Ίδιες ευκαιρίες, ίση μεταχείριση, και τη δυνατότητα εκπλήρωσης των εκπαιδευτικών ταξιδιών ζητούν γυναίκες που μίλησαν στη «Ν» με αφορμή τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας για τις Γυναίκες στη Ναυτιλία.
Η Ημέρα που έχει θεσμοθετηθεί από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) στις 18 Μαΐου κάθε έτους αποσκοπεί στην προώθηση της σταθερής απασχόλησης γυναικών στη ναυτιλία και στην αντιμετώπιση της «ανισορροπίας» ανάμεσα στα δύο φύλα που παρατηρείται σήμερα στη βιομηχανία.
«Εάν μπορούσα να αλλάξω οτιδήποτε για το μέλλον των γυναικών στη ναυτιλία, θα ήταν για όσες ξεκινούν την καριέρα τους εν πλω (με οποιοδήποτε ρόλο) να μη χρειάζεται να αποδείξουν ότι μπορούν να κάνουν τη δουλειά τους λόγω του φύλου τους» τονίζει η Helen Walsh, P&I Claims Senior Executive στον αλληλασφαλιστικό οργανισμό NorthStandard P&I Club.
«Όταν ξεκίνησα την καριέρα μου 20+ χρόνια πίσω ως επιθεωρήτρια πλοίου/φορτίου, δεν υπήρχε φόρμα εργασίας αρκετά μικρή στο μέγεθός μου και έπρεπε να δουλέψω διπλά σκληρά, πρώτα για να αποδείξω στους άλλους ότι αξίζω τη δουλειά κι έπειτα για να κάνω τη δουλειά εξίσου καλά ή καλύτερα από τον επόμενο» συμπληρώνει.
Ίσες ευκαιρίες – Περισσότερες ηγετικές θέσεις
«Η ουσιαστική ενσωμάτωση των γυναικών απαιτεί πολιτικές ίσων ευκαιριών» αναφέρει από την πλευρά της η Δρ. Άννα Βαζιντάρη, διευθύντρια Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών της ναυτιλιακής εταιρείας Unisea Shipping Ltd. Αυτή η πολιτική, σύμφωνα με την ίδια, περιλαμβάνει τέσσερις αρχές: Αξιοκρατία (ίσες ευκαιρίες εκπαίδευσης και αντικειμενικά κριτήρια προαγωγής), Ευελιξία (προγράμματα εργασίας που λαμβάνουν υπόψη τις οικογενειακές υποχρεώσεις, τηλεργασία), Σεβασμός (δημιουργία ενός εργασιακού περιβάλλοντος χωρίς διακρίσεις) και Ισορροπία (προγράμματα που προωθούν την ισορροπία μεταξύ εργασίας και προσωπικής ζωής).
«Η υιοθέτηση πολιτικών ίσων ευκαιριών, η ίση μεταχείριση και η ισορροπία μεταξύ εργασίας και προσωπικής ζωής και για τα δύο φύλα, είναι απαραίτητες για να καταστεί η ναυτιλία ελκυστική για τις γυναίκες. Παράλληλα, η προβολή γυναικών στη ναυτιλία μπορεί να εμπνεύσει γυναίκες νεότερης ηλικίας να επιλέξουν μια δυναμική καριέρα στον συναρπαστικό κόσμο της ναυτιλίας» επισημαίνει η ίδια.
«Είναι σημαντικό να σημειώσω ότι ως broker, οι δυσκολίες της δουλειάς, όπως το στρες και οι πολλές ώρες, δεν έχουν σχέση με το φύλο. Παρ’ όλα αυτά και αναγνωρίζοντας ότι έχουν γίνει σημαντικά βήματα για την εκπροσώπηση των γυναικών στη βιομηχανία και ολοένα και περισσότερες νέες γυναίκες εισέρχονται σε αυτήν, πιστεύω ότι υπάρχει έλλειψη από εμάς σε θέσεις εξουσίας» τονίζει η Liona – Eleonora Bachas, Director του ναυλομεσιτικού οίκου Hellaschart. «Είναι ώρα οι γυναίκες να λάβουν την πρέπουσα εμπιστοσύνη για να ηγηθούν εταιρειών και να τοποθετηθούν σε διοικητικές θέσεις, διότι η προοπτική μας είναι μοναδική και κατά τη γνώμη μου σημαντική» προσθέτει η ίδια.
«Παρότι πολλές γυναίκες ακολουθούν ναυτιλιακές σπουδές, η εκπροσώπησή τους σε ηγετικούς ρόλους παραμένει χαμηλή λόγω διάφορων εμποδίων και της παραδοσιακής ανδροκρατούμενης κουλτούρας. Για να διατηρηθούν περισσότερες γυναίκες στον κλάδο, είναι ζωτικής σημασίας να προωθηθεί ένα περιβάλλον χωρίς αποκλεισμούς μέσω προγραμμάτων καθοδήγησης, πολιτικών που υποστηρίζουν την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής και εκστρατειών ευαισθητοποίησης που αναδεικνύουν επιτυχημένες γυναίκες σε ναυτιλιακούς ρόλους» σημειώνει η Angelica Kemene, Head of Market Analysis & Decarbonisation Strategies στην Optima Shipping Services.
