Επέστρεψαν στα ναυπηγεία μετά από μία μικρή διακοπή ελέω αργιών σε διάφορα μέρη του πλανήτη οι Έλληνες πλοιοκτήτες, στρέφοντας το ενδιαφέρον τους στην αγορά των δεξαμενόπλοιων.
Αρχικά, η Atlas Maritime, συμφερόντων Λέοντα Πατίτσα, φέρεται να υπέγραψε επιστολή προθέσεως (LOI) με το νοτιοκορεάτικο ναυπηγείο DH Shipbuilding για την κατασκευή δύο επιπλέον suezmax tankers, χωρητικότητας 157.000 dwt έκαστο, με παράδοση την περίοδο 2026-2027.
Η ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία υλοποιεί ένα διευρυμένο ναυπηγικό πρόγραμμα τα τελευταία χρόνια. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της, το βιβλίο παραγγελιών της αποτελείται από 14 πλοία – χωρίς να συμπεριλαμβάνονται τα δύο καινούρια – εκ των οποίων 10 είναι δεξαμενόπλοια και τέσσερα μεταφοράς αυτοκινήτων. Όλα τα tankers ναυπηγούνται στη Νότια Κορέα, ενώ τα PCTCs στο CIMC Raffles της Κίνας.
O υφιστάμενος στόλος της εταιρείας αποτελείται από ένα aframax tanker. H Atlas θα εξοπλίσει τα νεότευκτα βαπόρια με “super eco” μηχανές, ενώ έχει επιλέξει και την τεχνολογία διπλού καυσίμου LNG, είτε σε επίπεδο “ready” (μετά από μετασκευές), είτε για απευθείας εγκατάσταση.
Την ίδια ώρα, η Medcare Shipping, με έδρα στην Ελλάδα, φέρεται να παρήγγειλε τρία MR product tankers, χωρητικότητας 41.000 dwt έκαστο, στο κινεζικό ναυπηγείο Penglai Jinglu. Τα βαπόρια θα παραδοθούν έως το 2027. H ναυτιλιακή ελέγχει, σύμφωνα με την πλατφόρμα δεδομένων Equasis, έναν στόλο πέντε πλοίων, τριών tankers και δύο bulkers.
Σε ένα άλλο deal, η Union Maritime, με έδρα στο Λονδίνο, φέρεται, με βάση το ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons, να παρήγγειλε έως τέσσερα aframax/LR2 tankers (2+2), χωρητικότητας 113.600 dwt έκαστo, στο κινεζικό ναυπηγείο Xiamen Shipbuilding. Τα δύο πρώτα βαπόρια είναι προγραμματισμένο να παραδοθούν το 2027. Σημειώνεται ότι τα νεότευκτα θα έχουν τη δυνατότητα καύσης LNG.
Ανοδικά οι τιμές νεότευκτων
Το κόστος ναυπήγησης δεξαμενόπλοιων συνεχίζει να παίρνει την ανιούσα, εν μέσω αρκετά περιορισμένων slots στις μεγάλες γιάρδες της Ασίας.
Το τελευταίο report της Clarksons αναφέρει ότι η ναυπήγηση ενός υπερ-δεξαμενόπλοιου (VLCC) αποτιμάται το φετινό Μάιο στα 130 εκατ. δολάρια, ποσό ενισχυμένο κατά 1,7% το τελευταίο τρίμηνο. Σημειώνεται ότι στο τέλος του 2023, το αντίστοιχο κόστος ήταν 128 εκατ. δολάρια και ένα χρόνο πριν 120 εκατ. δολάρια.
Παράλληλα, ένα suezmax κοστολογείται σήμερα στα 88 εκατ. δολάρια στα ναυπηγεία. Το κόστος ναυπήγησης των εν λόγω πλοίων έχει αναρριχηθεί κατά 3,1% το τελευταίο τρίμηνο. Η τιμή για ένα ίδιο βαπόρι στο τέλος του 2023 ήταν στα 85 εκατ. δολάρια και το 2022 στα 80 εκατ. δολάρια.
Στα μεσαία και μικρά πλοία, το κόστος ναυπήγησης ενός aframax σημειώνει άνοδο 2,1% το τελευταίο τρίμηνο και διαμορφώνεται πλέον στα 72 εκατ. δολάρια, ενώ ένα MR product tanker ναυπηγείται σήμερα με κόστος 51 εκατ. δολαρίων (+4,5% στο τρίμηνο).
Ο ρυθμός παραγγελιών
Τα στοιχεία της Clarksons φανερώνουν ότι μέχρι τώρα το τρέχον έτος έχουν υπογραφεί συμβόλαια ναυπήγησης 154 πλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου, αριθμός ελαφρά μειωμένος κατά 1% σε ετήσια βάση. Στο σύνολο του 2023, οι πλοιοκτήτες είχαν τοποθετήσει παραγγελίες για 392 βαπόρια αυτού του τύπου.
Από την άλλη, στον κλάδο των chemical and special tankers, καταγράφονται συνολικά συμφωνίες ναυπηγήσεων για 83 νέα πλοία φέτος (+48% σε ετήσια βάση). Το 12μηνο του 2023 τοποθετήθηκαν παραγγελίες για συνολικά 141 πλοία.