Tον αντίκτυπο των νέων κανονισμών (EU ETS), την πορεία προς την απεξάρτηση από τον άνθρακα και τις τελευταίες εξελίξεις στο SERTICA για τη βελτίωση της επιχειρησιακής απόδοσης και της ασφάλειας, συζήτησαν τα μέλη της Ελληνικής Τεχνικής Επιτροπής (HTC) του RINA.
Με τους στόχους του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ 2030 και 2050, ο ναυτιλιακός τομέας έχει να επιτύχει ορισμένους σημαντικούς στόχους απαλλαγής από τον άνθρακα. Οι διαχειριστές αντιμετωπίζουν μια σειρά από προκλήσεις. Δεν χρειάζεται μόνο να καθορίσουν αν η τεχνολογία θα λειτουργήσει για τα μελλοντικά νέα πλοία, αλλά και στο να υπολογίσουν τι μπορούν να επιτύχουν με τους υφιστάμενους στόλους τους. Αυτό ήταν ένα από τα βασικά θέματα της πρόσφατης συνάντησης της HTC, του RINA.
Ο Giosuè Vezzuto, εκτελεστικός αντιπρόεδρος Marine της RINA, ως πρώτος ομιλητής της HTC, ενημέρωσε τους προσκεκλημένους για τις εξελίξεις της εταιρείας, εστιάζοντας στη σημασία του γραφείου του Πειραιά στον τομέα της ναυτιλίας. Όπως σημείωσε, «ο ταξινομημένος από τον RINA στόλος έχει φθάσει τα 77 εκατομμύρια GT (Μάρτιος 2024), η σουίτα SERTICA είναι εγκατεστημένη σήμερα σε πάνω από 3.000 πλοία και μας καλούν όλο και περισσότεροι σχεδιαστές πλοίων να εγκρίνουμε κατ’ αρχήν νέες ιδέες για την αντιμετώπιση των προκλήσεων απαλλαγής από τον άνθρακα».
Από την πλευρά του, ο Σπύρος Ζολώτας, ανώτερος διευθυντής, Marine South EMEA Region της RINA, δήλωσε: «Στις μέρες μας, η ναυτιλία πρέπει να αντιμετωπίζεται ως ένα οικοσύστημα, όπου η ανταλλαγή γνώσεων είναι ζωτικής σημασίας. Η συνάντηση σε εκδηλώσεις όπως το HTC είναι απαραίτητη για την επίτευξη των στόχων του κλάδου μας. Μας επιτρέπει να συζητήσουμε πραγματικά ζητήματα, να κατανοήσουμε τις ανησυχίες και να ανταλλάξουμε εμπειρίες».
Η συνάντηση HTC, στην οποία προήδρευαν από κοινού ο Θόδωρος Μπαλτατζής, γενικός διευθυντής της Technomar Shipping, και ο Άκης Τσιριγκάκης, διευθύνων δύμβουλος της Nautilus Energy Management Corp., κάλυψε πολλά θέματα, όπως μια ενημέρωση σχετικά με τους κανονισμούς του EU ETS, τα συστήματα πρόωσης για την επίτευξη των στόχων απαλλαγής από τον άνθρακα, τις πτυχές και τις επιπτώσεις των εναλλακτικών καυσίμων και τις επερχόμενες προκλήσεις για τις νέες κατασκευές. Ενσωμάτωσε επίσης παρουσιάσεις από σημαντικούς προσκεκλημένους.
Ο Tom Sand, αντιπρόεδρος του τμήματος Marine and Ports της ABB, ενημέρωσε το ακροατήριο για το σύστημα πρόωσης Azipod και ο Δρ Χρήστος Παπαδόπουλος, καθηγητής στο ΕΜΠ, μίλησε για την πρόωση με υποβοήθηση από τον άνεμο. Μαζί κάλυψαν το θέμα «Συγκομιδή του ανέμου» και πώς θα επιτευχθεί η αναμενόμενη εξοικονόμηση ενέργειας από τον άνεμο, ξεπερνώντας τις δυσκολίες που αντιμετωπίζονται. Επιπλέον, ο Li Xin, ανώτερος μηχανικός του SDARI, παρουσίασε τις «Εξελίξεις στον σχεδιασμό πλοίων».
