση ετήσια αύξηση των τιμών μεταξύ 2010 και 2024 ήταν μόνο 2,3%, παρότι οι μισθοί στην Κίνα έχουν υπερτριπλασιαστεί, αναφέρει χαρακτηριστικά η BIMCO.
Mειωμένες εκπομπές
Όσον αφορά τις τάσεις στην αγορά, η BIMCO τονίζει ότι υπάρχει η ανάγκη να αντικατασταθούν σταδιακά οι πολύ μεγάλοι αριθμοί πλοίων που ναυπηγήθηκαν τη δεκαετία του 2000, ενώ παράλληλα υπάρχει και η πίεση για πλοία που θα έχουν μειωμένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Με βάση αυτούς του δύο παράγοντες, οι προοπτικές για τη ναυπηγική βιομηχανία είναι θετικές.
«Η αποφυγή μαζικής αύξησης της ναυπηγικής παραγωγικής ικανότητας, όπως στη δεκαετία του 2000, θα είναι ζωτικής σημασίας για να αποφύγουν τα ναυπηγεία την αύξηση της πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας, ώστε να αποφευχθούν σενάρια ανάλογα με την ελεύθερη πτώση των τιμών που καταγράφηκε το 2010», υπογραμμίζεται χαρακτηριστικά.
Πρωταγωνιστές οι Έλληνες σε παραγγελίες
Στο ράλι αυτό των ναυπηγήσεων, τους τελευταίους 12 μήνες, πρωταγωνιστικό ρόλο διαδραματίζουν οι Έλληνες εφοπλιστές. Από 280 παραγγελίες στο πεντάμηνο του 2023 έφτασαν τις 525 στο πεντάμηνο του 2024, μία «ανάσα» από τους Κινέζους που προηγούνται με 544 παραγγελίες.
Οι Κινέζοι είχαν ανοίξει τη «διαφορά» τα προηγούμενα χρόνια κυρίως λόγω των δεκάδων παραγγελιών containerships.
Η Ιαπωνία βρίσκεται κοντά στην τρίτη θέση με 435 πλοία σε παραγγελία, με κατανομή 226 bulkers, 74 δεξαμενόπλοια, 24 εμπορευματοκιβώτια και 111 πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου.
Αναλυτικότερα, στον τομέα Bulk Carrier οι Έλληνες έχουν 167 παραγγελίες (14% του συνολικού βιβλίου παραγγελιών Bulk Carrier), έχοντας επενδύσει περίπου 6 δισ. δολάρια.
Κορυφαίος στην προτίμηση των Ελλήνων είναι ο τομέας Kamsarmax με 87 παραγγελίες (οι οποίες κοστολογούνται περίπου στα 3,1 δισ. δολ.), ενώ ακολουθεί ο τομέας Ultramax με 49 παραγγελίες (για τις οποίες επενδύθηκαν συνολικά περίπου 1,6 δισ. δολ.).
Κατά τη διάρκεια των πρώτων τεσσάρων μηνών του 2024, οι Έλληνες έχουν επενδύσει περίπου 545 εκατ. δολάρια για 15 Bulk Carriers.
Βρίσκονται πίσω από 222 παραγγελίες tanker, κατέχοντας περίπου το 30% των συνολικών παραγγελιών δεξαμενόπλοιων, με τις επενδύσεις τους να αγγίζουν τα 15,6 δισ. δολ.
Η βασική προτίμηση των Ελλήνων είναι ο τομέας των aframaxes με 90 παραγγελίες, για τις οποίες έχουν επενδυθεί συνολικά περίπου 6 δισ. δολ., ακολουθεί ο τομέας suezmax με 62 παραγγελίες, οι επενδύσεις των οποίων φτάνουν στα περίπου 5,5 δισ. δολάρια.
Από τον Ιανουάριο μέχρι τον Απρίλιο 2024 έχουν γίνει 37 παραγγελίες από Έλληνες, συνολικής αξίας περίπου 3 δισ. δολαρίων.
Όσον αφορά τον τομέα container, καταγράφονται 38 παραγγελίες, η αξία των οποίων είναι περίπου στα 2,6 δισ. δολάρια.
Τέλος, στον τομέα Gas το βιβλίο παραγγελιών βρίσκεται στα 98 πλοία, για τα οποία δαπανήθηκαν περίπου 16,3 δισ. δολάρια.