Καθώς οι Βρυξέλλες εξετάζουν προσεκτικά την επιβολή κυρώσεων στο ρωσικό υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), οι εξαγωγές του καταγράφουν σημαντική ανάπτυξη φέτος, με ώθηση από τη ζήτηση σε Κίνα, Ιαπωνία, Γαλλία και Ισπανία.
Σύμφωνα με στοιχεία που μοιράστηκε με τη «Ν» η πλατφόρμα παρακολούθησης εμπορευμάτων ICIS, το πρώτο τετράμηνο του 2024 η Ρωσία εξήγαγε διά θαλάσσης 11,87 εκατ. μετρικούς τόνους LNG, έναντι 10,41 εκατ. μετρικών τόνων την αντίστοιχη περσινή περίοδο, ήτοι σημειώθηκε άνοδος 14% σε ετήσια βάση.
Πρόκειται για τις εξαγωγές των φορτίων από τη μονάδα Yamal LNG στην Αρκτική, τη Sakhalin ανατολικά της Ρωσίας και την Portovaya κοντά στην Αγία Πετρούπολη.
Η Κίνα παραμένει και φέτος ο κορυφαίος αποδέκτης των ρωσικών φορτίων. Ειδικότερα, η μεγάλη ασιατική χώρα εισήγαγε 2,44 εκατ. μετρικούς τόνους LNG το πρώτο τετράμηνο του 2024 από 2 εκατ. μετρικούς τόνους το 2023.
Έπεται η Ιαπωνία με φορτία 2,21 εκατ. μετρικών τόνων φέτος από 1,97 εκατ. μετρικών τόνων πέρυσι, και την τριάδα κλείνει η Γαλλία, οι εισαγωγές της οποίας κατέγραψαν αλματώδη ανάπτυξη σε ετήσια βάση, φτάνοντας τους 2,16 εκατ. μετρικούς τόνους το φετινό πρώτο τετράμηνο από 1,21 εκατ. μετρικούς τόνους το 2023.
Πολύ κοντά βέβαια βρίσκεται και η Ισπανία, με εισαγωγές φορτίων που άγγιξαν το 1,93 εκατ. μετρικούς τόνους, όταν το διάστημα Ιανουαρίου – Απριλίου 2023 το αντίστοιχο νούμερο ήταν 1,65 εκατ. μετρικοί τόνοι.
Ο έτερος μεγάλος εισαγωγέας, το Βέλγιο, έλαβε 1 εκατ. μετρικούς τόνους ρωσικό LNG φέτος από 1,29 εκατ. μετρικούς τόνους πέρυσι.
Επιπλέον, η Ινδία εισήγαγε φέτος 70.584 μετρικούς τόνους, όταν πέρυσι δεν είχε λάβει κανένα φορτίο.
Όσο για την Ελλάδα, οι εισαγωγές που πραγματοποίησε το πρώτο δίμηνο του τρέχοντος έτους -δεν υπήρξαν ροές τον Μάρτιο και τον Απρίλιο- ανήλθαν σε 128.301 μετρικούς τόνους από 72.452 μετρικούς τόνους το περσινό πρώτο τετράμηνο (έλαβε φορτία μόνο τον Φεβρουάριο).
Όπως λέει στη «Ν» ο αναλυτής LNG της ICIS, Alex Froley, προς το παρόν οι μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες (όπως οι Shell, TotalEnergies, Naturgy) εξακολουθούν να λαμβάνουν τα φορτία, βάσει των μακροχρόνιων συμβολαίων που έχουν με τη Ρωσία.
Σε γενικές γραμμές, όμως, προσθέτει ο ίδιος, οι περισσότερες εταιρείες προσπαθούν να μην αγοράζουν έξτρα ποσότητες από αυτές που ορίζουν τα εν λόγω συμβόλαια.
Κυρώσεις
Με αυτά τα δεδομένα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε για πρώτη φορά κυρώσεις στο ρωσικό LNG.
Σύμφωνα με το Politico, αυτά τα μέτρα δεν θα απαγόρευαν άμεσα τις εισαγωγές των φορτίων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά θα εμπόδιζαν τα κράτη-μέλη από το να επανεξάγουν το ρωσικό LNG μετά την εισαγωγή του.
Η ίδια πηγή αναφέρει ότι οι κυρώσεις δεν θα επέτρεπαν, επίσης, καμία εμπλοκή της Ε.Ε. σε επερχόμενα projects LNG στη Ρωσία.
To Reuters μετέδωσε αυτή την εβδομάδα ότι Βέλγιο, Γερμανία και Γαλλία έχουν ζητήσει από την Κομισιόν εκτιμήσεις σχετικά με το αν αυτά τα μέτρα θα επέφεραν μεγαλύτερο πλήγμα στη ρωσική οικονομία απ’ ό,τι σε αυτήν της Ε.Ε.
Παράλληλα, ο Oystein Kalleklev, CEO της νορβηγικής πλοιοκτήτριας εταιρείας Flex LNG, επεσήμανε, μιλώντας σε call με ναυτιλιακούς αναλυτές, ότι ο κλάδος αντιμετωπίζει την πιθανότητα ανάδυσης ενός «σκοτεινού» στόλου που θα διευκόλυνε τις εξαγωγές της Ρωσίας, στα πρότυπα όσων παρατηρούνται με το πετρέλαιο.
O ίδιος απέδωσε αυτήν την εκτίμηση στην ισχυρή δραστηριότητα στη δευτερογενή αγορά, προσθέτοντας ότι σε μια τέτοια διαδικασία πιθανότατα θα εμπλέκονταν κάποια από τα παλαιότερα steam turbine πλοία, τα οποία σε διαφορετική περίπτωση θα πωλούνταν για scrap.