Η δεύτερη καλύτερη επίδοση όλων των εποχών, όσον αφορά τον όγκο των deals σε επίπεδο πενταμήνου, καταγράφηκε φέτος στη second hand αγορά των bulk carriers, καθώς οι επιδιώξεις αγοραστών και πωλητών συμπίπτουν ολοένα και περισσότερο.
Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Intermodal, το διάστημα Ιανουαρίου – Μαΐου 2024 ολοκληρώθηκαν συμφωνίες αγοραπωλησιών για 366 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, 87 περισσότερα από πέρυσι.
Η μοναδική χρονιά κατά την οποία τα deals ήταν περισσότερα ήταν το 2021, όταν συνολικά 403 πλοία άλλαξαν ιδιοκτήτη.
Όπως δηλώνει στη «Ν» ο Γιάννης Παργανάς, επικεφαλής του Τμήματος Ερευνών της Intermodal, αυτά τα αξιοσημείωτα επίπεδα οφείλονται εν πολλοίς στη σύγκλιση μεταξύ αγοραστών που παρατηρούν θετικές εξελίξεις σε επίπεδο ναύλων και ιδίως σε αυτά των μεγάλων μεγεθών της αγοράς, τύπου capesize, και των πωλητών που είναι έτοιμοι να κεφαλαιοποιήσουν τις υψηλές αξίες στην αγορά.
Την ίδια ώρα, συμπληρώνει ο ίδιος, η δευτερογενής αγορά είναι η βασική διέξοδος για τους πλοιοκτήτες με bulkers που θέλουν να ανανεώσουν τους στόλους τους, διότι συνεχίζουν να αποφεύγουν τις ναυπηγήσεις.
Σημειώνεται ότι φέτος τοποθετήθηκαν υπό παραγγελία πέντε λιγότερα πλοία συγκριτικά με πέρυσι.
Στην κορυφή των προτιμήσεων των εφοπλιστών βρέθηκαν τα ultramaxes – supramaxes με 130 καταγεγραμμένες πωλήσεις και ακολούθησαν τα handysize bulkers με deals για 93 βαπόρια.
Ισχυρό, επίσης, ήταν το ενδιαφέρον για τα μεγάλα μεγέθη της αγοράς, τα capesize bulkers, με την Intermodal να καταγράφει 67 συμφωνίες. Αυτή, όπως αναφέρουν οι ναυλομεσίτες, ήταν η υψηλότερη επίδοση σε επίπεδο πρώτου πενταμήνου, μετά τις 51 συμφωνίες αγοραπωλησιών που ολοκληρώθηκαν πέρυσι.
Τέλος, η Intermodal εντόπισε αγοραπωλησίες 58 panamaxes – kamsarmaxes και 18 post panamaxes.
Τα ελληνικά deals
Κορυφαίοι αγοραστές μεταχειρισμένων bulk carriers είναι τους 12 τελευταίους μήνες οι Έλληνες πλοιοκτήτες.
Μικρές και μεγάλες εταιρείες έχουν αναπτύξει έντονη δραστηριότητα στην αγορά, κυνηγώντας ελκυστικά deals, παρά την άνοδο των τιμών.
Στις τελευταίες συμφωνίες, η Brave Maritime, συμφερόντων της οικογένειας Βαφειά, ολοκλήρωσε ακόμη ένα deal, εντάσσοντας τις τελευταίες ημέρες στον στόλο της το supramax «Supra Baron» (χωρητικότητας 55.651 dwt και κατασκευής 2009). Πρόκειται για το πρώην «Super Bergkamp», για το οποίο ναυλομεσίτες ανέφεραν εσχάτως ότι πουλήθηκε με ένα τίμημα στα 15,5 εκατ. δολάρια.
Παράλληλα, η Cosmoship, συμφερόντων Νίκου Σάββα, ενισχύθηκε με το handysize «Carla C» (χωρητικότητας 37.489 dwt και κατασκευής 2015).
Σύμφωνα με πρόσφατες ναυλομεσιτικές εκθέσεις, το πρώην «Carlota Bolten» άλλαξε πρόσφατα ιδιοκτήτη, με ένα τίμημα πλησίον των 19 εκατ. δολαρίων.
Το μοντέρνο ultramax «Filosofia SB» (χωρητικότητας 60.935 dwt και κατασκευής 2015) απέκτησε η A.E. Nomikos Shipping Investments Limited.
Η ναυτιλιακή αναφέρει σε σχετική ανακοίνωση πως το βαπόρι είναι εξοπλισμένο με προηγμένες τεχνολογίες που διασφαλίζουν την άριστη απόδοση και ασφάλεια.
Το πρώην «Darya Padma» φέρεται να αποκόμισε ένα τίμημα μεταξύ 27- 29 εκατ. δολαρίων, σύμφωνα με διάφορους ναυλομεσιτικούς οίκους.
Τέλος, στον στόλο της Load Line Marine, συμφερόντων Γιώργου Σουραβλά, εισήλθε τις τελευταίες ημέρες το supramax «Eagle Trader» (χωρητικότητας 57.981 dwt και κατασκευής 2013).
Διάφοροι ναυλομεσίτες ανέφεραν πριν από κάποιο διάστημα ότι το πλοίο -με το όνομα «Thetis» τότε- πουλήθηκε με κόστος 17,5 εκατ. δολαρίων.