Σημαντική ανάκαμψη κερδών, που αγγίζουν τα 5,4 δισ. δολ., παρουσίασαν οι μεγαλύτερες εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων το πρώτο τρίμηνο του 2024, τα ισχυρότερα μετά την πανδημία.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του εμπειρογνώμονα του κλάδου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων McCown, μετά από έξι συνεχόμενα τρίμηνα πτωτικών αποτελεσμάτων από την κορύφωση των κερδών στα 63,1 δισ. δολάρια το 2ο τρίμηνο του 2022, ο κλάδος είχε μια απότομη ανάκαμψη κατά το α’ τρίμηνο του 2024, καταγράφοντας καθαρά κέρδη 5,4 δισ. δολ.
Πάντως, τα καθαρά κέρδη αυτό το πρώτο τρίμηνο ήταν μειωμένα κατά 8,3 δισ. δολάρια ή 60,4% σε σύγκριση με το περσινό τέταρτο τρίμηνο (13,7 δισ. δολάρια). Η κύρια στήριξη για τα κέρδη των liners ήταν οι υψηλότεροι ναύλοι, λόγω της διαταραχής από τις επιθέσεις των Χούθι εναντίον της διεθνούς ναυτιλίας στην Ερυθρά Θάλασσα και της επακόλουθης αναδρομολόγησης των πλοίων από το Κέρας της Αφρικής, με απορρόφηση της πλεονάζουσας χωρητικότητας – ένας παράγοντας που αναφέρεται στις επιμέρους εκθέσεις.
«Ο μεγαλύτερος όγκος από τον αναμενόμενο έχει σίγουρα ενισχύσει τις τιμές, αλλά μεγάλο μέρος της πρόσφατης ενίσχυσης των τιμών σχετίζεται με την κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα», αναφέρει η McCown.
Απώλειες και κέρδη
Σε επιμέρους συγκρίσεις με το προηγούμενο έτος, οι επτά από τις έντεκα μεγαλύτερες εταιρείες είχαν χαμηλότερα καθαρά κέρδη, ενώ οι υπόλοιπες τέσσερις είχαν υψηλότερα.
Η Maersk μετακινήθηκε από το μεγαλύτερο τριμηνιαίο κέρδος το α’ τρίμηνο του 2023 ύψους 2,18 δισ. δολαρίων στη μοναδική ζημία με -166 εκατ. δολάρια το φετινό πρώτο τρίμηνο.
Ωστόσο, η Evergreen, η Yang Ming, η HMM και η ZIM ανέφεραν υψηλότερα κέρδη το α’ τρίμηνο του 2024 σε σχέση με το α’ τρίμηνο του 2023.
Η Evergreen παρουσίασε κέρδη 536 εκατ. δολ. έναντι 164 εκατ. δολ. το ίδιο τρίμηνο του 2023, η Yang Ming 289 εκατ. δολ. έναντι 110 εκατ. το ίδιο διάστημα πέρυσι.
HMM και ZIM είχαν κέρδη 357 εκατ. και 92 εκατ. ευρώ αντίστοιχα το πρώτο τρίμηνο του 2024 έναντι 216 και -58 εκατ. δολ. το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2023.
Εξετάζοντας το έτος ως σύνολο, τα κέρδη για το 12μηνο έως τον Μάρτιο του 2024 για τις 11 μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου ήταν 16,4 δισ. δολ., από 171,1 δισ. δολ. για το έτος που έληξε το α’ τρίμηνο του 2023.
«Η λωρίδα Ασίας-Ευρώπης αντιπροσωπεύει περίπου το 25% των παγκόσμιων μιλίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και η αύξηση κατά ένα τρίτο της τυπικής απόστασης ταξιδιού έχει ως αποτέλεσμα την απορρόφηση της παγκόσμιας χωρητικότητας κατά 8%», δήλωσε η McCown.
Επιπλέον, η τιμολόγηση του τομέα έχει επίσης επηρεαστεί ευνοϊκά από τον ισχυρό όγκο, με αύξηση κατά 9,2% στο α’ τρίμηνο του 2024 σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του περασμένου έτους που αποτελεί την ισχυρότερη τριμηνιαία αύξηση του παγκόσμιου όγκου μετά την πανδημία.
Η αγορά συνεχίζει να φαίνεται θετική για τις εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κατά το δεύτερο τρίμηνο, με τις τιμές των spot εμπορευματοκιβωτίων να έχουν αυξηθεί πάνω από 30% τις τελευταίες εβδομάδες, καθώς πλησιάζει η περίοδος αιχμής.
Διαχείριση κινδύνων
Η MCCOWN σημειώνει, μεταξύ άλλων, ότι υπάρχει μια δύσκολη περίοδος ανανέωσης των συμβάσεων λόγω της αβεβαιότητας της αγοράς, καθώς η τρέχουσα περιορισμένη χωρητικότητα εξισορροπείται με την πιθανή υπερπροσφορά χωρητικότητας σε περίπτωση που η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα χαλαρώσει.
Ωστόσο, οι ναυτιλιακές εταιρείες θα ακολουθήσουν τις δικές τους προσεγγίσεις για τη διαχείριση των κινδύνων στην Ερυθρά Θάλασσα, αλλά η Maersk δήλωσε ότι θα συνεχίσει να δρομολογεί μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας στο άμεσο μέλλον.