«Η επιστροφή των ναυπηγικών μονάδων της χώρας δεν θα είναι αρκετή, αν δεν ληφθούν, τώρα, μια σειρά από μέτρα για να απαλλαγεί η ναυπηγική βιομηχανία από στρεβλώσεις και άστοχες πολιτικές του παρελθόντος. Οφείλουμε να προστατεύσουμε τη βαριά βιομηχανία που στηρίζει τη ναυτιλία μας, ώστε να μην επαναληφθούν καταστάσεις τα αποτελέσματα των οποίων …πλήρωσε η ελληνική οικονομία, βίωσαν οι επιχειρήσεις της ναυπηγοεπισκευής και δημιουργήθηκε ο κίνδυνος απώλειας μίας τεχνογνωσίας με ιστορία στην διαδρομή των αιώνων». Αυτό σημείωσε σε δηλώσεις του ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλης Κορκίδης με αφορμή την έκθεση των Ποσειδωνίων 2024.
Όπως αναφέρει στη δήλωση του ο πρόεδρος ΕΒΕΠ, η έκθεση των Ποσειδωνίων 2024 γίνεται σε μία ευτυχή -χρονικά- συγκυρία με την αναγέννηση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας, η οποία και προβάλλεται σε εξέχουσα θέση. Σύρος, Ελευσίνα, Σκαραμαγκάς, Χαλκίδα και Πέραμα θα βρεθούν στο ίδιο πεδίο με συνολικά 85 ναυπηγεία από 26 χώρες.
Δείγματα γραφής από τα αρμόδια υπουργεία
Ουσιαστικά, προσέθεσε ο κ. Κορκίδης, η πρόκληση, στην παρούσα φάση, είναι η σχηματοποίηση ενός θεσμικού πλαισίου, από τα συναρμόδια υπουργεία Ανάπτυξης, Οικονομικών, Εργασίας, Ναυτιλίας και Άμυνας, οι σημερινές ηγεσίες των οποίων ήδη έχουν δώσει τα πρώτα δείγματα γραφής. Μιας και μιλάμε, μάλιστα, για βαπόρια, «έχουν δώσει το στίγμα τους» ώστε τα ναυπηγεία να γίνουν στην πράξη η βιομηχανική υποδομή της ναυτιλίας της χώρας, οι αρετές της οποίας, με το επιχειρηματικό μοντέλο, την τεχνογνωσία και την αξιοποίηση του έμψυχου δυναμικού, την έχουν καταστήσει ηγέτιδα δύναμη στο παγκόσμιο ναυτιλιακό στερέωμα.
Πάνος Ξενοκώστας στη «Ν»: Πρόσω ολοταχώς για τη μετάβαση στη νέα εποχή τα ναυπηγεία της ONEX
«Τα ναυπηγεία της χώρας μπορούν να επιτελέσουν ένα έργο που ξεφεύγει από τις κοινές αντιλήψεις καθώς αποτελούν, όπως και η ναυτιλία μας, τμήμα της ανταγωνιστικότητας του ευρωπαϊκού οικονομικού οικοδομήματος» υπογραμμίζει και προσθέτει: «Είναι σημαντικό το γεγονός ότι εγκαινιάζοντας τα Ποσειδώνια 2024 ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, διεμήνυσε προς τους Έλληνες πλοιοκτήτες ότι “θα είμαι δίπλα σας σε κάθε μάχη, που θα δώσει η ελληνική ναυτιλία, από την πράσινη μετάβαση έως τα ασφαλή λιμάνια και τα ναυπηγεία”. Η ναυπηγική βιομηχανία μας είναι το μέλλον και η πτυχή της οικονομίας μας, που πρέπει να στηριχθεί δυναμικά καθώς θα κληθεί να συμβάλει στην πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας, αλλά και να στηρίξει την ανανέωση του ακτοπλοϊκού μας στόλου».
Συγχαρητήρια για την έναρξη γραμμής παραγωγής ρυμουλκών
Ακόμη, ο πρόεδρος του επιμελητηρίου συνεχάρη τον πρόεδρο της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων και πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του Ομίλου ΟΝΕΧ, Πάνο Ξενοκώστα, τον πρόεδρο της Ε.ΛΙΜ.Ε., Αθανάσιο Λιάγκο, για την υπογραφή στρατηγικής συμφωνίας μεταξύ Ε.Ε.Ν. και Ε.ΛΙΜ.Ε. – που έγινε στο περίπτερο της ΟΝΕΧ, στην έκθεση των Ποσειδωνίων 2024 – σημειώνοντας τη σημασία που έχει η αναβάθμιση της ασφάλειας στο ελληνικό λιμενικό σύστημα, δεδομένου ότι η ΟΝΕΧ ανακοίνωσε συμφωνία με κορυφαίο διεθνή σχεδιαστή ρυμουλκών, καθώς και την έναρξη γραμμής παραγωγής ρυμουλκών αξίας, περίπου, 290 εκατ. ευρώ.
Ο κ. Κορκίδης τόνισε ιδιαίτερα το γεγονός ότι η ενεργοποίηση γραμμής ναυπήγησης των ρυμουλκών δίνει δουλειά σε εκατοντάδες χέρια εργασίας και, μάλιστα, ελληνικά, δεδομένου ότι τα ρυμουλκά θα κτιστούν στα ναυπηγεία της ΟΝΕΧ.
