Επενδύσεις σχεδόν 8 δισ. δολαρίων σε πλοία ικανά να καίνε εναλλακτικά καύσιμα υλοποίησαν οι εφοπλιστές τον Απρίλιο, αντανακλώντας τα σημαντικά βήματα της βιομηχανίας προς ένα πιο πράσινο μέλλον.
«Οι επενδύσεις και η αφοσίωση της πλοιοκτησίας σε πιο βιώσιμες επιλογές είναι εμφανείς από τις πρόσφατες παραγγελίες και παραδόσεις πλοίων» σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal σε ειδικό report αφιερωμένο στην απανθρακοποίηση.
Τα στοιχεία που έχουν συλλέξει οι αναλυτές του οίκου καταδεικνύουν πως μόνο τον Απρίλιο υπεγράφησαν συμβόλαια για ναυπηγήσεις 41 πλοίων με δυνατότητες αξιοποίησης εναλλακτικών καυσίμων, αξίας 7,98 δισ. δολαρίων.
Σύμφωνα με την Intermodal, ο στόλος των πλοίων που μπορούν να καίνε νέα καύσιμα έφτασε τα 1.835 πλοία στο τέλος Απριλίου, ενώ ακόμη 1.515 βαπόρια βρίσκονται υπό ναυπήγηση, «αντιπροσωπεύοντας μία σημαντική μελλοντική επένδυση περίπου 221,28 δισ. δολαρίων».
Το mix καυσίμων
Οι αναλυτές της Intermodal δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στον ρόλο του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στο ενεργειακό μίγμα των ναυπηγήσεων, αλλά και του υφιστάμενου στόλου.
Συγκεκριμένα, στο τέλος Απριλίου, υπήρχαν 1.106 πλοία στο νερό με δυνατότητα καύσης LNG και άλλα 910 ακόμη υπό παραγγελία, ήτοι το 15,13% του συνολικού βιβλίου παραγγελιών.
Από την άλλη, η πλατφόρμα εναλλακτικών καυσίμων του νορβηγικού νηογνώμονα DNV εντόπισε παραγγελίες για 23 νέα πλοία με εναλλακτικά καύσιμα τον Απρίλιο και συνολικά 93 στο πρώτο τετράμηνο, αριθμός αυξημένος κατά 48% σε ετήσια βάση.
Η μεθανόλη κατέλαβε τη μερίδα του λέοντος με 12 νέα πλοία τον Απρίλιο και ακολούθησε το LNG, με συμβόλαια για επτά βαπόρια. Είναι εντυπωσιακό ότι όλες οι παραγγελίες για τη μεθανόλη αφορούν δεξαμενόπλοια, ένας κλάδος με σχετικά χαμηλή υιοθέτηση εναλλακτικών καυσίμων, αναφέρει ο DNV. Το διάστημα Ιανουαρίου – Απριλίου 2024 ο νηογνώμονας κατέγραψε 47 πλοία με μεθανόλη (+42% σε ετήσια βάση).
Φυσικά, δυναμικά στο πεδίο των εναλλακτικών καυσίμων έχει εισέλθει τους τελευταίους μήνες και η αμμωνία. «Παρότι στην αρχή ήταν υποτονικό, το ενδιαφέρον για την αμμωνία συνεχίζει να λαμβάνει momentum» σημειώνει ο DNV. Τον Απρίλιο τοποθετήθηκαν παραγγελίες για τέσσερα νέα πλοία με αμμωνία, μετά τα πέντε που τέθηκαν υπό ναυπήγηση το φετινό πρώτο τρίμηνο, καταδεικνύοντας το αυξημένο ενδιαφέρον της ναυτιλίας γι’ αυτού του είδους την πρόωση.
Κερδίζουν έδαφος και τα scrubbers
Την ίδια ώρα ενισχύεται η τάση προς τα scrubbers, αλλά και τις φιλικές προς το περιβάλλον ηλεκτρονικές μηχανές. Με βάση τα τελευταία στοιχεία που έχει στη διάθεσή του ο οίκος Intermodal, 5.720 πλοία, ήτοι το 5,22% του παγκόσμιου στόλου, είναι εξοπλισμένα με scrubbers.
Η υιοθέτηση των συστημάτων καθαρισμού καυσαερίων διαφέρει βέβαια από κλάδο σε κλάδο. Ειδικότερα, scrubbers διαθέτει το 36,36% των crude tankers, το 4,97% των product tankers, το 13,55% των bulk carriers και το 23,29% των containerships.
Όσο για τις «πράσινες μηχανές», η Intermodal εντοπίζει συνολικά 11.598 πλοία, δηλαδή το 10,6% του παγκόσμιου στόλου, με αυτήν την τεχνολογία.
Ένα ενδιαφέρον, τέλος, στοιχείο για τις προσπάθειες του κλάδου να μειώσει τις εκπομπές αφορά τις λειτουργικές ταχύτητες του στόλου.
Ειδικότερα, η ταχύτητα των crude tankers και των bulk carriers υποχώρησε ελαφρά τον Απρίλιο σε ετήσια βάση, ενώ στον αντίποδα, αυτή των containerships σημείωσε οριακή άνοδο.