Σημαντικές αλλαγές στη σύνθεση του στόλου των bulk carriers βλέπουν οι αναλυτές, καθώς ένα μεγάλο ποσοστό φτάνει στο τέλος του κύκλου ζωής του, το orderbook είναι χαμηλό και οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί απαιτούν νεότερα, αποδοτικότερα βαπόρια.
Όπως αναφέρεται στο εξαμηνιαίο report του ναυλομεσιτικού οίκου Optima Shipping Services, το 27% του εν ενεργεία στόλου έχει ξεπεράσει τα 15 χρόνια ζωής και το 66% υπερβαίνει τα 10 χρόνια.
Την ίδια ώρα, το υπό ναυπήγηση τονάζ αντιστοιχεί στο 10% του στόλου που ταξιδεύει σήμερα στις θάλασσες. Στα μεγάλα μεγέθη της αγοράς, τα βαπόρια τύπου capesize, το orderbook καταλαμβάνει το 2% του στόλου στο νερό.
«Αυτός ο γηρασμένος στόλος, σε συνδυασμό με τα τρέχοντα επίπεδα του βιβλίου παραγγελιών και τους σφιχτούς περιβαλλοντικούς κανονισμούς υποδεικνύουν πιθανές διαταραχές στην προσφορά πλοίων τα επόμενα χρόνια» επισημαίνεται χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με την Optima, είναι αμφίβολο εάν θα είναι οικονομικά βιώσιμο για τις ναυτιλιακές εταιρείες να λειτουργούν τα παλαιότερα πλοία. «Οι κανονισμοί καθίστανται ολοένα και αυστηρότεροι και η αξιολόγηση κόστους – οφέλους για τη μετασκευή των παλαιότερων πλοίων με τις ακριβές τεχνολογίες ενεργειακής αποδοτικότητας ενδέχεται να μη δικαιολογεί τη διατήρησή τους στους στόλους για αρκετό καιρό ακόμη» εξηγούν οι αναλυτές. Αυτό θα προκαλέσει μετατοπίσεις σε συγκεκριμένα μεγέθη πλοίων. Για παράδειγμα, τα panamaxes αναμένεται να αντικατασταθούν εξ ολοκλήρου από τα μεγαλύτερα και πιο αποδοτικά kamsarmaxes. Παρομοίως, τα supramaxes θα αντικατασταθούν από τα ultramaxes.
«Συγκρατημένη αισιοδοξία»
Μιλώντας, τέλος, για τις προοπτικές της αγοράς των bulkers στο υπόλοιπο του 2024, η Optima επισημαίνει πως είναι συγκρατημένα αισιόδοξη. «Παρότι οι γεωπολιτικές διαταραχές και τα καιρικά φαινόμενα επιφέρουν προκλήσεις, η υποκείμενη ζήτηση παραμένει υγιής. Η ενισχυμένη τάση προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και η βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας δημιουργούν νέες ευκαιρίες για συγκεκριμένα εμπορεύματα ξηρού φορτίου, αντίβαρο στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν παραδοσιακοί τύποι φορτίων, όπως το σιδηρομετάλλευμα και ο άνθρακας» αναφέρεται σχετικά.
Η Optima δίνει ιδιαίτερη έμφαση στις συνθήκες στην Ερυθρά Θάλασσα, στη Διώρυγα του Παναμά, αλλά και στο φαινόμενο La Nina.
Το τελευταίο αναδεικνύει τον κίνδυνο πλημμυρών και διαταραχών στην εφοδιαστική αλυσίδα σημαντικών περιοχών, όπως η Ινδονησία, η Βόρεια Αμερική και η Νότια Αμερική.