Σχεδόν μηδενικές είναι οι ροές των μεγάλων δεξαμενόπλοιων προς τα διαλυτήρια τον τελευταίο 1,5 χρόνο, καθώς τα ναύλα παραμένουν υψηλά, ενώ ο «σκοτεινός στόλος» απορροφά όλα τα βαπόρια που κανονικά θα πωλούνταν για ανακύκλωση.
Σύμφωνα με στοιχεία της πλατφόρμας δεδομένων AXSMarine, μόλις τέσσερα tankers, χωρητικότητας 100.000 dwt και άνω, έχουν κάνει το τελευταίο τους ταξίδι προς τα διαλυτήρια από το ξεκίνημα του 2023 έως και σήμερα. Πρόκειται για δύο aframaxes (χωρητικότητας 85.000 – 120.000 dwt) και δύο suezmaxes (χωρητικότητας 120.000 – 200.000 dwt).
Όσο για τα υπερμεγέθη VLCCs (χωρητικότητας 200.000 dwt και άνω), η δραστηριότητα ανακύκλωσης είναι πράγματι μηδενική. Συνολικά εννέα βαπόρια αυτού του τύπου οδηγήθηκαν στις γιάρδες το 2022.
Ο υποτονικός ρυθμός διαλύσεων των δεξαμενόπλοιων θυμίζει την εποχή της πανδημίας και τις τότε ελάχιστες πωλήσεις των containerships για ανακύκλωση, απόρροια του εξωφρενικού ράλι της ναυλαγοράς.
Την ίδια ώρα, τα πλοία που «αλλάζουν χέρια» στη δευτερογενή αγορά είναι κατά πλειοψηφία μεγάλης ηλικίας, δηλαδή «ιδανικοί υποψήφιοι» για scrap.
Εξετάζοντας το τελευταίο 12μηνο, η AXSMarine επισημαίνει ότι η μέση ηλικία των tankers, άνω των 100.000 dwt, που ενεπλάκησαν σε deals αγοραπωλησιών, διαμορφώνεται κοντά στα 16 έτη.
Οι αναλυτές της πλατφόρμας σημειώνουν ότι όσα tankers αγοράστηκαν από εταιρείες άγνωστης ταυτότητας ή άλλες χωρίς κάποιο ιστορικό πλοιοδιαχείρισης, είναι ακόμη μεγαλύτερης ηλικίας.
Αρκετά από αυτά τα πλοία καταλήγουν να εξυπηρετούν διαδρομές που παραβιάζουν κυρώσεις, αποτελώντας τμήμα του λεγόμενου «σκοτεινού στόλου».
Ηλικιακό προφίλ
H συνθήκη αυτή, σε συνδυασμό με την παρατεταμένη περίοδο ευφορίας στη ναυλαγορά και τις ευοίωνες προοπτικές στο ισοζύγιο προσφοράς/ζήτησης, αποτρέπει τους πλοιοκτήτες από το να πουλήσουν βαπόρια μεγαλύτερης ηλικίας για διάλυση, γεγονός που, σε συνδυασμό με τις υπο-επενδύσεις πριν από το 2022, έχει αυξήσει την ηλικία του στόλου στο νερό.
Με βάση στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers, συνολικά το 40% του υφιστάμενου στόλου σε αριθμό πλοίων έχει υπερβεί τα 16 χρόνια ζωής.
Υποτονική η «απόσυρση» και άλλων τύπων πλοίων
Συνολικά η αγορά ανακύκλωσης διάγει μία ιδιαίτερα υποτονική περίοδο, καθώς ακόμη και ο αριθμός των containerships που οδεύει προς διάλυση δεν είναι ο αναμενόμενος, μετά την άνοδο που σημειώνουν ξανά τα ναύλα, στον απόηχο της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα.
Το τελευταίο μηνιαίο report του οίκου VesselsValue φανερώνει πως στο πρώτο τετράμηνο του τρέχοντος έτους οδηγήθηκαν στα διαλυτήρια συνολικά 22 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, έναντι 28 την ίδια περίοδο του 2023.
Ελαφρά άνοδο, χωρίς όμως αξιοσημείωτη δραστηριότητα, παρατηρείται στον κλάδο των bulkers. Σύμφωνα με τη VesselsValue, το διάστημα Ιανουαρίου – Απριλίου 2024 πουλήθηκαν για scrap 28 βαπόρια μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, έναντι 26 πέρυσι.
Αναλυτές της αγοράς εξηγούν πως οι γιάρδες της Ασίας βρίσκονται σε κατάσταση αναμονής, αναγνωρίζοντας ότι οι θετικές -σε γενικές γραμμές- συνθήκες στη μεγάλη πλειοψηφία των ναυτιλιακών κλάδων δεν επιτρέπουν μεγαλύτερες ροές.
Οι ίδιες πηγές συμπληρώνουν πάντως πως η απανθρακοποίηση και η ανάγκη ανανέωσης του στόλου θα οδηγήσουν ολοένα και περισσότερους πλοιοκτήτες τα επόμενα χρόνια στην πώληση τονάζ για ανακύκλωση.