Skip to main content

Ναυτιλία: Ηγέτης σταθερά ο ελληνόκτητος στόλος

Alexandros Michailidis / SOOC

Στην πρώτη θέση παγκοσμίως με 5.543 πλοία και συνεισφορά στην ελληνική οικονομία 6,5%-8% του ΑΕΠ

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ναυτιλία κατέχει την πρώτη θέση στον κόσμο και δραστηριοποιείται κυρίως στην bulk/tramp ναυτιλία, με σημαντική παρουσία σε όλους τους ναυτιλιακούς τομείς.

Οι Έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν πάνω από το 20% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου σε όρους χωρητικότητας – dwt, καθιστώντας την Ελλάδα τη μεγαλύτερη σε όρους πλοιοκτησίας χώρα στον κόσμο.

Ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος είναι ο μεγαλύτερος στον κόσμο, παρουσιάζοντας σταθερή ανάπτυξη. Την τελευταία, μάλιστα, δεκαετία η συνολική χωρητικότητα του ελληνικού εμπορικού στόλου, που αποτελείται από 5.543 πλοία, έχει αυξηθεί κατά 53,5%.

Μερίδια

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 25,2% της παγκόσμιας μεταφορικής ικανότητας των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (2.602 πλοία). Επίσης ελέγχουν το 30,2% του στόλου πετρελαιοφόρων και το 14,9% των πλοίων μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου.

Στα LNG carriers διαθέτουν το 23,1% της παγκόσμιας χωρητικότητας, ενώ στα LPG carriers το 13,2%. Παράλληλα διαθέτουν το 8,6% της παγκόσμιας μεταφορικής ικανότητας τόσο στα containerships όσο και στα πλοία μεταφοράς οχημάτων.

Την ίδια στιγμή, η ελληνική ναυτιλία διαδραματίζει καταλυτικό ρόλο και στην ελληνική οικονομία. Η ναυτιλία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ελληνικής οικονομίας, ένας κλάδος που συμβάλλει τα μέγιστα στην ανάπτυξη της χώρας και στην ενίσχυση της διεθνούς παρουσίας της.

Η ναυτιλία, μια αμιγώς διεθνής δραστηριότητα, είναι ένας από τους βασικότερους παραγωγικούς πυλώνες της ελληνικής οικονομίας. Η άμεση και έμμεση συνεισφορά της στην ελληνική οικονομία εκτιμάται ότι κυμαίνεται μεταξύ 6,5% έως 8% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕΠ).

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες επενδύουν επίσης σε κλάδους της εθνικής οικονομίας εκτός ναυτιλίας, όπως οι νέες τεχνολογίες, οι υπηρεσίες, τα ακίνητα και ο τουρισμός.

Επιπλέον, σημαντική είναι η κοινωνική προσφορά τους διαχρονικά στην Ελλάδα τόσο σε ατομικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο.

Εκτός από τη δημιουργία εκατοντάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας άμεσα και έμμεσα, οι θαλάσσιες μεταφορές συνεισφέρουν σταθερά δισεκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών της χώρας.

Τα τελευταία 20 χρόνια, οι εισπράξεις από τη ναυτιλία ξεπέρασαν τα 263 δισ. ευρώ, μετριάζοντας το εμπορικό έλλειμμα της χώρας.

Επιπλέον, η ελληνική ναυτιλία αποτελεί το θεμέλιο για έναν συνεχώς αναπτυσσόμενο τομέα ναυτιλιακών υπηρεσιών στη χώρα, προσελκύοντας επενδύσεις, εξειδικευμένο προσωπικό και ενισχύοντας την καινοτομία.

Όντας ο μεγαλύτερος crosstrader στον κόσμο, η ελληνική ναυτιλία αποτελεί στρατηγικό πλεονέκτημα για τη χώρα.

Το προφίλ

Ο ελληνόκτητος στόλος είναι ο μεγαλύτερος cross-trader στον κόσμο, καθώς διακινεί φορτία μεταξύ τρίτων χωρών σε ποσοστό πάνω από 98% της χωρητικότητάς του.

Αυτό το χαρακτηριστικό της ελληνικής ναυτιλίας, μαζί φυσικά με τη συνολική μεταφορική ικανότητα που διαθέτει, την καθιστούν απόλυτα απαραίτητη για το παγκόσμιο εμπόριο.

Η μέση χωρητικότητα ενός ελληνόκτητου υπό ναυπήγηση πλοίου σήμερα είναι 88.748 dwt σε σύγκριση με 62.237 dwt για τον παγκόσμιο στόλο.

Τα υπό παραγγελία πλοία των Ελλήνων εφοπλιστών δεν είναι, όμως, μόνο μεγαλύτερα, αλλά είναι επίσης εξοπλισμένα με τελευταίας τεχνολογίας περιβαλλοντικά συστήματα. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν να επενδύουν σε έναν ολοένα και πιο σύγχρονο και περιβαλλοντικά φιλικό στόλο.