Skip to main content

SOS από Μ. Τραυλού για τη ναυτική εκπαίδευση: Σε λίγο δεν θα έχουμε ναυτικούς

Την ναυτική εκπαίδευση και την προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα, έθεσε ως πρώτη προτεραιότητα του ελληνικού εφοπλισμού για τα επόμενα χρόνια η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού

Στο πλαίσιο της καθιερωμένης συνέντευξης τύπου της ΕΕΕ στην διεθνή ναυτιλιακή έκθεση Ποσειδώνια 2024, η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού τόνισε ότι «έχουμε ανάγκη τους δικούς μας ανθρώπους».

Σε ερώτηση της «Ν» αναφορικά με την απόφαση του υπουργείου Ναυτιλίας να ανακηρύξει τη διετία 2024 – 2025 ως έτη ναυτικής εκπαίδευσης στη χώρα μας, η κα. Τραυλού έκανε λόγο για μια κίνηση που δείχνει δέσμευση για την αναβάθμιση του πλαισίου της ναυτικής εκπαίδευση.

Ειδικότερα, η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών υπογράμμισε:

«Εμείς ως ΕΕΕ και εγώ προσωπικά είναι ότι είμαστε ανθρωποκεντρικός κλάδος και η επιτυχία μας ουσιαστικά οφείλεται στους ανθρώπους μας.  Επομένως είναι πολύ σημαντικό να έχουμε στα καράβια μας ανθρώπους που είναι σωστά εκπαιδευμένοι σύμφωνα με τις εξελίξεις της ναυτιλίας. Είναι γεγονός ότι τόσα χρόνια συζητάμε για τη ναυτική εκπαίδευση αλλά δεν έχουν γίνει βήματα. Χαίρομαι για την πρωτοβουλία που έχει πάρει το υπουργείο Ναυτιλίας κάτι που σημαίνει ότι υπάρχει και δέσμευση πραγματικά να γίνει μια σωστή συζήτηση και αναβάθμιση του πλαισίου της ναυτικής εκπαίδευσης».

Την σοβαρότητα του ζητήματος, της προσέλκυσης αλλά και εκπαίδευσης των ναυτικών στα νέα σύγχρονα πλοία, η κα. Τραυλού την περιέγραψε σε μια πρόταση: «Δεν θα έχουμε ναυτικούς».

Ένας από τους στόχους, που έθεσε η πρόεδρος είναι η εισαγωγή της ναυτιλίας στα σχολεία.

«Να μπει η ναυτιλία στα σχολεία να δουν τα παιδιά και οι νέοι τι σημαίνει αυτό που λέμε ναυτιλία», υπογράμμισε χαρακτηριστικά.

Όπως είπε είναι σημαντικό να ξέρουν ότι ένας άνθρωπος σε ηλικία 28 ετών μπορεί να έχει φτάσει να γίνει πλοίαρχος και να αμείβεται με περισσότερα από 10.000 ευρώ τον μήνα».

Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών εστίασε στη δημόσια ναυτική εκπαίδευση και τις γνωστές Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού, οι οποίες όπως είπε έκαναν πολύ καλή δουλειά, κάνουν ακόμα και σήμερα αλλά θα πρέπει να εκσυγχρονιστούν ώστε να εκπαιδεύσουν τους ναυτικούς στα νέα δεδομένα και τα σύγχρονα πλοία του ελληνικού εφοπλισμού. «Περισσότεροι νέοι άνθρωποι να είναι προετοιμασμένοι για τα νέα πλοία».

Το νηολόγιο

Όσον αφορά την πρωτοβουλία του υπουργείου ναυτιλίας για το ψηφιακό ελληνικό νηολόγιο, που λειτούργησε για πρώτη φορά στη διάρκεια της έκθεσης των Ποσειδωνίων, μάλιστα με πλοίο της Neptune Group (εταιρείας συμφερόντων της κας. Τραυλού, σημείωσε χαρακτηριστικά ότι:

«Η επιλογή του πλοίου ήταν τυχαία προκειμένου να δούμε αν αυτή η ψηφιακή διαδικασία θα μπορέσει να δουλέψει και είμαστε πολύ ικανοποιημένοι καθώς το σύστημα δούλεψε. Ο εκσυγχρονισμός του ελληνικού νηολογίου είναι κάτι που πάλι θυμάμαι ότι ήταν θέμα συζήτησης. Έγινε το πρώτο βήμα υπάρχουν ακόμη και άλλα βήματα που πρέπει να γίνουν προκειμένου να δούμε περισσότερα πλοία στην ελληνική σημαία Ότι ξεκινάμε με τον εκσυγχρονισμό του νηολογίου είναι μια ουσιαστική διευκόλυνση στις ναυτιλιακές εταιρείες και στον τρόπου που κινείται η ναυτιλία».

Όσον αφορά τα επόμενα, η κα. Τραυλού επανήλθε στο ζήτημα της προσέλκυσης των νέων στο ναυτικό επάγγελμα καθώς, όπως υπογράμμισε,  σε λίγο «δεν θα έχουμε ναυτικούς».

