Αυστηρό μήνυμα κατά των πολιτικών προστατευτισμού που «απειλούν» το ελεύθερο εμπόριο έστειλε ο πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ICS), Emanuele Grimaldi, μιλώντας σε μεγάλο ναυτιλιακό συνέδριο στον Καναδά.
«Το τελευταίο που χρειαζόμαστε σήμερα είναι ένας εμπορικός πόλεμος, αλλά οι πολιτικές προστατευτισμού αυξάνονται διαρκώς» σημείωσε στο συνέδριο «Shaping the Future of Shipping Summit», στο Μόντρεαλ, το οποίο χαιρέτισε και ο Καναδός πρωθυπουργός, Τζάστιν Τριντό.
«Βρισκόμαστε σε κρίσιμο σταυροδρόμι στη ναυτιλία. Αντιμετωπίζουμε μία άνευ προηγουμένου απειλή για το ελεύθερο εμπόριο. Ο αριθμός των μονομερών εμποδίων που επιβάλλουν οι χώρες αυξάνεται εκθετικά» τόνισε ο κ. Grimaldi.
Καλοπροαίρετες οι προθέσεις
«Καταλαβαίνω ότι οι προθέσεις αυτών των εμποδίων μπορεί να είναι καλοπροαίρετες, αλλά η πραγματικότητα είναι ότι τo εμπόριο καθίσταται ολοένα και περισσότερο ένα όπλο, καθώς τα κράτη επιδιώκουν να αποκτήσουν μεγαλύτερα οικονομικά πλεονεκτήματα ή να επιτύχουν πολιτικές σκοπιμότητες» επεσήμανε ο πρόεδρος του ICS.
«Η ναυτιλία είναι υπεύθυνη για τη μεταφορά αγαθών αξίας άνω των 14 τρισ. δολαρίων κάθε χρόνο. Και κάθε εμπορικός φραγμός που τίθεται στη ναυτιλία έχει πολλαπλασιαστικό αντίκτυπο που θα επηρεάσει αρνητικά το παγκόσμιο εμπόριο και τελικά θα περιορίσει την ανάπτυξη για όλους. Η αποτυχία διεθνών ιδρυμάτων, όπως ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου επιδεινώνει περαιτέρω αυτό το θέμα.
Χρειαζόμαστε ισχυρά ιδρύματα που θα διευκολύνουν το αποτελεσματικό και οικονομικά αποδοτικό εμπόριο μεταξύ κρατών» συμπλήρωσε ο ίδιος.
Ευρωπαϊκές κυρώσεις, αμερικανικοί δασμοί
Και ο πρόεδρος του ΙCS μίλησε με συγκεκριμένα παραδείγματα. Όπως είπε, στην Ευρώπη οι προτάσεις για το Σύστημα Εμπορίας Ρύπων (EU ETS) και τον Μηχανισμό Συνοριακής Προσαρμογής Άνθρακα (CBAM) έχουν δημιουργήσει συστήματα που επηρεάζουν το ελεύθερο εμπόριο.
Παράλληλα, η Ευρώπη και οι ΗΠΑ προτείνουν, συνέχισε ο κ. Grimaldi, μεγάλους δασμούς στα ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα, «σε μία περίοδο που ζητάμε από τον κόσμο να μεταβεί στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα».
«Ορισμένοι στις ΗΠΑ εξετάζουν ακόμη να επιβάλουν δασμούς σε πλοία που προσεγγίζουν σε αμερικανικά λιμάνια, απλά και μόνο διότι ναυπηγήθηκαν στην Κίνα» πρόσθεσε.
«Και φυσικά τα μέλη μας στην αγορά των δεξαμενόπλοιων πρέπει να διαχειριστούν την επιβολή κυρώσεων εκ μέρους των κυβερνήσεων ως απάντηση στη φριχτή επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία» συνέχισε ο πρόεδρος του ICS, για να καταλήξει:
«Οι μονομερείς δράσεις προστατευτισμού από μία χώρα, όπως οι δασμοί, βλάπτουν την ανταγωνιστικότητα των εθνικών αγορών εισαγωγών και εξαγωγών και αυξάνουν το κόστος για τους καταναλωτές».
Κόστος ίσο με το ΑΕΠ του Καναδά
Σημειώνεται ότι το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο ανέθεσε το 2021 -πριν δηλαδή την εισαγωγή όλων αυτών των φραγμών στο Harvard Kennedy School of Government να διερευνήσει το ζήτημα του προστατευτισμού.
Από την έρευνα προέκυψε ότι η μείωση των περιοριστικών πολιτικών κατά του εμπορίου θα μπορούσε να ενισχύσει την παγκόσμια οικονομία κατά πάνω από 3%.
Επίσης, η έρευνα ανέδειξε ότι οι χώρες υψηλών εισοδημάτων δυνητικά θα είχαν μέση αύξηση 4,5% στις εξαγωγές αγαθών εάν χαλάρωναν τους δασμολογικούς και μη δασμολογικούς περιορισμούς στο εμπόριο.
Στο ίδιο πλαίσιο, οι αναπτυσσόμενες οικονομίες θα κατέγραφαν ακόμη μεγαλύτερη αύξηση, της τάξης του 7%, εάν μείωναν τους περιορισμούς με «μέτριο και ισότιμο τρόπο».
«Πάνω από δύο τρισ. δολάρια παγκόσμιων εισαγωγών επηρεάζονται από περιορισμούς όπως αυτοί, που ισοδυναμούν με το ετήσιο ΑΕΠ του Καναδά» υπογράμμισε ο κ. Grimaldi.
120 ηγέτες από 30 Οργανισμούς
Τo ICS και το Επιμελητήριο Θαλάσσιου Εμπορίου του Καναδά (CMC) συγκέντρωσαν πάνω από 120 ηγέτες της βιομηχανίας από 90 οργανισμούς και σχεδόν 30 διαφορετικές χώρες στο συνέδριο «Shaping the Future of Shipping Summit», στο Μόντρεαλ.
Πέρα από το μέγα ζήτημα του προστατευτισμού, η ατζέντα εστίασε και σε άλλα κομβικά θέματα που επηρεάζουν τη ναυτιλιακή βιομηχανία, όπως οι διεθνείς γεωπολιτικές διαμάχες, η προσπάθεια απαλλαγής από τον άνθρακα και τα μελλοντικά καύσιμα, αλλά και η σημασία των ναυτικών.
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα του, το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός με έδρα στο Λονδίνο και εκπροσωπεί τις εθνικές ενώσεις πλοιοκτητών και πάνω από το 80% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου.