Απρόθυμη φαίνεται να είναι η Ευρώπη ως προς την περεταίρω ενίσχυση της ευρωπαϊκής επιχείρησης «ΑΣΠΙΔΕΣ» που στόχο έχει τη συνοδεία και την προστασία εμπορικών πλοίων από επιθέσεις των φιλικά προσκείμενων στο Ιράν ανταρτών Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, αλλά και τη διάδραση και αναβάθμιση της εμπιστοσύνης με τη ναυτιλιακή διεθνή κοινότητα.
Όπως υπογραμμίζουν στρατιωτικές πηγές στην «Ν», από τη Διοίκηση της επιχείρησης ζητήθηκε η παρέμβαση του C/ EUMC (Προέδρου της Στρατιωτικής Επιτροπής της Ευρωπαϊκής Ένωσης) και της C/PSC (Επιτροπής Ασφάλειας) προς τα κράτη μέλη της ΕΕ προκειμένου αυτά να πειστούν και να διαθέσουν τον απαιτούμενο αριθμό μέσων (πολεμικά πλοία και αεροσκάφη) για να καλυφθούν οι απαιτήσεις της αποστολής.
Επιχείρηση ΑΣΠΙΔΕΣ: «Καμπανάκι» για ανάγκες επιπλέον πλοίων και πόρων
Οι αρχικές αυτές απαιτήσεις, κατά τις ίδιες πηγές, είναι αποτέλεσμα της επιχειρησιακής σχεδίασης του στρατηγείου της Λάρισας και καθορίστηκαν από τον Διοικητή της Επιχείρησης «ΑΣΠΙΔΕΣ», Αντιναύαρχου Βασίλειου Γρυπάρη.
Μέσω της αντίστοιχης προβλεπόμενης διαδικασίας της ΕΕ (GLOBAL FORCE GENERATION) οι απαιτήσεις αυτές παρουσιάστηκαν στα κράτη μέλη της ΕΕ στις 18 Απριλίου 2024 όπου έλαβε χώρα ενημέρωση για την -μέχρι τώρα- πορεία της αποστολής από τον Διοικητή της επιχείρησης Αντιναύαρχο Βασίλειο Γρυπάρη.
Ωστόσο, παρά τις «εκκλήσεις» του Έλληνα Διοικητή της επιχείρησης για ενίσχυση ώστε να ανταποκριθούν οι «ΑΣΠΙΔΕΣ» στην αποστολή τους, οι πληροφορίες της «Ν» αναφέρουν πως οι προσφορές των κρατών απέχουν ακόμα από τις απαιτήσεις της επιχείρησης.
Οι ίδιες πηγές σημειώνουν όμως πως η διαδικασία είναι ακόμη σε εξέλιξη, ελπίζοντας ότι θα υπάρξει μεγαλύτερη ανταπόκριση και πως η επιχείρηση δεν θα έχει «άδοξο» τέλος με ελάχιστες δυνατότητες συνοδείας εμπορικών πλοίων.
Μπορεί η κίνηση των εμπορικών πλοίων να έχει σταθεροποιηθεί στην περιοχή δράσης της επιχείρησης, όμως απαιτούνται περισσότερα πολεμικά πλοία για να συνοδεύουν περισσότερα εμπορικά πλοία.
Η σημερινή δύναμη επαρκεί για την ασφαλή συνοδεία περίπου 9 -10 πλοίων ανά ημέρα ενώ τα αρχικά 8 εκ. ευρώ που έχουν εγκριθεί για το πρώτο έτος λειτουργίας της επιχείρησης από την ΕΕ δεν επαρκούν.
Τέλος η φρεγάτα «Hessen» από την αποστολή της στην Ερυθρά Θάλασσα – Ανέλαβε δράση το Βέλγιο
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν» η Γερμανική φρεγάτα «Hessen» τερμάτισε την αποστολή της για την προστασία των εμπορικών πλοίων από τις επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα στις 19 Απριλίου. Ενώ παρέδωσε τη σκυτάλη στη βελγική φρεγάτα Louise-Marie.
Excited to welcome the Belgian Navy ship, Karel Doorman-class frigate LOUISE-MARIE, the newest member of EUNAVFOR ASPIDES.
Her skills and expertise will be invaluable as we will tackle operational challenges together!#freedomofnavigation #redseacrisis #maritimesecurity pic.twitter.com/owqVeHCNhl— EUNAVFOR ASPIDES (@EUNAVFORASPIDES) May 4, 2024
Αλλαγή της εν πλω διοικήσεως
Μεγάλο ερώτημα αποτελεί το ποιος αναμένεται να πάρει τη «σκυτάλη» της εν πλω διοικήσεως που μέχρι τώρα διαθέτει η Ιταλία, μιας και τον Ιούνιο λήγει η αποστολή της.
Δεν θεωρείται καθόλου τυχαία, ωστόσο, η επίσκεψη της Ολλανδής υπουργού Άμυνας, Kajsa Ollongren, στο Στρατηγείο της επιχείρησης όπου αρμόδιοι χαιρέτησαν την απόφαση της ολλανδικής κυβέρνησης να συμμετάσχει η Ολλανδία με πολεμικό πλοίο της στην Ευρωπαϊκή Επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ».
Διαβάστε περισσότερα
Επιχείρηση ΑΣΠΙΔΕΣ: Αλλαγή «σκυτάλης», ετοιμάζεται να φύγει η φρεγάτα «Ψαρά»