Ασφαλή προορισμό κρουαζιέρας αποτελεί η ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου, με τη χώρα μας να περιλαμβάνεται ως ένας από τους πιο σημαντικούς προορισμούς καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, λόγω της πολυνησίας της, αλλά και των κλιματολογικών συνθηκών.
Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι η κρουαζιέρα στον ελλαδικό χώρο αλλά και σε λιμάνια της νότιας Ευρώπης κινείται σε εντατικούς ρυθμούς, αρκετά κρουαζιερόπλοια μετά το πέρας της θερινής περιόδου επιλέγουν περιοχές του Αραβικού κόλπου, που απολαμβάνουν νέα δημοτικότητα παρά την αστάθεια στην κοντινή θαλάσσια περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας.
Πάντως, η αγορά της Ελλάδας συνεχίζει να παρουσιάζει ιδιαίτερη δυναμική, αφού στελέχη του κλάδου επισημαίνουν στη «Ν» ότι ο αριθμός επιβατών κρουαζιέρας φέτος θα παρουσιάσει αύξηση κατά 10% σε σχέση με το 2023.
Ελκυστικός προορισμός παραμένει ο Πειραιάς και για την Κίνα, αφού μόνο με τα δύο πλοία της Celestyal αναμένεται να ταξιδέψουν φέτος περίπου 10.000 Kινέζοι επισκέπτες σε σύνολο περίπου 130.000 επιβατών από Ελλάδα και εξωτερικό.
Δυναμική η αγορά
Το 2024 στη χώρα μας αναμένεται να δραστηριοποιηθούν περισσότερα από 130 κρουαζιερόπλοια, εκ των οποίων το 70% θα πραγματοποιεί home porting από ελληνικούς λιμένες, αναφέρει στη «Ν» η κ. Μαρία Δεληγιάννη, διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου της CLIA.
Μόνο στο λιμάνι του Πειραιά για το 2024 έχουν προγραμματιστεί περισσότερα από 1.000 κρουαζιερόπλοια να καταπλεύσουν, εκ των οποίων το 79% θα πραγματοποιεί home porting.
Όπως αναφέρει το ΙΝΣΕΤΕ, η μέση κατά κεφαλήν δαπάνη των επιβατών κρουαζιέρας στην Ελλάδα το 2023 ανήλθε σε 253,1 ευρώ, αυξημένη κατά +23,3% σε σύγκριση με το 2022 (205,2), που οφείλεται στην αύξηση της Μέσης Διάρκειας Παραμονής κατά 55,6% (από 1,6 διανυκτέρευση το 2022 σε 2,5 διανυκτερεύσεις το 2023).
Σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδας ΕΛΙΜΕ, 7 εκατ. επιβάτες αφίχθησαν το 2023 σε 49 λιμάνια της χώρας, έναντι 4,6 εκατ. επιβατών το 2022.
Νέοι σχεδιασμοί
Η βιομηχανία της κρουαζιέρας λόγω και των γεωπολιτικών εξελίξεων βρίσκεται σε φάση επανεξέτασης των σχεδιασμών των δρομολογίων της για το 2025.
Παρά την αστάθεια στην κοντινή περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας, οι χώρες της Αραβικού κόλπου απολαμβάνουν μια αναζωπύρωση της εμπιστοσύνης των εταιρειών κρουαζιέρας. Αρκετά κρουαζιερόπλοια με την ολοκλήρωση της θερινής τουριστικής περιόδου σε λιμάνια της Ελλάδας αλλά και της Μεσογείου «μετακομίζουν» πλέον στον Αραβικό κόλπο, που αποτελεί πλέον πόλο έλξης των τουριστών από τη Βόρεια Ευρώπη.
Τα δρομολόγια που ακολουθούν για λόγους ασφαλείας προκειμένου να αποφύγουν τη διέλευση της Ερυθράς Θάλασσας είναι ο περίπλους της Αφρικής, με προσεγγίσεις σε ασφαλείς λιμένες της αφρικανικής ηπείρου, κάτι που έχει δημιουργήσει ελκυστικά πακέτα διακοπών για τους Ευρωπαίους.
Οι περιοχές του Αραβικού κόλπου αποτελούν ιδανικό προορισμό για τον ήλιο τον χειμώνα, αλλά και για το γεγονός ότι παρέχονται καλύτερες αεροπορικές συνδέσεις με διευκολύνσεις στη visa, αλλά και άφθονες ευκαιρίες στους επιβάτες για ψώνια.
Στην Αραβική Θάλασσα
Οι περιοχές της ΑραβικήςΘάλασσας έχουν καθιερωθεί πλέον για τις εταιρείες κρουαζιέρας ως χειμερινοί προορισμοί για τον ήλιο ή ως προορισμοί ενδιάμεσων σταθμών των μεγάλων αποστάσεων για τα κρουαζιερόπλοια που επιστρέφουν από τη νοτιοανατολική Ασία.
Όπως αναφέρει στέλεχος του Κατάρ στο CNN Travel, την περίοδο 2023/24, τουλάχιστον 120 κρουαζιερόπλοια, από εταιρείες όπως η MSC, η Costa και η Silversea αλλά και η ελληνική Celestyal, αναμένεται να δέσουν στην Ντόχα του Κατάρ, που μετά το Παγκόσμιο Κύπελλο FIFA το 2022 προωθεί τις φιλοδοξίες του στον τουρισμό.
Μιλώντας στη «Ν» ο διευθυντής επιχειρήσεων της Celestyal Cruises Γιώργος Κουμπενάς, επισημαίνει ότι η εταιρεία δραστηριοποιείται στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή με δύο κρουαζιερόπλοια και το ένα από αυτά από τη χειμερινή περίοδο του 2024 θα βάλει πλώρη για τον Αραβικό κόλπο, προσφέροντας κρουαζιέρα επτά ημερών, από τις αρχές Νοεμβρίου έως τέλη Απριλίου, από την Ντόχα για Μπαχρέιν, Ντουμπάι, Κασάμ, Νησί Σερ Μπάνι Γιας, Άμπου Ντάμπι και επιστροφή Ντόχα.
Ήδη η Celestyal έχει υπογράψει Μνημόνιο Συνεργασίας με το Τμήμα Πολιτισμού και Τουρισμού του Άμπου Ντάμπι μαζί με τον όμιλο AD Ports.