Κατά 1 εκατ. μετρικούς τόνους σε μηνιαία βάση το 2024 έχει αυξηθεί η κατανάλωση ναυτιλιακών καυσίμων όσων πλοίων εκτρέπονται από τη Διώρυγα του Σουέζ, συνθήκη που καθιστά κερδοφόρο τον τομέα διαχείρισης και τροφοδοσίας καυσίμων.
Μιλώντας στη Maritime Week της Petrospot στις ΗΠΑ, ο ιδιοκτήτης της εταιρείας συμβούλων 2050 Marine Energy και αντιπρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Adrian Tolson, εξήγησε ότι η ναυτιλιακή κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, σε συνδυασμό με τα προβλήματα των διελεύσεων στα πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας στη Διώρυγα του Παναμά, λόγω της ξηρασίας, επηρέασαν σημαντικά τη ζήτηση δημιουργώντας προκλήσεις για τη ναυτιλία και αλλάζοντας τα πρότυπα αγοράς καυσίμων.
Εστιάζοντας στους τύπους καυσίμων που χρησιμοποιούνται σήμερα από τα πλοία, σημείωσε ότι το μαζούτ υψηλού θείου (HSFO) έχει φτάσει σε επίπεδα ζήτησης που δεν έχουν παρατηρηθεί από την έναρξη ισχύος του κανονισμού του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) 2020 – με τη ζήτηση να καθοδηγείται από πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με εγκατεστημένα scrubbers.
Tην ίδια ώρα, πρόσθεσε ότι τα μελλοντικά εναλλακτικά καύσιμα χρειάζονται κάποιο χρόνο για να καθιερωθούν, καθώς οι όγκοι πωλήσεων βιοκαυσίμων και LNG εξακολουθούν να είναι περιορισμένοι στα μεγαλύτερα λιμάνια.
Είπε επίσης ότι το LNG παραμένει υπό αμφισβήτηση ως μακροπρόθεσμη λύση για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, λόγω των προκλήσεων του κύκλου ζωής των αερίων του θερμοκηπίου και ότι τα βιοκαύσιμα παραμένουν ο ευκολότερος βραχυπρόθεσμος τρόπος για τα πλοία να μειώσουν το ανθρακικό τους αποτύπωμα, αλλά δεν διαθέτουν επαρκή κυβερνητικά κίνητρα στις περισσότερες αγορές καυσίμων της Αμερικής.
Ο αντιπρόεδρος της IBIA ανέφερε ότι τα καύσιμα όπως το υδρογόνο, η μεθανόλη και η αμμωνία φαίνεται να είναι τ φαβορί για τις παραγγελίες νέων πλοίων.
Ο ίδιος επεσήμανε ότι τα καύσιμα με χαμηλά επίπεδα εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου είναι πιθανό να είναι διαθέσιμα σε σημαντικές ποσότητες στη Βόρεια Αμερική λόγω των τεράστιων κινήτρων και της βοήθειας για τις υποδομές που παρέχει ο νόμος στις ΗΠΑ για τη μείωση του πληθωρισμού.
Ο Tolson υπέθεσε ότι αυτό θα προσφέρει ένα σημαντικό περιφερειακό πλεονέκτημα έναντι άλλων παγκόσμιων τοποθεσιών γι’ αυτούς τους τύπους εναλλακτικών καυσίμων.
Νέα φάση απειλών
Οι υποστηριζόμενοι από το Ιράν Χούθι έχουν ξεκινήσει μια νέα φάση επιχειρήσεων με πυραυλικές επιδρομές και επιθέσεις με μη επανδρωμένα αεροσκάφη κατά της ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν, ως υποστήριξη προς στους Παλαιστίνιους στον πόλεμο της Γάζας.
Τον άμεσο τερματισμό των επιθέσεων εναντίον πολιτικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, προκειμένου να υπάρξει ασφαλής ναυσιπλοΐα, ζήτησε η Κίνα. Ο υπουργός Εξωτερικών της Κίνας, Γουάνγκ Γι, συναντήθηκε με τον ομόλογό του της Υεμένης στο Πεκίνο την Τρίτη, αναφέροντας ότι η Κίνα είναι έτοιμη να συνεχίσει να διαδραματίζει εποικοδομητικό ρόλο στο θέμα αυτό.
Τον τερματισμό των επιθέσεων ζήτησαν σε ψήφισμά τους στο Λονδίνο και τα κράτη-μέλη του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ). Πρόκειται για το πρώτο ψήφισμα που υιοθετείται από τα κράτη-μέλη του ΙΜΟ για το θέμα αυτό από τότε που οι Χούθι κατέλαβαν το MV Galaxy Leader τον Νοέμβριο του 2023.
Έκτοτε, έχουν πραγματοποιηθεί περίπου 50 επικίνδυνες και αποσταθεροποιητικές θαλάσσιες επιθέσεις, που κόστισαν τη ζωή σε αρκετούς ναυτικούς.
Η αύξηση της στάθμης του νερού στη Διώρυγα του Παναμά έχει πυροδοτήσει ελπίδες για πιθανή επιστροφή στην κανονική λειτουργία έπειτα από έναν χρόνο περιορισμών λόγω σοβαρής ξηρασίας. Ωστόσο, ενώ η κατάσταση μπορεί να βελτιώνεται, οι ειδικοί προειδοποιούν ότι το κανάλι απέχει πολύ από το να επιστρέψει στα προ περιοριστικά επίπεδα.
Η Αρχή της Διώρυγας του Παναμά αύξησε τον ημερήσιο αριθμό επιτρεπόμενων πλοίων από 24 σε 31. Η αύξηση θα προσφέρει περιορισμένη ανακούφιση για τις ναυτιλιακές υπηρεσίες.
Ωστόσο, αναμένεται μια πιο ουσιαστική αλλαγή έως την 1η Ιουνίου, με πρόσθετες θέσεις διέλευσης για μεγαλύτερα πλοία, οι οποίες θα αυξήσουν το ημερήσιο σύνολο σε 32.