«Οι ελληνικές ναυτιλιακές πρέπει να φροντίσουν να δώσουν περισσότερες ευκαιρίες σε γυναίκες δόκιμους των ΑΕΝ να εκπληρώσουν τα εκπαιδευτικά τους ταξίδια» αναφέρει η Μαριάννα Δημητρίου, Environmental Advisor, Shipping, BP. «Δυστυχώς πολλά κορίτσια καταλήγουν να παρατάνε την σχολή διότι δεν τους δίνεται αυτή η ευκαιρία» συμπληρώνει, εξηγώντας ότι αυτό συμβαίνει αρκετές φορές επειδή πιστεύουν πως η δουλειά του ναυτικού είναι ενδεχομένως πολύ «σκληρή» για μία γυναίκα.
Βήματα προόδου
Βέβαια, οι συνθήκες έχουν αλλάξει πολύ τα τελευταία χρόνια και ο κλάδος έχει «αγκαλιάσει» σε μεγαλύτερο βαθμό τις έννοιες της διαφοροποίησης και της συμπεριληπτικότητας.
«Προσωπικά, στον χώρο της ναυτιλίας, συναντώ περισσότερες ευκαιρίες για ανάπτυξη και πρόοδο παρά διακρίσεις και δυσκολίες επειδή είμαι γυναίκα. Είναι τόσες πολλές οι προκλήσεις του διεθνούς ανταγωνισμού στην παγκόσμια αγορά του κλάδου που δεν υπάρχει η πολυτέλεια διάκρισης σε άντρες – γυναίκες, παρά μόνο σε ικανά και μη ικανά στελέχη» σημειώνει η Έλενα Ματζαρίδου, Digital Transformation Strategist.
«Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζω στη δουλειά που βρίσκομαι τους τελευταίους μήνες είναι οι δυσκολίες που περιλαμβάνει η εργασία αυτή καθ’ αυτή και όχι λόγω του φύλου» επισημαίνει η Δάφνη Κεσίσογλου, Ship Repair Manager στα Ναυπηγεία Ελευσίνας. «Αυτό που επιδίωξα από την αρχή που μπήκα σε ένα τόσο ανδροκρατούμενο χώρο είναι να κάνω ξεκάθαρο από τη μεριά μου ότι είμαστε συνεργάτες, όλοι εργαζόμαστε για έναν κοινό σκοπό και δεν είμαι εκεί για να τους επιβληθώ. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να με σέβονται όλοι πολύ και να με βοηθούν» συμπληρώνει η ίδια.
«Πριν πολλά χρόνια η βιομηχανία ήταν ανδροκατούμενη, αλλά τώρα είναι σύνηθες για τις γυναίκες να καλύπτουν όλους τους τύπους ρόλων στη στεριά – σε νομικό επίπεδο, στα P&I Clubs, ναυλομεσιτικούς οίκους, νηογνώμονες και σε διάφορα άλλα τμήματα της πλοιοδιαχείρισης – και είναι ενθαρρυντικό που βλέπουμε μία αξιοσημείωτη αλλαγή στα πλοία, καθώς περισσότερες γυναίκες πάνε στη θάλασσα και νεότερες επιλέγουν να σπουδάσουν στις ΑΕΝ» υπογραμμίζει η κα Walsh.
«Οι ναυτιλιακές εταιρείες που πάνε καλά έχουν την διορατικότητα να ασχολούνται μόνο με τα πραγματικά προβλήματα, και σε αυτές όποιος είναι ικανός να δίνει λύσεις προχωράει. Ενδεχομένως υφίστανται ακόμη διακρίσεις μέσα σε κάποιες εταιρείες αλλά στην πραγματικότητα στις πιο δυναμικές και επιτυχημένες ναυτιλιακές βλέπουμε ότι δεν υπάρχει πλέον διάκριση» τονίζει η κα Ματζαρίδου.
Πεδίο ευκαιριών η κρουαζιέρα
«Στην κρουαζιέρα, είμαστε ιδιαίτερα υπερήφανοι για τη στήριξη που προσφέρει ο κλάδος στη γυναικεία απασχόληση και ενδυνάμωση» σημειώνει η Μαρία Δεληγιάννη, Διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου στη Διεθνή Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA). Σύμφωνα με στοιχεία που παραθέτει, το 94% των ναυτικών γυναικών εργάζονται στον κλάδο της κρουαζιέρας, ενώ το 40% των ανώτερων ηγετικών θέσεων σε εταιρείες κρουαζιέρας έχουν αναληφθεί από γυναίκες.
«Η κρουαζιέρα προσφέρει πληθώρα επαγγελματικών ευκαιριών για γυναίκες σε όλο το κόσμο: εν πλω, στο γραφείο, στους προορισμούς, ως ταξιδιωτικοί πράκτορες, ως τουριστικοί και ναυτιλιακοί πράκτορες» αναφέρει η κα Δεληγιάννη, προσθέτοντας πως οι εταιρείες κρουαζιέρας προσφέρουν εξειδικευμένα προγράμματα για την ευημερία των ναυτικών καθώς και δραστηριότητες για όλες τις εθνικότητες και θρησκείες δεδομένου ότι πάνω στα κρουαζιερόπλοια συνυπάρχουν πληρώματα με πάνω από 60 εθνικότητες.