Ο Ηλίας Μπολέτης από τη RINA Marine Consulting μίλησε για το πώς μπορούμε να υποστηρίξουμε τα υπάρχοντα πλοία στην πορεία προς την απεξάρτηση από τον άνθρακα και επικεντρώθηκε στα έργα μετασκευής που προτείνει η RINA. Ο Αντώνης Τρακάκης, τεχνικός διευθυντής της RINA Marine, και ο Μαρίνος Αναστασίου, Key Account Manager New Buildings της RINA, επικεντρώθηκαν στις προκλήσεις για τις σημερινές επιλογές για τα μελλοντικά πλοία.
«Υπάρχουν πολυάριθμες πιθανές λύσεις για την υποστήριξη της απεξάρτησης της ναυτιλιακής βιομηχανίας από τον άνθρακα- ωστόσο, καθ’ όλη τη διάρκεια της HTC, έγινε εμφανές ότι πολλοί επαγγελματίες είναι αβέβαιοι για τις νέες έννοιες και απαιτούν εφαρμόσιμες λύσεις που θα προωθήσουν την τρέχουσα κατάσταση των πραγμάτων και θα επιτρέψουν στις επιχειρήσεις να λειτουργήσουν όπως είναι απαραίτητο. Δεν θα υπάρξει μία και μοναδική λύση, γι’ αυτό πρέπει να συνεχίσουμε να εξετάζουμε όλες τις δυνατότητες» συνέχισε ο κ. Ζολώτας.
Ο Δημήτρης Ζησιμόπουλος, διευθυντής Ψηφιακών Πωλήσεων της RINA, μίλησε για το SERTICA, ένα ολοκληρωμένο χαρτοφυλάκιο που χρησιμοποιείται από πλοιοκτήτες και διαχειριστές πλοίων σε όλο τον κόσμο. Το SERTICA ψηφιοποιεί τη συντήρηση, τις προμήθειες, την HSQE, την επάνδρωση, την απόδοση, τα ημερολόγια και τις αναφορές. Διαχειρίζεται τα πλοία και τους στόλους σε όλες τις τεχνικές, λειτουργικές πτυχές και τις πτυχές συμμόρφωσης.
Ο κ. Ζολώτας σχολίασε: «Τα ψηφιακά εργαλεία είναι υψίστης σημασίας. Καλύπτουν στρατηγικές για τη μείωση του ανθρώπινου λάθους και τον εξορθολογισμό των διαδικασιών επί του πλοίου. Μπορούμε να μειώσουμε τις εκπομπές ρύπων βελτιώνοντας την απόδοση των πλοίων, τη λειτουργική αποδοτικότητα και τη βελτιστοποίηση των δρομολογίων μέσω της ανάλυσης των δεδομένων του στόλου. Φυσικά, η ασφάλεια στον κυβερνοχώρο συμβαδίζει με την ψηφιοποίηση. Αυτό είναι ένα θέμα που επίσης εξετάζει η επιτροπή και η RINA επενδύει σημαντικά για να υποστηρίξει τον ναυτιλιακό τομέα».
Η Άννα Καρμίρη, διευθύντρια της RINA Πειραιά για την έγκριση περιβαλλοντικού σχεδίου, ενημέρωσε τους καλεσμένους σχετικά με το EU ETS & τον κανονισμό της ΕΕ για τα καύσιμα στη ναυτιλία. Ανακοίνωσε την έναρξη λειτουργίας του Leonardo Emissions, ενός ψηφιακού εργαλείου που χρησιμεύει ως καταλύτης για την επίτευξη του στόχου απαλλαγής του κλάδου από τον άνθρακα, μετατρέποντας τα ακατέργαστα δεδομένα σε βιώσιμες λειτουργίες.
Ο κ. Ζολώτας κατέληξε: «Η συζήτηση για την απαλλαγή από τον άνθρακα βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Το Leonardo Emissions είναι ένα εργαλείο που μας βάζει ένα βήμα μπροστά για καλύτερα και επιτυχημένα αποτελέσματα στις απαιτήσεις του EU ETS. Στη συνάντηση της HTC παρουσιάστηκε πληθώρα χρήσιμων πληροφοριών που βοήθησαν να φωτιστούν τα προβλήματα και οι πιθανές λύσεις. Η συνεργασία μας θα μας επιτρέψει να επιτύχουμε τους στόχους μας».