Ισχυρό ελληνικό και διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον συγκεντρώνει το λιμάνι του Λαυρίου, προσελκύοντας υποψήφιους αγοραστές, κυρίως από τον αναπτυσσόμενο κλάδο του θαλάσσιου τουρισμού.
Ειδικότερα, το ΤΑΙΠΕΔ γνωστοποίησε χθες ότι συνολικά οκτώ επενδυτικά σχήματα υπέβαλαν φακέλους εκδήλωσης ενδιαφέροντος στο πλαίσιο του διαγωνισμού για την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου, μέσω πώλησης πλειοψηφικού ποσοστού, τουλάχιστον 50% συν μίας μετοχής, του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού.
Ένα από τα σχήματα που ξεχωρίζουν είναι η σύμπραξη των μεγάλων πλοιοκτητών Γιώργου Προκοπίου και Tζιανλουίτζι Απόντε. Η Olympic Marine, συμφερόντων του Έλληνα πλοιοκτήτη, η μαρίνα στο Λαύριο, η οποία περιλαμβάνει ιδιόκτητο μικρό ναυπηγείο στο οποίο κατασκευάζονται yachts έως 60 μέτρων, συνεργάζεται με
τη MSC Cruises, τον βραχίονα κρουαζιέρας του μεγάλου ναυτιλιακού ομίλου, συμφερόντων της οικογένειας Απόντε.
Ένα άλλο πολύ ισχυρό σχήμα αφορά τη συμμαχία της Ένωσης Προσώπων Jet Plan Shipping, μέλος της Seajets, συμφερόντων Μάριου Ηλιόπουλου, της εταιρείας με τον μεγαλύτερο στόλο ταχύπλοων παγκοσμίως, αλλά και με σημαντική δραστηριότητα στην κρουαζιέρα, και της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η οποία -μεταξύ άλλων- έχει υπογράψει σύμβαση παραχώρησης για το δικαίωμα χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης της μαρίνας Αλίμου.
Παράλληλα, στον διαγωνισμό συμμετέχει η κοινοπραξία GPH Cruise Port Finance LTD – Promarine S.A. Η πρώτη είναι θυγατρική της Global Port Holdings. Πρόκειται, όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα της, για τον «μεγαλύτερο ανεξάρτητο operator λιμανιών κρουαζιέρας», που διαχειρίζεται ένα χαρτοφυλάκιο 32 λιμανιών κρουαζιέρας σε 19 χώρες, ενώ η δεύτερη συνεργάζεται με τις μεγαλύτερες εταιρείες στον κόσμο που χρησιμοποιούν ρυμουλκά για την εξυπηρέτηση του στόλου τους.
Μία ακόμη συμμετοχή έρχεται από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και την Gulftainer Company. Πρόκειται για μία εταιρεία διαχείρισης λιμένων και πάροχο thirdparty logistics υπηρεσιών, διαχειριζόμενη εγκαταστάσεις στα ΗΑΕ, στο Ιράκ και τις ΗΠΑ, μεταξύ άλλων.
Ένας ακόμη ενδιαφερόμενος προκύπτει από το Ισραήλ. Η Israel Shipyards Industries είναι ένας ναυπηγικός όμιλος που προσφέρει υπηρεσίες σχεδιασμού πλοίων και επισκευών, τόσο στην εμπορική ναυτιλία όσο και στο πολεμικό ναυτικό, ενώ διαθέτει και σημαντική εμπειρία στη διαχείριση λιμένων.
Με κεντρικά γραφεία στο Λουξεμβούργο, το επενδυτικό fund IOTC Investments S.C.S. -τμήμα του ευρύτερου ομίλου IOTC- εστιάζει σε επενδύσεις κεφαλαίου, υποδομών και real estate, ενώ απευθύνεται σε μεσαίου και μεγάλου μεγέθους επιχειρήσεις και διεθνείς επενδυτές στην Ευρώπη, στη Μέση Ανατολή και την Ασία.
Στον διαγωνισμό εκδήλωσαν ακόμη ενδιαφέρον ξεχωριστά η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με παρουσία στους τομείς των κατασκευών, της παραγωγής ενέργειας, των παραχωρήσεων, της εξόρυξης, της ανάπτυξης και εκμετάλλευσης ακινήτων και η ΙΝΤΕΡΚΑΤ, κατασκευαστική και εμπορική εταιρεία με εξειδίκευση στις κατασκευές κατοικιών και την εμπορία μηχανημάτων.
Οι ενδιαφερόμενοι
Αναλυτικά, ενδιαφέρον εκδήλωσαν τα εξής σχήματα (με αλφαβητική σειρά):
- ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.
- ΙΝΤΕΡΚΑΤ Α.Ε.
- Κοινοπραξία ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΩΠΩΝ JET PLAN SHIPPING Co LTD – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε.
- Κοινοπραξία GPH CRUISE PORT FINANCE LTD – PROMARINE S.A.
- Κοινοπραξία OLYMPIC MARINE S.A. – MSC CRUISES S.A.
- GULFTAINER COMPANY LTD
- IOTC INVESTMENTS S.C.S.
- ISRAEL SHIPYARDS INDUSTRIES LTD
Τα επόμενα βήματα
Μετά την αξιολόγηση των υποβληθέντων φακέλων εκδήλωσης ενδιαφέροντος, οι υποψήφιοι που πληρούν τα κριτήρια προεπιλογής θα κληθούν να συμμετάσχουν στη β’ φάση του διαγωνισμού, η οποία αφορά την υποβολή δεσμευτικών προσφορών.
Ο λιμένας του Λαυρίου αποτελεί το τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι της Αττικής και λόγω της εγγύτητάς του με δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» αλλά και τα λιμάνια του Πειραιά και της Ραφήνας, προσφέρεται ιδιαίτερα για τουριστική ανάπτυξη, με δραστηριότητες όπως η κρουαζιέρα και ο ελλιμενισμός σκαφών αναψυχής.