Αυξάνεται σταδιακά ο αριθμός των μικρών πλοίων που πλέουν με τη χρήση του ανέμου ως κύρια πηγή ενέργειας ή με την πρόωση με αιολική υποβοήθηση.
Τους τελευταίους μήνες υπήρξε περαιτέρω αύξηση του ενδιαφέροντος αρκετών πλοιοκτητών για δρομολογήσεις τέτοιων σκαφών.
Σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Αιολικών Πλοίων (IWSA), στα τέλη Μαρτίου 2024 υπήρχαν 37 πλοία με εγκατεστημένη αιολική πρόωση μαζί με άλλα έντεκα πλοία που ήταν έτοιμα για τη χρήση της, συνολικής χωρητικότητας 2,5 εκατομμυρίων DWT.
Από αυτά τα πλοία δέκα ήταν μικρά κρουαζιερόπλοια με παραδοσιακό εξοπλισμό και τα υπόλοιπα μικρά ιστιοφόρα φορτηγά και αλιευτικά σκάφη.
Διπλάσιος αριθμός
Η IWSA επεσήμανε ότι ο αριθμός των πλοίων που έχουν εγκαταστήσει αιολική πρόωση (συμπεριλαμβανομένων των μονάδων που είναι έτοιμες για αιολική πρόωση) έχει ουσιαστικά διπλασιαστεί κατά τους δώδεκα μήνες έως τον Απρίλιο του 2024.
Κατά τους τελευταίους δώδεκα μήνες έως τον Μάρτιο του 2024 παραδόθηκαν 22 πλοία έτοιμα για αιολική ενέργεια, έναντι οκτώ το προηγούμενο έτος.
Σύμφωνα με την IWSA, διάφορα μέρη της αγοράς δείχνουν ενδιαφέρον για τις εξελίξεις στην τεχνολογία της αιολικής πρόωσης.
Επιπλέον, διαπιστώνεται ότι γίνονται παραγγελίες μικρών στόλων και όχι μόνο μεμονωμένων πλοίων. Από ρυθμιστικής πλευράς, υπάρχει αυξανόμενη αποδοχή από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), την Ε.Ε. και τις εθνικές κυβερνήσεις ότι η αιολική ενέργεια αποτελεί σημαντική ενεργειακή επιλογή για ανάπτυξη στον παγκόσμιο στόλο. Αναμένεται ότι θα είναι σημαντική για την υλοποίηση των στρατηγικών της Ε.Ε. Fit for 55 και του ΙΜΟ 2023 για τη μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα.
Πέρυσι, η IWSA εξέδωσε ανοικτή επιστολή προς τους αρχηγούς κρατών και τους αντιπροσώπους στην 28η Διάσκεψη των Μερών της UNFCCC (COP 28), προτρέποντάς τους να αναγνωρίσουν τον ζωτικό ρόλο της άμεσης αιολικής πρόωσης στην απαλλαγή του ναυτιλιακού τομέα από τον άνθρακα.
Η έκκληση αυτή, ευθυγραμμισμένη με τους πρόσφατους στόχους του ΟΗΕ για τη μείωση των εκπομπών της ναυτιλίας, υπογραμμίζει τη δυναμική της αιολικής ενέργειας και ζητά συγκεκριμένα την εξέταση και χρηματοδότηση σκαφών.
Σημειώνεται ότι η Διεθνής Ένωση Αιολικών Πλοίων (IWSA) έχει ξεκινήσει μια νέα έρευνα για να συγκεντρώσει πληροφορίες για τον συγκεκριμένο κλάδο, προκειμένου να κατανοηθεί η χρήση της αιολικής ενέργειας σε μικρά τμήματα σκαφών και να διαπιστωθεί ποια εμπόδια μπορεί να εμποδίζουν την περαιτέρω επέκτασή της.
Στόχος της IWSA είναι να συγκεντρωθούν πληροφορίες από την εμπειρία των φορέων εκμετάλλευσης πλοίων, αλλά και να βοηθηθούν οι αρχές λιμένων να κατανοήσουν καλύτερα τον κλάδο.
Επιπλέον, οι ναυτικοί που ενδιαφέρονται να ασχοληθούν με τον τομέα θα πρέπει να ενημερωθούν καλύτερα, όπως και οι φορείς εκμετάλλευσης πλοίων που θα τους απασχολήσουν και θα τους εκπαιδεύσουν.
Ειδική έκδοση
Τα σχόλια των ερωτηθέντων από τους ιδιοκτήτες μικρών σκαφών που εκμεταλλεύονται σκάφη που χρησιμοποιούν αιολική ενέργεια καθώς και οι απόψεις άλλων σχετικών ενδιαφερομένων θα δημοσιευθούν από την IWSA σε μια έκδοση για τα μικρά αιολικά σκάφη πρόωσης.
Ο Gavin Allwright, γενικός γραμματέας της IWSA, λέει: «Τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας θα βοηθήσουν στην ενημέρωση της IWSA για το μελλοντικό έργο της γύρω από την ανάπτυξη της αιολικής πρόωσης στον τομέα των μικρών εμπορικών σκαφών τόσο στις ανεπτυγμένες όσο και στις λιγότερο ανεπτυγμένες περιοχές του κόσμου, όπου οι θαλάσσιες μεταφορές μπορεί να είναι απολύτως κρίσιμες».