Όπως είπε χαρακτηριστικά η πρόεδρος «βγαίνουν αξιωματικοί από τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού και σκοτωνόμαστε μεταξύ μας οι ναυτιλιακές εταιρείες ποια θα καταφέρει να προσελκύσει τους περισσότερους ώστε να ναυτολογηθούν στα πλοία τους».

Γεωπολιτική και ναυτιλία

Απαράδεκτο χαρακτήρισε, η Μελίνα Τραυλού, το γεγονός ότι ένας κλάδος, η ναυτιλία, που ενώνει τον κόσμο και ουσιαστικά προσφέρει την ειρήνη και την ευημερία του πλανήτη  είτε σε  χώρες με  ειρήνη είτε σε εμπόλεμες περιοχές να είναι στο στόχαστρο της οποιαδήποτε γεωπολιτικής πολιτικής κρίσης. Η ναυτιλία είναι ανυπεράσπιστη,

Επίσης η πρόεδρος της Ε.Ε.Ε καυτηρίασε τα αρνητικά δημοσιεύματα, σχετικά με τα φορτία που μεταφέρουν τα ελληνόκτητα πλοία και τις κυρώσεις που επιβάλλονται στο πλαισιο των συγκρούσεων, σημειώνοντας ότι «Υπάρχει δόση υποκρισίας και αδικίας».

Ο β αντιπρόεδρος της Ε.Ε.Ε Αντώνης Λαιμός σημείωσε ότι: «Δεν διαλέγουμε εμείς τους πελάτες. Δεν διαλέγουμε πλευρά αλλά μας λένε ποια πλευρά να διαλέξουμε».

Δεν είναι πια ταμπού

Για το μεγάλο ζήτημα της απανθραμκοποίησης της κα. Τραυλού σημείωσε ότι «η  «πράσινη» μετάβαση έχει υψηλό κόστος και χρειάζονται προσεκτικά βήματα καθώς είναι προς προς το συμφέρον της παγκόσμιας ευημερίας να συνεχίσουμε να κρατάμε το μεταφορικό κόστος  σε χαμηλά επίπεδα και να μη  μετακυλίεται  στον τελικό καταναλωτή.

Επεσήμανε ωστόσο ότι ο ναυτιλιακός κλάδος είναι έτοιμος  να ανταποκριθεί στις όποιες αλλαγές.

Για το σύστημα εμπορίας ρύπων που είναι ένας ευρωπαϊκός φόρος στη ναυτιλία, η ίδια διερωτήθηκε αν τα χρήματα που θα εισπράττονται θα μπορούν να επιστρέφουν πίσω στην έρευνα για τα νέα καύσιμα και τις νέες τεχνολογίες η για να επιδοτείται η διαφορά τιμής μεταξύ καυσίμου και βιοκαύσιμου.

Τόνισε ότι θα πρέπει όλοι να ακούσουν τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό ΙΜΟ που είναι και ο μόνος που μπορεί να κάνει ρυθμίσεις στο πεδίο αυτό, ενώ πρόσθεσε ότι βρισκόμαστε σε μια δύσκολη μεταβατική περίοδος αλλά η ελληνική ναυτιλία θα τα καταφέρει.

Ενόψει και των Ευρωεκλογών η πρόεδρος των Ελλήνων Εφοπλιστών είπε ότι η Ευρώπη θα πρέπει να καταλάβει τη στρατηγική σημασία της ναυτιλίας για την ίδια  την Ευρώπη κάτι που έχει αρχίσει ήδη να γίνεται αντιληπτό, ενώ επεσήμανε ότι οι ευρωπαϊκές υπηρεσίες που διαχειρίζονται τα θέματα του ναυτιλιακού κλάδου δεν θα πρέπει να είναι διάσπαρτα και πολλά  αλλά   κάτω από μία ευρωπαϊκή διεύθυνση».

Ο γ.γ. του δ.σ της ΕΕΕ Δημήτρης Φαφαλιός προσέθεσε ότι αν υπήρχαν ασφαλή εναλλακτικά καύσιμα και σε επαρκή ποσότητα «τότε θα το είχαμε κάνει χθες.

Ξεκαθάρισε πάντως ότι σε σχέση με τα περασμένα Ποσειδώνια του 2022 εφέτος υπάρχει πιο καθαρή εικόνα που θα πάει η ναυτιλία στο ρότα της για την πράσινη μετάβαση.

Το μέλος του δ.σ. και πρόεδρος της Επιτροπής Εξωτερικών Υποθέσεων Ιωάννης Λύρας σχολίασε το ζήτημα της πυρηνικής ενέργειας στα πλοία, υπογραμμίζοντας ότι οι νέες γενιές δεν έχουν την προκατάληψη και τη συναισθηματική αντίδραση σε σχέση με τις προηγούμενες γενιές, με την κα. Τραυλού να συμπληρώνει ότι η πυρηνική ενέργεια δεν είναι πια ταμπού.