Κερδίζει συνεχώς έδαφος στη ναυτιλιακή αγορά η χρήση αμμωνίας ως εναλλακτικού καυσίμου για τη μείωση των εκπομπών αερίων στα πλοία, ενώ την ίδια ώρα οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν ήδη ξεκινήσει να επενδύουν σε μεγάλα νεότευκτα πλοία για τη μεταφορά του συγκεκριμένου καυσίμου.
Σύμφωνα με μελέτη της Society for Gas as a Marine Fuel (SGMF), εταιρεία που προάγει την ασφάλεια και τις βέλτιστες πρακτικές στη χρήση θαλάσσιων καυσίμων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών άνθρακα, η χρήση αμμωνίας ως ναυτιλιακού καυσίμου μπορεί να μειώσει τις εκπομπές αερίων στα πλοία έως και 61%, ανάλογα με τη ναυτιλιακή τεχνολογία που χρησιμοποιεί ο κάθε τύπος πλοίου.
Η μελέτη διεξήχθη σύμφωνα με τα πρότυπα του Διεθνούς Οργανισμού Τυποποίησης (ISO) και εξετάστηκε από ομάδα ανεξάρτητων ακαδημαϊκών εμπειρογνωμόνων από ιδρύματα της Γαλλίας, της Γερμανίας και των ΗΠΑ.
Σύμφωνα με την SGMF, η μελέτη χρησιμοποιεί τα πιο πρόσφατα πρωτογενή δεδομένα για την αξιολόγηση όλων των κύριων τύπων ναυτικών κινητήρων και των παγκόσμιων πηγών εφοδιασμού με στοιχεία που παρέχονται από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές εξοπλισμού, συμπεριλαμβανομένων των Wärtsilä, Winterthur Gas & Diesel & MAN Energy Solutions, αλλά και της Yara Clean Ammonia, και της BASF από την πλευρά της προμήθειας.
Οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τις αλυσίδες εφοδιασμού, καθώς και οι εκπομπές που εκλύονται κατά τη διαδικασία καύσης επί του πλοίου (ολίσθηση) έχουν συμπεριληφθεί στην ανάλυση.
Σχετικά με το συγκεκριμένη έρευνα για την αμμωνία, ο πρόεδρος της SGMF, Tom Strang, είπε ότι πρόκειται για ένα σημαντικό έργο της SGMF που θα βοηθήσει στην ενημέρωση του ναυτιλιακού τομέα σχετικά με τη χρήση της αμμωνίας ως ναυτιλιακού καυσίμου, ενώ ενισχύει τη σημασία της συνεργασίας σε όλες τις διαφορετικές οδούς απαλλαγής από τον άνθρακα.
Τόνισε ότι ένας ανεξάρτητος οργανισμός όπως η SGMF μπορεί να παρέχει ποιοτικές ανεξάρτητες εκθέσεις, καθώς ο κλάδος χρειάζεται αξιόπιστες πληροφορίες, ενώ πρόσθεσε ότι το συγκεκριμένο έργο για την αμμωνία αποτελεί ορόσημο για τη χρήση της ως ναυτιλιακού καυσίμου.
Ο Mark Bell, γενικός διευθυντής, SGMF, εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι το έργο αυτό θα παράσχει στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό ΙΜΟ αξιόπιστες πληροφορίες που θα συμβάλουν στις κανονιστικές αποφάσεις του.
Η SGMF θα συνεχίσει να παράγει επικαιροποιημένα δεδομένα, περιλαμβάνοντας πλέον την αμμωνία, τη μεθανόλη και το υδρογόνο, ανέφερε ο ίδιος.
Παραγγελίες
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες επενδύουν σε μια από τις πιο υποσχόμενες μελλοντικές αγορές για τα πράσινα καύσιμα. Πιο συγκεκριμένα, η Evalend Shipping έχει προχωρήσει, σύμφωνα με πληροφορίες, στην παραγγελία δύο Very Large Ammonia Carriers (VLAC) που θα παραδοθούν το 2027, έναντι συνολικού ποσού 242 εκατ. δολαρίων. Στη νέα αυτή αγορά έχουν ήδη μπει και άλλοι Έλληνες εφοπλιστές.
Πρόσφατα, η Dorian LPG επιβεβαίωσε ότι έχει υπογράψει συμφωνία για τη ναυπήγηση ενός VLAC με παράδοση το τρίτο τρίμηνο του 2026.
Η TMS, συμφερόντων του Γιώργου Οικονόμου, έχει επίσης κάνει άνοιγμα στη συγκεκριμένη αγορά με τέσσερα πλοία χωρητικότητας 88.000 cbm. Η τελευταία παραγγελία αφορά δύο VLAC, συνολικής αξίας 237 εκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ.
Η Alpha Gas συμφερόντων της Άννας Αγγελικούση έχει επίσης παραγγείλει τέσσερα VLAC αξίας περίπου 500 εκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ.
Στελέχη της ναυτιλιακής αγοράς εκτιμούν ότι η συγκεκριμένη περίοδος επένδυσης σε πλοία μεταφοράς αμμωνίας θυμίζει τα τέλη της δεκαετίας του ’90 και τις αρχές της δεκαετίας του 2000, όταν οι Έλληνες εφοπλιστές ήταν από τους πρώτους στον κόσμο που άρχισαν να επενδύουν σε πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.