Σημάδια σταθεροποίησης παρουσιάζουν οι τιμές των δεξαμενόπλοιων στη δευτερογενή αγορά τις τελευταίες εβδομάδες, με ορισμένα, μάλιστα, deals να κλείνουν σε χαμηλότερα επίπεδα από αυτά παρατηρούνταν μέχρι πρόσφατα.
«Η πεποίθηση ότι η αγορά έχει πιάσει ταβάνι φαίνεται ενισχυμένη, αλλά πρέπει να δούμε μειωμένες τιμές σε περισσότερα από ένα-δύο deals για να πούμε με σιγουριά ότι υπάρχει πτωτική τάση στις αξίες» αναφέρουν στη «Ν» οι Ειρήνη Διαμαντάρα και Δημήτρης Ρουμελιώτης, στελέχη του τμήματος Έρευνας και Αποτιμήσεων τoυ ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers.
Η συζήτηση γύρω από μία πιθανή διόρθωση στις αξίες φαίνεται να «φούντωσε» από μία φερόμενη συμφωνία για ένα VLCC 15 ετών, το οποίο, σύμφωνα με ναυλομεσίτες, άλλαξε ιδιοκτήτη, έναντι 53 εκατ. δολαρίων. Με βάση τα στοιχεία της Xclusiv Shipbrokers, η αξία ενός πλοίου αυτού του τύπου και αυτής της ηλικίας προσεγγίζει σήμερα τα 58 εκατ. δολάρια.
Λιγότερα deals
«Βλέπουμε μία σταθεροποίηση στην αγορά και πολλοί αγοραστές προσπαθούν να εξασφαλίσουν καλύτερες τιμές» σημειώνουν οι αναλυτές της Xclusiv Shipbrokers. «Δεδομένης της υποτονικότητας στη συνολική δραστηριότητα σε μεταχειρισμένα tankers μέσα στο 2024, κάθε πλοίο που τίθεται προς πώληση διαχειρίζεται με διαφορετικό τρόπο, ανάλογα με την προσφορά αντίστοιχων πλοίων στην αγορά τη δεδομένη χρονική στιγμή, το ύψος των ναύλων και άλλες συνθήκες» συμπληρώνουν.
Τα deals για second hand δεξαμενόπλοια είναι μειωμένα περίπου 37% σε ετήσια βάση. Ειδικότερα, σύμφωνα με την Xclusiv Shipbrokers, μέχρι τώρα στο έτος έχουν «αλλάξει χέρια» περίπου 240 tankers, χωρητικότητας άνω των 10.000 dwt, έναντι 379 πλοίων την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Βέβαια, εδώ να σημειώσουμε ότι ο φετινός αριθμός είναι περίπου 20% ψηλότερα από το ρυθμό αγοραπωλησιών της τελευταίας 10ετίας, όπως αναφέρουν ναυτιλιακές πηγές (με βάση στοιχεία για το πρώτο πεντάμηνο).
Αυτή η μειωμένη δραστηριότητα ενδεχομένως συνδέεται με τις «αλμυρές» τιμές, οι οποίες έφτασαν στη διάρκεια του τρέχοντος έτους στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 15 ετών, αλλά και στο ενισχυμένο ενδιαφέρον για παραγγελίες νεότευκτων.
Η διακύμανση
Πάντως, και μέχρι να επιβεβαιωθεί κάποια διόρθωση στις αξίες, τα νούμερα δείχνουν πως έχουν αυξηθεί σημαντικά εν συγκρίσει με τις αρχές του έτους.
Σύμφωνα με την Xclusiv Shipbrokers, ένα VLCC πενταετίας κοστολογείται σήμερα στα 115 εκατ. δολάρια από 105 εκατ. δολάρια στις 3 Ιανουαρίου 2024 (+9,52%), και ένα 10ετίας στα 85 εκατ. δολάρια από 75 εκατ. δολάρια (+13,33%).
Αντίστοιχα, ένα suezmax πενταετίας αποτιμάται επί του παρόντος 6,4% παραπάνω, συγκριτικά με το ξεκίνημα του 2024 (83 εκατ. δολ. από 78 εκατ. δολ.) και ένα 10ετίας 11,5% παραπάνω (68 εκατ. δολ. έναντι 61 εκατ. δολ.).
Τέλος, αυξήσεις 2,8% και 8,8% παρατηρούνται στα LR2 tankers πέντε και 10 ετών αντίστοιχα και 5,3% και 11,8% στα MR2 tankers πενταετίας και 10ετίας αντίστοιχα.
Το ελληνικό ενδιαφέρον συνεχίζεται
Παρά, πάντως, την υποτονική – συνολικά – δραστηριότητα, οι Έλληνες πλοιοκτήτες παραμένουν ενεργοί στη δευτερογενή αγορά υπογράφοντας deals τόσο ως αγοραστές όσο και ως πωλητές.
Συγκεκριμένα, διάφορες ναυλομεσιτικές πηγές συνδέουν την Aerio Shipmanagement με την απόκτηση δύο εκ των πέντε MR tankers που ανακοίνωσε ότι πούλησε η Scorpio Tankers την περασμένη εβδομάδα. Ειδικότερα, η τελευταία παραχώρησε, τα STI Garnet, STI Onyx, STI Ruby and STI Topaz (χωρητικότητας 50.000 dwt και κατασκευής 2012 έκαστο) και το STI Beryl (κατασκευής 2013), έναντι περίπου 179 εκατ. δολαρίων.
Η Aerio φέρεται να βρίσκεται πίσω από την αγορά δύο εκ των πλοίων ναυπήγησης 2012, τα οποία κόστισαν 35,6 εκατ. δολάρια έκαστο. Η ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία φαίνεται πως υλοποιεί σχέδιο ανανέωσης του στόλου, καθώς σύμφωνα με Έλληνες ναυλομεσίτες, φέρεται να πούλησε εσχάτως το παλαιότερο product tanker Fos Energy (χωρητικότητας 45.990 dwt και κατασκευής 2006). Στο στόλο της εντοπίζονται σήμερα τέσσερα δεξαμενόπλοια.