Με την πείρα των 54 ετών δραστηριοποίησης στην ελληνική ναυτιλία, ο Γιώργος Προκοπίου, ιδρυτής των εταιρειών Dynacom Tankers, Sea Traders και Dynagas, μίλησε από το βήμα του 8ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου της Ναυτεμπορικής για όλες τις νέες τάσεις και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα οι Έλληνες εφοπλιστές.
Το μήνυμά του; Πρόκειται για έναν χώρο με τεράστιες προκλήσεις και διαρκείς ανατροπές, στον οποίο για να επιβιώσει κανείς πρέπει να αγαπά αυτό που κάνει και να έχει υπομονή και επιμονή. Απολύτως αναγκαία και η πιο στενή συνεργασία πλοιοκτητών – κράτους, όπως και η αλλαγή στη στάση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
«Είμαστε το 0,006% του παγκόσμιου πληθυσμού. Αλλά έχουμε μεγαλύτερη ναυτιλία, από την Κίνα που έχει ναυπηγεία, τράπεζες, πληθώρα ναυτικών. Αυτό είναι το θαύμα της ελληνικής ναυτιλίας», είπε ο κ. Προκοπίου ο οποίος συμμετείχε σε συζήτηση με τον Χάρη Βαφειά και συντονιστή, τον Φαίδωνα Τομάζο, co-founder και Managing Director της Cass Technava.
Στην παρατήρηση του κ. Τομάζου ότι οι σημερινοί καιροί θυμίζουν τη ρήση, «Υπάρχουν δεκαετίες στις οποίες τίποτα δεν συμβαίνει και εβδομάδες, στις οποίες συμβαίνουν δεκαετίες», σχολίασε: «Οι προκλήσεις που έχουμε σήμερα τόσο πολλές, που θα έλεγε κανείς ότι είμαστε παλαβοί όσοι μένουμε σε αυτή τη δουλειά».
Οι 5 μεγάλες προκλήσεις
Όπως επεσήμανε η μεγαλύτερη πρόκληση όλων είναι:
- Η ταχύτατη εξέλιξη της τεχνολογίας. Μπορει ένα πλοιο που αγοράζεις σήμερα να έχει «παλιώσει» από άποψη τεχνολογίας.
- Μία δεύτερη είναι η αβεβαιότητα του trading. «Κάνεις συμβόλαια για 30 χρόνια και σε 3 χρόνια έχει αλλάξει η ανθρωπότητα. Οι φίλοι γίνονται εχθροί, έρχονται κυρώσεις», σημείωσε.
- Η τρίτη πρόκληση δεν είναι άλλη από τα υψηλά επιτόκια,
- Μία τέταρτη πρόκληση είναι οι εμπορικοί πόλεμοι.
- Τέλος σημαντική πρόκληση είναι οι νέοι κανονισμοί για τη ρύπανση.
«Ορκισμένος εχθρός της ελληνικής ναυτιλίας η Ε.Ε.»
Ο κ. Προκοπίου δεν έκρυψε την απογοήτευσή του για τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει η Ευρωπαϊκή Ένωση την ελληνική ναυτιλία.
Σημείωσε χαρακτηριστικά ότι η «Ε.Ε. είναι ορκισμένος εχθρός της ελληνικής ναυτιλίας», προσθέτοντας ότι κάτι γίνεται λάθος στην ενημέρωση της κοινότητας.
«Μετανιώνω μόνο για όσα δεν έκανα»
«Η αγάπη μας για αυτό που κάνουμε σβήνει όλες τις παραπάνω προκλήσεις», σημείωσε και πρόσθεσε, αποσπώντας το θερμό χειροκρότημα του κοινού:
«Όλα είναι μία ζαριά και εμείς υποστηρίζουμε τη ζαριά μας, κόντρα σε όλες τις αντιξοότητες. Μέσα στα 54 χρόνια που ασχολούμαι με τη ναυτιλία, τα έχω δει όλα. Μετανιώνω για όσα δεν έκανα. Όχι για όσα έκανα».
Ανάγκη για πιο στενή συνεργασία με το κράτος
Στο ερώτημα πώς μπορούμε για να γίνουμε καλύτεροι, είπε: «Πάντα υπάρχει χώρος για βελτίωση. Αυτό που θα βοηθούσε πολύ θα ήταν η πιο στενή συνεργασία ανάμεσα στους πλοιοκτήτες και το κράτος. Δεν χρειάζεται να εφεύρουμε από την αρχή τον τροχό. Ας κάνουμε ό,τι κάνουν οι Κύπριοι».
Το θεσμικό μας πλαίσιο, σημείωσε, είναι πολύ χειρότερο. «Πρέπει να μην έχουμε στεγανά και η πληροφορία να κυκλοφορεί – και τα καλά νέα και τα κακά νέα της Ευρώπης. Δεν μπορούμε να κάνουμε τη στρουθοκάμηλο», προειδοποίησε.
Ο ρομαντισμός… των ναυπηγείων
«Ανακατεύτηκα με τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Υπάρχει μεγαλύτερος ρομαντισμός από αυτό;», είπε ο κ. Προκοπίου σε σχετική ερώτηση.
Θέλησε δε να πει ένα μεγάλο ευχαριστώ στους εργαζομένους, που όπως είπε, «εργάζονται σκληρά και δείχνουν φιλότιμο».
Σημείωσε ακόμη πως «όταν επιμένεις και παραμείνεις σε αυτό που κάνεις, οι τράπεζες είναι εκεί να υποστηρίξουν, πρώτον αυτόν που δεν πάει στην απατεωνιά και δεύτερον αυτό που πιστεύει σε αυτό που κάνει. Είμαι ευγνώμων στον τρόπο με τον οποίο μας αντιμετωπίζουν οι τράπεζες. Αλλά έβλεπαν ότι νύχτα – μέρα ήμουν εκεί».
Το επιθυμητό και το εφικτό
Κληθείς να σχολιάσει ποιο καύσιμο θα μπορούσε να επικρατήσει στο μέλλον, παρατήρησε πως οι τεχνολογικές εξελίξεις είναι τόσο ραγδαίες και τόσο ανατρεπτικές που δεν μπορείς να κάνεις προβλέψεις.
«Λύσεις υπάρχουν, αλλά οι οικονομίες πρέπει να τις αντέχουν τις λύσεις. Κάθε βαπόρι που χτίζεται είναι καλύτερο από το προηγούμενο. Τα νέα πλοία έχουν 38% με 40% λιγότερη κατανάλωση και επομένως πολύ λιγότερες εκπομπές».
Τόνισε δε πως υπάρχει το επιθυμητό- που υπόσχονται οι πολιτικοί – και υπάρχει και το εφικτό. «Εμείς ως επιχειρηματίες στηρίζουμε το εφικτό και πάνω σε αυτό πορευόμαστε», σημείωσε.
«Στη Μάλτα με βράβευσαν, εδώ μου έστειλαν το ΣΔΟΕ»
Σήμερα μόνο από τα 800 από τα 5.500 ελληνικά πλοία έχουν ελληνική σημαία. Γιατί συμβαίνει αυτό;
«Δεν μπορεί κάθε φορά που αλλάζει η κυβέρνηση να αλλάζουν όροι και συνθήκες. Εγώ όταν ξεκίνησα είχα 35 βαπόρια, όλα με ελληνική σημαία. Έχοντας δει τον χάρο με τα μάτια μας, πήγαμε σε άλλες λύσεις – στην κυπριακή, στη μαλτέζικη σημαία κτλ», εξήγησε ο κ. Προκοπίου.
Σχολίασε δε πως ενώ στην Μάλτα τον βράβευσαν για τη συμβολή του, «στην Ελλάδα για τα ίδια που έλεγα εκεί, μου έστειλαν το ΣΔΟΕ».