«Σήμερα, όπου και να στρέψουμε το βλέμμα μας, είπε, βλέπουμε τις αιχμές της σύγχρονης τεχνολογίας, καθώς η παγκόσμια ναυτιλία έχει βάλει ρότα, να γίνει πράσινη ναυτιλία. Εμείς καλούμαστε, μέσα σε πολύ δύσκολες συνθήκες στο παγκόσμιο οικονομικό γίγνεσθαι, να μετατρέψουμε τις σύγχρονες προκλήσεις σε ευκαιρίες. Πρέπει να δουλέψουμε για μια βιώσιμη ναυτιλία. Πρέπει και οφείλουμε να δουλέψουμε πάνω στο πεδίο της ανταγωνιστικότητας αλλά κυρίως στο πεδίο εκείνο που αφορά το έμψυχο δυναμικό. Λένε ότι οι επιχειρήσεις είναι οι άνθρωποί της. Και φέτος και του χρόνου την διετία δηλαδή που το ΥΝΝΠ έχει ανακηρύξει έτη ναυτικής εκπαίδευσης πρέπει όλοι οι συναρμόδιοι φορείς να βρουν εκείνη την συνισταμένη όχι για να απαντήσουν στις προκλήσεις του σήμερα, στις δεξιότητες που ρέπει να έχουν σήμερα τα στελέχη των ναυτιλιακών αλλά και παρα-ναυτιλιακών επιχειρήσεων αλλά στις δεξιότητες που αυτά θα πρέπει να έχουν αύριο».
Ο πρόεδρος υπογράμμισε ότι η πρόσφατη παρουσίαση από το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας του e-νηολογίου κινείται προς την σωστή κατεύθυνση σε μία προσπάθεια να δοθεί απάντηση στον ανταγωνισμό στις νηολογήσεις που για χρόνια επέσειε τις γρήγορες και απαλλαγμένες γραφειοκρατικών διατυπώσεων διαδικασίες.
Έγγραφο εθνικότητας πλοίου: Έγινε το πρώτο βήμα…
Επιπλέον, σχετικά με το Έγγραφο Εθνικότητας πλοίου σχολίασε ότι: «Μία από τις σημαντικότερες καινοτομίες της ηλεκτρονικής εφαρμογής αφορά στον τρόπο έκδοσης και χορήγησης του Εγγράφου Εθνικότητας πλοίου, μετά τη νηολόγηση του. Συγκεκριμένα, το Έγγραφο Εθνικότητας του πλοίου, παράγεται αυτοματοποιημένα και χορηγείται στην πλοιοκτήτρια εταιρία άμεσα με την ολοκλήρωση της διαδικασίας, σε ψηφιακή μορφή. Το Έγγραφο Εθνικότητας υπογράφεται ψηφιακά και φέρει μοναδικό QRCode για την άμεση επαλήθευση της γνησιότητάς του από κάθε αρμόδια Αρχή σε όλο τον κόσμο.
Η ανάπτυξη της εφαρμογής, όπως επίσης και ο καθορισμός των νομικών και ναυτιλιακών παραμέτρων αυτής, πραγματοποιήθηκε από τα υπουργεία Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, σε συνεργασία με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο (ΝΑΤ). Και, εδώ, χρειάζεται προσοχή γιατί το πρώτο βήμα μπορεί να έγινε αλλά σίγουρο είναι ότι χρειάζονται και άλλες παράμετροι να επανακαθοριστούν με βάση τα ζητούμενα από την ναυτιλιακή κοινότητα της χώρας το Ν.Ε.Ε. και η Ε.Ε.Ε. γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα τι πρέπει να γίνει και κυρίως πως να γίνει ώστε το εθνικό νηολόγιο να γίνει ανταγωνιστικό με όλη τη σημασία της έννοιας».
Τέλος, ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, στη συγχαρητήρια επιστολή που έστειλε στον Θεόδωρο Βώκο για την διοργάνωση των φετινών Ποσειδωνίων, αναφέρει, μεταξύ άλλων: «για άλλη μια φορά, έχουμε την χαρά να συμμετέχουν ενεργά πολλές πειραϊκές επιχειρήσεις που αντανακλούν τη δυναμική της ελληνικής ναυτιλίας, αλλά και την επιχειρηματική ικμάδα του Πειραϊκού χώρου, επιβεβαιώνοντας μια συνεχή αναπτυξιακή τροχιά, με σκοπό την ποιοτική και τεχνολογική αναβάθμιση των υπηρεσιών και των εφοδιασμών στα πλοία του ελληνόκτητου και παγκόσμιου στόλου.
Οι γεωπολιτικές αναταραχές, νέοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί αλλά και συνεχείς εξελίξεις στην τεχνολογία ωθούν την ελληνική ναυτιλία στην υιοθέτηση νέων λύσεων προκειμένου να παραμείνει ηγέτιδα παγκοσμίως. Πρέπει λοιπόν να είμαστε έτοιμοι να παράσχουμε αυτές τις λύσεις γιατί η ναυτιλία της χώρας είναι εκείνη που διατηρεί και την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται».