Στη ναυτιλιακή έκθεση των Ποσειδωνίων, που θα λάβει χώρα στο εκθεσιακό κέντρο Athens Metropolitan Expo από 3 έως 7 Ιουνίου στο διεθνές αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», θα «χτυπήσει η καρδιά» της παγκόσμιας ναυτιλίας, εν όψει και των τελευταίων εξελίξεων του κλάδου.
Η έκθεση, που πραγματοποιείται κάθε δύο χρόνια, αποτελεί από το 1965 το μεγαλύτερο ναυτιλιακό γεγονός, στο οποίο συγκεντρώνονται τα πιο έμπειρα στελέχη του κλάδου προκειμένου να παρουσιάσουν νέες τεχνολογικές καινοτομίες, εν όψει της απανθρακοποίησης και των προγραμματισμένων στόχων του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), για τη μείωση των εκπομπών αερίων ρύπων στα πλοία έως το 2050.
Επίσης αποτελεί μια σημαντική ευκαιρία για τους επαγγελματίες του ναυτιλιακού κλάδου σχετικά με το κλείσιμο επιχειρηματικών συμφωνιών.
Ο διευθύνων σύμβουλος της «Ποσειδώνια Α.Ε.», Θοδωρής Βώκος, μιλώντας στη «Ν» για τη φετινή διοργάνωση, είπε ότι οι εκθέτες αναμένεται να ξεπεράσουν τους 2.000 από τουλάχιστον 90 χώρες, ενώ πρόσθεσε ότι για πρώτη φορά από το 2022 (σ.σ.: υπήρχε ακόμα επιφυλακτικότητα σχετικά με την πανδημία του κορονοϊού) θα υπάρχει μια αυξημένη συμμετοχή αντιπροσωπειών από την Κίνα και την Ινδία.
Τόνισε ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν ήδη επιβεβαιωμένες υπουργικές αποστολές από την Ιαπωνία, την Κύπρο τη Μάλτα, την Αντίγκουα, το Γιβραλτάρ, τη Σεντ Λουσία και τη Σαουδική Αραβία.
Σχετικά με τον αριθμό των επισκεπτών της φετινής έκθεσης, εκτίμησε ότι αυτός θα ξεπεράσει σε αριθμό τα 30.000 άτομα.
Νέες λύσεις
Ο κ. Βώκος τονίζει ότι στη φετινή έκθεση θα παρουσιαστούν σημαντικές νέες καινοτόμες τεχνολογικές λύσεις για τη ναυτιλία, που θα βοηθήσουν στην επίτευξη του στόχου της για πλήρη ανθρακοποίηση έως το 2050.
«Μιλάμε για τεχνολογίες που αφορούν τα hardware στα βαπόρια, ενώ για πρώτη φορά θα δούμε rotor sails και ειδικά μηχανήματα που δημιουργούν ένα προστατευτικό στρώμα φυσαλίδων γύρω από το κύτος του πλοίου προκειμένου να υπάρχει μικρότερη τριβή με τη θάλασσα, αλλά επίσης και νέες μηχανές για εναλλακτικά καύσιμα».
Ναυπηγική βιομηχανία
Ο διευθύνων σύμβουλος της «Ποσειδώνια Α.Ε.» προσθέτει ότι μετά από πολλά χρόνια θα έχουμε και μια έντονη παρουσία των ελληνικών ναυπηγείων, αφού, όπως σημειώνει, είναι ένας κλάδος που αλλάζει πλέον τα δεδομένα στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου, καθιστώντας την Ελλάδα σημαντικό κόμβο των ναυπηγικών εργασιών για όλων των ειδών σκάφη.
Το γεγονός αυτό -επισημαίνει- έχει κινητοποιήσει και τους κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού οι οποίοι προσπαθούν να συμπράξουν συνεργασίες με τις ελληνικές ναυπηγικές γιάρδες με στόχο την αύξηση του τζίρου για όλη την ελληνική παραναυτιλία, αλλά και των υπηρεσιών που παρέχονται εδώ.
Αναφορικά με τη δραστηριοποίηση των ελληνικών ναυπηγείων, ο κ. Βώκος εκτιμά ότι το επόμενο βήμα που απασχολεί τα ελληνικά ναυπηγεία είναι οι νέες ναυπηγήσεις.
«Μπορεί στα επόμενα χρόνια να δούμε και ναυπηγήσεις πλοίων και στην Ελλάδα ή τουλάχιστον ένα κομμάτι τους να ολοκληρώνεται εδώ στη χώρα μας, κάτι που θα αλλάξει σημαντικά τη δυναμική του συγκεκριμένου κλάδου» συμπληρώνει, ενώ τονίζει ότι οι Έλληνες κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού πλέον μεγαλώνουν και δυναμώνουν αφού έχουν ενεργή συμμετοχή στα περισσότερα ναυπηγεία του κόσμου.
