Με σταθερή πορεία υψηλής κερδοφορίας, αλλά και διαρκείς επενδύσεις σε νέα eco πλοία και πράσινες αναβαθμίσεις του εν ενεργεία στόλου, η Safe Bulkers, συμφερόντων Πόλυ Β. Χατζηιωάννου, κέρδισε το βραβείο το ESG Leader Award, στον διαγωνισμό ESG Shipping Awards International 2024, το οποίο αποτελεί το κορυφαίο βραβείο της διοργάνωσης.
Το βραβείο δόθηκε για τις επιδόσεις της εταιρείας στους τομείς του Περιβάλλοντος, της Κοινωνικής Εταιρικής Ευθύνης και της Εταιρικής Διακυβέρνησης.
Η εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο εταιρεία εξέδωσε το ESG report για τη χρονιά 2023. Στο μήνυμά του προς τους μετόχους, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος κ. Χατζηιωάννου μίλησε τόσο για τις πράσινες επενδύσεις της Safe όσο και για την αγορά στο χύδην ξηρό φορτίο, στο οποίο εξειδικεύεται με έναν στόλο 45 bulk carriers, 4,8 εκατ. DWT, ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται και το ναυπηγικό πρόγραμμα της εταιρείας, η οποία αναμένεται να παραλάβει ακόμη οκτώ πλοία.
Οι πράσινες επενδύσεις της εταιρείας σε νεότευκτα και η αναβάθμιση του στόλου, από το 2020 μέχρι και το 2027, σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα, είναι πάνω από μισό δισ. δολάρια και συγκεκριμένα 575 εκατ. δολ.
Μήνυμα
Ειδικότερα, ο κ. Χατζηιωάννου στο μήνυμά του επισημαίνει: «Το έτος 2023 μπορεί να χαρακτηριστεί ως έτος αναταραχής με γεωπολιτική επιθετικότητα στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή, διαταραχή του θαλάσσιου εμπορίου στην Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ, προσπάθειες ελέγχου των πληθωριστικών πιέσεων σε ένα περιβάλλον υψηλών επιτοκίων, αβεβαιότητα σχετικά με το παγκόσμιο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν και το παγκόσμιο εμπόριο».
Όσον αφορά την αγορά το 2023, το κλίμα στη ναυτιλία χύδην ξηρού φορτίου ήταν μικτό, επιδεικνύοντας ανθεκτικότητα προς το τέλος του έτους και τις αρχές του 2024, με τις προσδοκίες να καθοδηγούνται από την ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης για την παροχή υπηρεσιών μεταφοράς. Ωστόσο, συμπληρώνει ο κ. Χατζηιωάννου, το «έτος 2024 σηματοδοτεί μια ουσιαστική μετάβαση προς την εφαρμογή των περιβαλλοντικών κανονισμών που αποφασίστηκαν στο παρελθόν από διάφορα όργανα λήψης αποφάσεων, καθώς τα πλοία κατατάσσονται πλέον από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό με βάση τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, όπως αυτές εκφράζονται από τον Δείκτη Έντασης Άνθρακα σε τόνους CO2 ανά τονομίλι.
Επίσης, οι εκπομπές CO2 των πλοίων φορολογούνται πλέον όταν προσεγγίζουν ευρωπαϊκά λιμάνια μέσω του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ πρόσθετοι κανονισμοί αναμένεται να εφαρμοστούν από το 2025 και μετά στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε σχέση με την περιεκτικότητα των καυσίμων σε άνθρακα FuelEU Maritime Regulation και αργότερα πιθανότατα μετά το 2027 παγκοσμίως, μέσω του Global GHG Fuel Standard του IMO».
Όσον αφορά τις κινήσεις της εταιρείας, ο επικεφαλής της Safe Bulkers επισημαίνει ότι οι αποφάσεις που έχουν λάβει από το 2020 για τη σταδιακή ανανέωση του στόλου, μέσω παραγγελιών νεότευκτων πλοίων με τα πιο αποδοτικά σχέδια πλοίων που συμμορφώνονται με τον κανονισμό IMO EEDI Phase 3, την περιβαλλοντική αναβάθμιση του υφιστάμενου στόλου, την πώληση παλαιότερων πλοίων και την αντικατάσταση με νεότερα μεταχειρισμένα πλοία, έχουν σταθεροποιήσει τη μέση ηλικία του σε περίπου 10 έτη, ενώ η Safe Bulkers δεν διαθέτει πλοία της χαμηλότερης κατηγορίας «E» του IMO CII σε σχέση με τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.
