Ανοδική πορεία παρουσιάζει η παγκόσμια ζήτηση υγροποιημένου φυσικού αερίου, αλλά και πλοίων με χρήση καυσίμου LNG, την ίδια ώρα που οι υποδομές ανεφοδιασμού εξακολουθούν να υστερούν.
Η συμβουλευτική εταιρεία ναυτιλιακών ερευνών Drewry τονίζει ότι η πτώση των τιμών του ΥΦΑ το 2023 και οι προβλέψεις για χαμηλές τιμές έως το 2028 θα ενισχύσουν τη ζήτηση για δεξαμενισμό ΥΦΑ, ενώ την ίδια ώρα, προσθέτει ό,τι οι υποδομές φαίνεται να υστερούν σε σύγκριση με την ανάπτυξη του στόλου και τη δυνητική ζήτηση, που θα μπορούσε να κάνει άλμα 30 εκατομμυρίων τόνων έως το 2028.
Στελέχη του ναυτιλιακού κλάδου εκτιμούν ότι το LNG θα διαδραματίσει πιθανότατα τον πρώτο καθοριστικό ρόλο στην απαλλαγή της παγκόσμιας ναυτιλίας από τις ανθρακούχες εκπομπές.
Το υγροποιημένο φυσικό αέριο, σε σύγκριση με τα συμβατικά ναυτιλιακά καύσιμα, συμβάλλει στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου έως και 23%, τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου έως και 85%, τις εκπομπές θείου κατά 99% και τις εκπομπές λεπτών σωματιδίων κατά 99%.
Όπως υποστηρίζει η Drewry, η παγκόσμια ζήτηση δεξαμενισμού για υγροποιημένο φυσικό αέριο θα ξεπεράσει κατ’ εκτίμηση τους 6 εκατομμύρια τόνους το 2024, από 2,4 εκατομμύρια τόνους το 2023, ενώ έως το 2027 περισσότερα από 1.000 πλοία θα έχουν τεθεί σε λειτουργία με καύσιμο LNG.
Αυτή τη στιγμή υπάρχουν 523 πλοία που λειτουργούν με το συγκεκριμένο καύσιμο (εξαιρουμένων των πλοίων μεταφοράς ΥΦΑ), που αντιστοιχούν στο 0,5% του παγκόσμιου στόλου.
Ωστόσο, 560 πλοία με καύσιμο ΥΦΑ είναι υπό παραγγελία, που αποτελούν το 57% του υπό παραγγελία στόλου εναλλακτικών καυσίμων.
Η Drewry επισημαίνει ωστόσο ότι οι τελευταίες σημαντικές επενδύσεις, που αφορούν το έργο Marsa LNG «χαμηλών εκπομπών άνθρακα» και της παραγγελίας πλοίου δεξαμενισμού LNG από την Avenir LNG UK, σηματοδοτούν την αναζωογόνηση των επενδύσεων στον συγκεκριμένο τομέα.
Οι πιο πρόσφατες σημαντικές επενδύσεις
Σημειώνεται ότι η μονάδα υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Μάρσα του Ομάν, που αναμένεται να ξεκινήσει έως το 2027, φιλοδοξεί να αποτελέσει τον πρώτο κόμβο δεξαμενισμού υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Μέση Ανατολή. Θα λειτουργεί 100% με ηλεκτρική κίνηση και θα τροφοδοτείται με ηλιακή ενέργεια, καθιστώντας την εγκατάσταση ως μία από τις μονάδες υγροποιημένου φυσικού αερίου με τη χαμηλότερη ένταση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που έχουν κατασκευαστεί ποτέ παγκοσμίως, με ένταση αερίων του θερμοκηπίου κάτω από 3 kg CO2e/boe.
Η γεωγραφική θέση για το έργο είναι κατάλληλη καθώς μπορεί να εξυπηρετήσει όλα τα πλοία που διέρχονται από το Στενό του Ορμούζ, γεγονός που διευκολύνει το 30% της παγκόσμιας ροής αργού, το 25% του LNG και το 40% του LPG.
Συχνά χαιρετίζεται ως ο κόμβος ανεφοδιασμού «χαμηλών εκπομπών άνθρακα». Η χωρητικότητα ανεφοδιασμού LNG έχει τη δυνατότητα να πενταπλασιαστεί μέχρι το 2027, υποδεικνύοντας την εκτιμώμενη ανάπτυξη 1.077 πλοίων που θα κινούνται με LNG μέχρι το κλείσιμο του 2027, ξεπερνώντας το τρέχον μέγεθος του στόλου των 523 (εξαιρουμένων των μεταφορέων LNG), που είναι λιγότερο από το μισό του προβλεπόμενου αριθμού.
Επίσης, η Avenir LNG Limited, μια εταιρεία LNG Bunker & Supply Vessels και BioLNG με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, έχει κάνει παραγγελία για δύο πλοία ανεφοδιασμού LNG 20 kcbm από την κινεζική Nantong CIMC Sinopacific Offshore & Engineering Co. Ltd («SOE») στην Κίνα.
Τα δύο πλοία, 20.000 cbm το καθένα, αναμένεται να παραδοθούν το τέταρτο τρίμηνο του 2026 και το πρώτο τρίμηνο του 2027.
Αυτό το σημαντικό νέο επενδυτικό πρόγραμμα σηματοδοτεί τη δεύτερη φάση ανάπτυξης της εταιρείας, αυξάνοντας τον στόλο κατά 40% και 80% όσον αφορά τη συνολική χωρητικότητα. Η παραγγελία αυτή θα ενισχύσει περαιτέρω τη θέση της Avenir ως κορυφαίου παρόχου πλοίων LNG Bunker Vessels.
Η Avenir επικεντρώνεται στην εξυπηρέτηση της ζήτησης μικρής κλίμακας για τον ναυτιλιακό τομέα, τους βιομηχανικούς καταναλωτές και την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Διαθέτει και διαχειρίζεται έναν στόλο 5 σύγχρονων πλοίων LNG Bunker και Supply Vessels, με 2 πλοία υπό κατασκευή και έναν τερματικό σταθμό LNG μικρής κλίμακας στη Σαρδηνία της Ιταλίας.