Ενεργοί απέναντι στην πρόκληση της απανθρακοποίησης είναι οι Έλληνες πλοιοκτήτες εν μέσω γεωπολιτικών αναταράξεων που -μεταξύ άλλων- επιβαρύνουν και το περιβάλλον, όπως τονίστηκε στο μεγάλο συνέδριο της HELMEPA, στο περιθώριο της έκθεσης των Ποσειδωνίων.
«Δεν νομίζω ότι έχουμε την επιλογή να μην είμαστε ενεργοί σήμερα»» δήλωσε ο CEO της Star Bulk Carriers, Πέτρος Παππάς. «Πολλές φορές μιλάμε για μαύρους κύκνους, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε και τους πράσινους κύκνους. Αν δεν ενδιαφερθούμε για το περιβάλλον, θα μας εκδικηθεί» επεσήμανε ο πλοιοκτήτης.
«Διαφωνώ με την άποψη ότι οι πλοιοκτήτες πρέπει να απολογηθούν επειδή μολύνουν 3% -σε όρους παγκόσμιων εκπομπών-, από την ώρα που μεταφέρουν το 90% του διεθνούς εμπορίου» επεσήμανε ο Πόλυς Β. Χατζηιωάννου, CEO και πρόεδρος της Safe Bulkers. «Αυτό που μπορούμε, όμως, να κάνουμε είναι να βελτιώσουμε τα πλοία που έχουμε στο μέγιστο σημείο, επειδή δεν παράγουμε οι ίδιοι τα πλοία και τις μηχανές» συμπλήρωσε.
Στα προβλήματα που δημιουργούν, η εμπλοκή των πολιτικών, οι οποίοι δεν ειδικεύονται στη ναυτιλιακή βιομηχανία και ο κατακερματισμένος χαρακτήρας αυτής, αναφέρθηκε η Κατερίνα Μυλωνά, πρόεδρος της East 33 Maritime. «Η τεχνολογία υπάρχει και μπορούμε να γίνουμε πιο πράσινοι. Ωστόσο, κάποιος και συγκεκριμένα ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) πρέπει να βρει ποια είναι η σωστή, η βιωσιμότερη και η ασφαλέστερη στη χρήση τεχνολογία με αρκετές ποσότητες για να υποστηρίξει το παγκόσμιο εμπόριο, φέρνοντας στη συζήτηση όλους τους κρίκους της ναυτιλιακής αλυσίδας» σημείωσε.
Στη συνέχεια, ο κ. Παππάς ξεδίπλωσε τα συστατικά της στρατηγικής που ακολουθεί η ναυτιλιακή για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του στόλου. Στο επίκεντρο βρίσκεται η βελτίωση της αποδοτικότητας των υφιστάμενων πλοίων, μέσω καθαρισμού του κύτους, βελτιστοποίησης των δρομολογίων και δεδομένων τηλεμετρίας που παρέχουν ακριβή πληροφόρηση, προχωρώντας την ίδια ώρα σε παραγγελίες νέων πλοίων. Ο κ. Παππάς αποκάλυψε, μάλιστα, πως η Star Bulk κοιτάζει προσεκτικά την τεχνολογία δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα.
«Ως εισηγμένη εταιρεία έχουμε το πλεονέκτημα ότι πρέπει να δράσουμε “ahead of the game” και αυτό μας ωθεί να κινούμαστε με γρηγορότερο ρυθμό από την πλειοψηφία σήμερα» σημείωσε ο κ. Χατζηιωάννου. Η Safe Bulkers υλοποιεί ένα διευρυμένο ναυπηγικό πρόγραμμα, με βαπόρια που, όπως είπε ο πλοιοκτήτης, θα έχουν μισή κατανάλωση καυσίμου σε ημερήσια βάση συγκριτικά με τα πλοία της προηγούμενης γενιάς, ενώ έκανε και το «άλμα» με τις μηχανές διπλού καυσίμου μεθανόλης.
Εξοπλισμός με συστήματα καθαρισμού
Στον ρόλο των scrubbers εστίασε η Αλεξία Ιγγλέση, Director της Alberta Shipmanagement. Σύμφωνα με στοιχεία που παρέθεσε, περίπου το 29% του παγκόσμιου τονάζ σε όρους dwt είναι εξοπλισμένο σήμερα με αυτά τα συστήματα καθαρισμού καυσαερίων. Μάλιστα, τα scrubbers συμβάλλουν στην ευκολότερη εγκατάσταση των συστημάτων δέσμευσης άνθρακα, τα οποία χρησιμοποιούνται ευρέως στη στεριά, ενώ σιγά σιγά δημιουργούνται και πιλοτικά projects στη θάλασσα.
Όλα αυτά κι ενώ η σημερινή γεωπολιτική κρίση έχει οδηγήσει τα πλοία σε μακρινότερες ρότες, όπερ σημαίνει ότι πρέπει να ανεβάσουν ταχύτητα για να εκτελέσουν το μεταφορικό τους έργο, κάτι που τελικά επιφέρει αυξημένες εκπομπές ρύπων, όπως περιέγραψε η κ. Μυλωνά.
«Και επίσης μην ξεχνάμε τον ακούσιο αντίκτυπο των κυρώσεων που έχουν αυξήσει τον “σκοτεινό στόλο” σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Αυτά τα πλοία δεν εμπορεύονται με τους κανονισμούς που ακολουθούμε εμείς. Έτσι, επανερχόμαστε στο κομμάτι της πολιτικής θέλησης και στην ανάγκη οι φορείς χάραξης πολιτικής να ρυθμίσουν αυτήν την κατάσταση» πρόσθεσε η ίδια.