«Στην πραγματικότητα», καταλήγει ο κ. Χατζηιωάννου, «διαθέτουμε εννέα πλοία της Φάσης 3 του ΙΜΟ και αναμένουμε τα επόμενα χρόνια να παραλάβουμε άλλα οκτώ».
Πράσινες επενδύσεις
Η εταιρεία έχει ξεκινήσει ένα εκτεταμένο επενδυτικό πρόγραμμα, που επικεντρώνεται κυρίως στην ανανέωση του στόλου, πουλώντας τα παλαιότερα και λιγότερο αποδοτικά πλοία και επενδύοντας σε σχετικά νεότερα και αποδοτικότερα μεταχειρισμένα πλοία και υπερσύγχρονα νεότευκτα.
Τα τελευταία τρία χρόνια έχει πουλήσει ή συμφωνήσει να πουλήσει 11 παλαιότερα πλοία. Οι συναλλαγές αυτές απέφεραν έσοδα ύψους 185 εκατ. δολαρίων και αφορούσαν πλοία με μέση ηλικία 14,2 ετών και συνολικό νεκρό βάρος 0,86 εκατ. τόνων.
Στη θέση τους αποκτήθηκαν εφτά μεταχειρισμένα πλοία με κόστος 187 εκατ. δολαρίων, τα οποία έχουν μέση ηλικία 9,2 ετών και αυξημένο συνολικό νεκρό βάρος 0,97 εκατ. τόνων.
«Το 2022, η επέκταση του στόλου μας περιλάμβανε την παράδοση του M/V Vassos, του πρώτου μας νεότευκτου πλοίου κλάσης Kamsarmax, και του M/V Climate Respect, που σηματοδοτεί το πρώτο νεότευκτο πλοίο κλάσης Post-Panamax.
Την επόμενη χρονιά, το 2023, σημειώθηκε περαιτέρω ανάπτυξη με την προσθήκη πέντε νέων πλοίων: τα M/V Climate Ethics και M/V Climate Justice κλάσης Post-Panamax, μαζί με τα νεότευκτα M/V Pedhoulas Trader, M/V Morphou και M/V Rizokarpaso κλάσης Kamsarmax» σημειώνει ο κ. Χατζηιωάννου.
Κατά τη διάρκεια του 2024 η εταιρεία έχει παραλάβει δύο ακόμη νεότευκτα πλοία IMO EEDI Phase 3 – NOx Tier III, και συγκεκριμένα το M/V Ammoxostos και το M/V Kerynia, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των νεότευκτων πλοίων IMO EEDI Phase 3 σε εννέα.
Τα επιτεύγματα της εταιρείας το 2023
Η εταιρεία μέσα στο 2023 πέτυχε μείωση του AER (ενεργειακός δείκτης) κατά 7,42%, ενώ παρήγγειλε δύο πλοία που θα μπορούν να κινούνται με πράσινη μεθανόλη -πράσινο καύσιμο-, ενώ αναμένει και πέντε bulk carriers φάσης ΙΙΙ του ΙΜΟ. Παράλληλα, 13 πλοία αναβαθμίστηκαν περιβαλλοντικά.
Το ποσοστό των γυναικών που εργάζονται στην εταιρεία έφτασε το 28% (+2% σε σχέση με το 2022), ενώ δόθηκαν 10 ετήσιες ακαδημαϊκές υποτροφίες 100.000 ευρώ ετησίως και πέντε ετήσιες υποτροφίες ναυτικών δοκίμων 25.000 ευρώ ετησίως.
Σε επίπεδο safety η εταιρεία είχε μηδενικό απολογισμό σε πρόστιμα ή σημαντικά περιβαλλοντικά περιστατικά, ενώ πρόσθεσε δύο γυναίκες στο Διοικητικό Συμβούλιο.
Παράλληλα, η εταιρεία έλαβε περισσότερες πρωτοβουλίες για την τοπική κοινωνία, σε ποσοστό 10% πάνω σε σχέση με το 2021.