Ήταν Ιούνιος του 2010, όταν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου είχαν κοινή παρουσία στη μεγαλύτερη ναυτιλιακή έκθεση του κόσμου, βρισκόμενα όμως σε καθοδική πορεία. Η κρίση στη ναυτιλία και η μεγάλη οικονομική κρίση στη χώρα οδήγησαν τα επόμενα χρόνια στην απαξίωση των τριών μονάδων.
Φέτος, όμως, 14 χρόνια μετά, τα τρία μεγαλύτερα ναυπηγεία της χώρας… ξαναπαρουσιάζονται στο διεθνές ναυτιλιακό κοινό, έχοντας γερές βάσεις και υψηλές φιλοδοξίες. Μέσα στο 2024 έβαλε μπροστά τις μηχανές η μεγαλύτερη ναυπηγική μονάδα της ανατολικής Μεσογείου. Τον «γόρδιο δεσμό» του Σκαραμαγκά, ο οποίος καταστράφηκε μετά την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για παράτυπες επιδοτήσεις από το ελληνικό κράτος, «έκοψε» ο Έλληνας πλοιοκτήτης και επενδυτής Γιώργος Προκοπίου.
Δίπλα του, στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου είναι ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης. Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά έχουν ήδη ξεκινήσει τις εμπορικές δραστηριότητές τους από τον Φεβρουάριο και έχουν υποδεχτεί για επισκευές 11 πλοία, εκ των οποίων ένα δεξαμενόπλοιο Suezmax 275 μέτρων, ένα δεξαμενόπλοιο LR1 228 μέτρων, δύο δεξαμενόπλοια Aframax 268 και 228 μέτρων, δύο πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων 176 και 140 μέτρων, ένα δεξαμενόπλοιο 100 μέτρων και τρία mega yachts 106, 72 και 47 μέτρων. Το μεγαλύτερο asset των ναυπηγείων είναι η μεγάλη πέμπτη δεξαμενή, που μπορεί να ανεβάσει ακόμα και αεροπλανοφόρο.
Ο Σκαραμαγκάς έχει επενδύσει στη σταδιακή αναβάθμιση των εγκαταστάσεων, στην ενίσχυση των συστημάτων πυρασφάλειας και πυρόσβεσης και στην επαναλειτουργία της μεγάλης δεξαμενής, που ήταν ανενεργή για περίπου 20 χρόνια. «Τώρα, με τη νέα ιδιοκτησία και διαχείριση, είμαστε έτοιμοι να παρουσιάσουμε την παγκόσμιας κλάσης υποδομή μας και τον υπερσύγχρονο εξοπλισμό για βαριές και εξειδικευμένες επισκευές. Θα προωθήσουμε τα σχέδιά μας και θα διερευνήσουμε τις δυνατότητες ανάληψης σημαντικών και εξελιγμένων ναυπηγικών έργων» δηλώνει ο κ. Βαρβιτσιώτης. Λίγα χρόνια νωρίτερα ξεκίνησε η ανοδική πορεία των Ναυπηγείων Σύρου, και στη συνέχεια της Ελευσίνας από τον όμιλο Onex, με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου Πάνο Ξενοκώστα να κερδίζει μια σειρά από «δύσκολα στοιχήματα», προκειμένου να θέσει σε λειτουργία και πάλι τις δύο μονάδες.
Το Ναυπηγείο στο Νεώριο της Σύρου και το Ναυπηγείο Ελευσίνας έχουν επισκευάσει περισσότερα από 500 πλοία, ξένα και ελληνόκτητα, από τότε που ο όμιλος ONEX ανέλαβε τη λειτουργία τους το 2019. Το επιχειρηματικό σχέδιο του ομίλου ONEX περιλαμβάνει επενδύσεις ύψους 550 εκατ. δολαρίων για τα ναυπηγεία με στόχο την υποστήριξη εργασιών επισκευής σε 300 πλοία ετησίως. Εστιάζει μελλοντικά και σε αμυντικά έργα, αλλά και σε ενεργειακές κατασκευές.
Όσον αφορά στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, τα οποία επαναλειτούργησαν μέσα στο 2023, έχουν ολοκληρώσει ήδη 100 επισκευές πλοίων, παρά το γεγονός ότι οι δεξαμενές επισκευάστηκαν σταδιακά. Σήμερα λειτουργεί μια panamax και μια aframax.
Green Awards
Σημειώνεται ότι η ONEX είναι ο πρώτος ναυπηγικός όμιλος στον κόσμο που εισέρχεται στο Green Award. Την προηγούμενη εβδομάδα ο όμιλος έλαβε το βραβείο από τον πρόεδρο του Green Award Foundation και διευθύνοντα σύμβουλο των εταιρειών Arcadia Shipmanagement and Aegean Bulk, capt. Δημήτρη Ματθαίου. Ο όμιλος με τον τρόπο αυτό δεσμεύεται να δίνει κίνητρα σε πράσινα πλοία που θα έρχονται σε εργασίες στα ναυπηγεία, καθώς και για την πράσινη μετάβαση των δύο μονάδων.
Όπως τόνισε ο κ. Ξενοκώστας παραλαμβάνοντας το βραβείο: «Η παραλαβή του Green Award συνιστά για τον Όμιλο ΟΝΕΧ μια πολύ σημαντική αναγνώριση όλων εκείνων των προσπαθειών που κάνουμε από το 2019 μέχρι σήμερα. Σκοπός μας είναι η αναγέννηση του ναυπηγικού κλάδου της χώρας με όρους βιωσιμότητας και κοινωνικής υπευθυνότητας. Ήμασταν οι πρώτοι που μιλήσαμε για “πράσινα” ναυπηγεία, όπως και για μηδενικές εκπομπές άνθρακα μέχρι το 2050, κάτι για το οποίο εργαζόμαστε αδιάκοπα. Πιστεύω ακράδαντα και το έχω ξαναπεί ότι σεβασμός στο περιβάλλον σημαίνει σεβασμός στο μέλλον των επόμενων γενιών. Το δικό μου όραμα, ως επιχειρηματίας και ως πατέρας, είναι να αφήσω πίσω μου έναν κόσμο έστω και λίγο καλύτερο και αυτές οι πεποιθήσεις είναι που ευτυχώς με έχουν ωθήσει και στις σημαντικότερες επιχειρηματικές μου αποφάσεις. Και να που είμαστε σήμερα εδώ».
Επισημαίνεται ότι στα φετινά Ποσειδώνια δίνει το «παρών» και το Ναυπηγείο Χαλκίδας, το οποίο επενδύει στην εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων για την τροφοδοσία τόσο των ναυπηγικών αναγκών όσο και των πλοίων που είτε ελλιμενίζονται είτε δεξαμενίζονται στις εγκαταστάσεις του, και προχωρά σε έργα υποδομής για την υποστήριξη της δυνατότητας ναυπήγησης εξειδικευμένων πλοίων μήκους έως 100 μ.