Σχετικά με το αν θα πρέπει να αναληφθούν σχετικές πρωτοβουλίες από την Ευρώπη προκειμένου τα πλοία των Ευρωπαίων πλοιοκτητών να χτίζονται στη γηραιά ήπειρο εν όψει και της πράσινης μετάβασης, ο κ. Βώκος απαντά ότι «δυστυχώς, η Ευρώπη σε μεγάλο βαθμό έχει παραμελήσει την εμπορική ναυτιλία και τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία έχουν επικεντρωθεί εκεί που έχουν το μεγαλύτερο know how, που είναι το κέρδος με τα κρουαζιερόπλοια».
«Θα πρέπει η Ε.Ε. να κατανοήσει πόσο σημαντική είναι η ναυπηγική βιομηχανία για την ανάπτυξη της οικονομίας της, καθώς δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας, αλλά ταυτόχρονα και γεωπολιτική ναυτιλιακή ανεξαρτησία αφού οι Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες δεν θα στηρίζονται πλέον στα ναυπηγεία της Άπω Ανατολής για το διεθνές εμπόριο της Ευρώπης».
Ο κ. Βώκος δηλώνει ότι παρά το γεγονός ότι η ναυπήγηση νέων πλοίων από τους Ευρωπαίους πλοιοκτήτες γίνεται σε αγορές της Ασίας, η Ευρώπη παραμένει ηγετική δύναμη ναυπηγικής στον τομέα των κρουαζιερόπλοιων και σε μεγάλο βαθμό και στα ferry boat, διαθέτοντας εξειδικευμένη τεχνολογία.
Ναυτιλιακά καύσιμα
Σχετικά με τις εξελίξεις στα ναυτιλιακά καύσιμα, τονίζει ότι στη φετινή έκθεση των Ποσειδωνίων θα συμμετέχουν αντιπρόσωποι μεγάλων εταιρειών, όπως της Castrol, αλλά και κατασκευαστές μηχανών.
«Η ναυτιλία δεν μπορεί προς το παρόν να στηριχθεί σε έναν τύπο καυσίμου καθώς δεν θα υπάρχει παγκόσμια διαθεσιμότητα, ενώ ένας ακόμα παράγοντας που θα πρέπει να συμβαδίζει στον τομέα αυτό είναι τα λιμάνια», εξηγεί ο κ. Βώκος, προσθέτοντας ότι ίσως δούμε δοκιμές με νέα καύσιμα σε κάποιες σταθερές διαδρομές στη Βόρεια Θάλασσα με ferry boat.
Σημειώνει ότι οι σύνεδροι των φετινών Ποσειδωνίων θα έχουν επίσης την ευκαιρία να ενημερωθούν σχετικά με το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της Ε.Ε. (EU ETS) μέσα από ένα σεμινάριο που θα παρέχει πληροφορίες σχετικά με τη συμμετοχή του ναυτιλιακού κλάδου στο EU ETS και τις συνέπειες για τους πλοιοκτήτες.
Κομβικός ο ρόλος της AI
Σε κεντρικό παίκτη αναδεικνύονται οι εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης, όπως δηλώνει ο διευθύνων σύμβουλος της «Ποσειδώνια Α.Ε.», Θοδωρής, Βώκος μιλώντας στη «Ν».
«Τεχνητή νοημοσύνη δεν είναι μόνο τα ρομπότ όπως τα φανταζόμαστε, είναι κάποιοι αυτοματισμοί για το πώς θα επικοινωνεί καλύτερα το σκάφος με κεντρικά γραφεία της ναυτιλιακής εταιρείας και πώς θα γίνεται η επεξεργασία των πληροφοριών για τα συστήματα του πλοίου που παρέχουν οι χιλιάδες σένσορες επί του σκάφους».
Επισημαίνει ότι στην έκθεση θα παρουσιαστούν εξελιγμένες εφαρμογές που ήδη χρησιμοποιούνται σε κάποιους αυτοματισμούς πάνω στα πλοία, ενώ θα παρουσιαστούν και σχετικές μελέτες για τις νέες τεχνολογίες.
Σχετικά με γεωπολιτικές προκλήσεις, με αφορμή τον πόλεμο στην Ουκρανία και τη Γάζα και τις επιθέσεις εναντίον της διεθνούς ναυτιλίας στη δίοδο της Ερυθράς Θάλασσας, δηλώνει ότι στο επίκεντρο των συζητήσεων των στελεχών του ναυτιλιακού κλάδου θα βρεθούν οι παράμετροι που επηρεάζουν τη ναυτιλία και η ανάληψη νέων πρωτοβουλιών.
Επίσης θα συζητηθεί κατά πόσο οι περιορισμοί των διελεύσεων στη Διώρυγα του Παναμά έχουν επηρεάσει τον σχεδιασμό των δρομολογίων.
Η επέκταση της επιτυχίας των φετινών Ποσειδωνίων αποτυπώνεται και στα Posidonia Games, με αθλητικές δράσεις. «Τα Ποσειδώνια δεν είναι μία εβδομάδα γεγονός, αλλά δύο εβδομάδες, καθώς έχουμε πολλά ναυτιλιακά συνέδρια πριν από την έναρξη της έκθεσης, ενώ έχουμε και τις δικές μας αθλητικές διοργανώσεις, όπως ο ιστιοπλοϊκός αγώνας, το γκολφ, το μπάσκετ και το τρέξιμο», υπογραμμίζει ο κ. Βώκος.