Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Με κέρδη έκλεισε το 2017 η Tsakos Energy Νavigation (ΤΕΝ), η εισηγμένη στο NYSE ναυτιλιακή εταιρεία του ομίλου Τσάκος, παρά τις δυσκολίες που παρουσίασε την περσινή χρονιά -και εξακολουθεί να εμφανίζει- ο κλάδος των δεξαμενόπλοιων. Η ΤΕΝ, που συμπλήρωσε 25 χρόνια λειτουργίας, μπήκε στο 2018 έχοντας στη διαχείρισή της τον μεγαλύτερο στην ιστορία της στόλο δεξαμενόπλοιων και -όπως σημειώνει- είναι έτοιμη να αξιοποιήσει ευκαιρίες που θα παρουσιασθούν το τρέχον έτος, μια χρονιά που αναμένεται να βελτιωθεί ως έναν βαθμό η ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης.
Η ΤΕΝ, ως αποτέλεσμα της αύξησης του στόλου της, ανακοίνωσε για το σύνολο της χρήσης του 2017 αυξημένα έσοδα κατά 9,8%, στα 529,2 εκατ. δολ., έναντι 481,8 εκατ. δολ. στη χρήση του 2016. Το αποτέλεσμα αυτό οφείλεται κυρίως στην προσθήκη επτά πλοίων στον στόλο της εταιρείας κατά το 2017, αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση. Επίσης, τα προσαρμοσμένα EBITDA ανήλθαν στα 216,3 εκατ. δολ., έναντι 205,07 εκατ. έναν χρόνο πριν, ενώ τα προσαρμοσμένα κέρδη ανήλθαν στα 20,394 εκατ. δολ., έναντι 55,783 εκατ. στη χρήση του 2016. Αντίστοιχα, στο τέταρτο τρίμηνο του 2017 τα έσοδα αυξήθηκαν ελαφρώς στα 134,517 εκατ. δολ., έναντι 130,664 εκατ. το τέταρτο τρίμηνο του 2016. Τα προσαρμοσμένα EBITDA μειώθηκαν ελαφρώς στα 52,907 εκατ. δολ., έναντι 53,741 εκατ. το αντίστοιχο τρίμηνο του 2016, ενώ τα προσαρμοσμένα κέρδη μειώθηκαν στα 2,696 εκατ. δολ., έναντι 11,936 εκατ. το αντίστοιχο τρίμηνο του 2016. Τα κέρδη, τόσο του έτους όσο και του τέταρτου τριμήνου, επηρεάστηκαν από τις λογιστικές ζημιές που απέφερε η sale and lease back συναλλαγή δύο suezmax δεξαμενόπλοιων.
Παρά το γεγονός ότι η αγορά των δεξαμενόπλοιων αντιμετώπισε σημαντικές δυσκολίες, που οφείλονται στην υπερπροσφορά χωρητικότητας από τη μία πλευρά και τη μείωση της παραγωγής πετρελαίου από την άλλη (ανισορροπία που οδήγησε σε πτώση των ναύλων), τα πλοία της ΤΕΝ πέτυχαν, όπως αναφέρει η εταιρεία, μέσο ημερήσιο έσοδο ανά πλοίο πολύ πάνω από τον μέσο όρο της spot αγοράς για το 2017, σε όλες τις κατηγορίες πλοίων που διαχειρίζεται. Ειδικότερα, το μέσο ημερήσιο έσοδο ανά πλοίο (time charter equivalent – TCE) ανήλθε το 2017 στα 18.931 δολάρια, ωστόσο ήταν χαμηλότερο απ’ ό,τι το 2016, όταν και ανήλθε στα 20.412 δολάρια. Για το τέταρτο τρίμηνο του 2017 το TCE ανήλθε στα 18.343 δολάρια, έναντι 19.466 δολαρίων το αντίστοιχο τρίμηνο του 2016.
Οι προοπτικές
Αναφερόμενη στις προοπτικές για το 2018 και τη στρατηγική ναυλώσεων που εφαρμόζει, η εταιρεία σημειώνει ότι το τρέχον έτος ξεκίνησε ενθαρρυντικά, καθώς διαχειρίζεται τον μεγαλύτερο στόλο που είχε ποτέ στα 25 χρόνια της ύπαρξής της. Η ΤΕΝ διαθέτει 65 πλοία -όλα εν λειτουργία- 7,2 εκατ. dwt, εκ των οποίων 47 είναι δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου, 13 μεταφοράς προϊόντων αργού, τρία shuttle tankers και δύο πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG carriers). Το 77% του στόλου απασχολείται με μακροπρόθεσμα ναυλοσύμφωνα συνολικής αξίας 1,3 δισ. δολαρίων και διάρκειας 2,7 ετών. Να σημειωθεί, επίσης, ότι οι συμβάσεις του 40% των ναυλωμένων πλοίων προβλέπουν και συμμετοχή της ΤΕΝ στα κέρδη σε περίπτωση που οι ναύλοι αυξηθούν από ένα ύψος και πάνω.
Παράλληλα, στο πλαίσιο της στρατηγικής ναυλώσεων, η ΤΕΝ εξακολουθεί να τοποθετεί τον στόλο της με τέτοιο τρόπο που να διασφαλίζει την κάλυψη των εξόδων και των 65 πλοίων, ενώ παράλληλα διαθέτει και ένα μέρος του στόλου της στην spot αγορά, ώστε να επωφεληθεί από τυχόν ανοδικές κινήσεις των ναύλων.
Όσον αφορά τη διαχείριση του στόλου, οι ευκαιρίες ανάπτυξης θα συνεχίσουν να διερευνώνται και να αξιολογούνται υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα επιβαρύνουν αδικαιολόγητα τον ισολογισμό της ΤΕΝ. Αντίστροφα, οι πωλήσεις πλοίων, ιδιαίτερα όσον αφορά τα δεξαμενόπλοια πρώτης γενιάς, θα καταστούν πιο σημαντικές, καθώς οι τιμές των περιουσιακών στοιχείων ανακάμπτουν, όπως αναμενόταν, καθώς μειώνεται σταδιακά ο ρυθμός παράδοσης νεότευκτων πλοίων.
«Καθώς μπαίνουμε στο 25ο έτος της εταιρείας, είμαστε υπερήφανοι που παρουσιάζουμε κέρδη σε ένα τόσο δύσκολο περιβάλλον» τόνισε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΕΝ Νίκος Τσάκος.