Πρωταγωνιστικό ρόλο στη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου διεθνώς διαδραματίζουν οι Έλληνες εφοπλιστές, επενδύοντας σε μία αγορά με ιδιαίτερα θετικές προοπτικές.
Σύμφωνα με ναυλομεσιτικές πηγές που παρακολουθούν τον τομέα των LNG carriers, η Evalend Shipping, συμφερόντων του εφοπλιστή Κρίτωνα Λεντούδη, φέρεται να βρίσκεται πίσω από την παραγγελία δύο LNG carriers στο ναυπηγείο Hyundai Heavy Industries, με το κόστος να ανέρχεται στα 269,1 εκατ. δολάρια το καθένα.
Η ελληνική πλοιοκτήτρια εταιρεία φαίνεται ότι με αυτή την παραγγελία θα αυξήσει τον νεοσύστατο στόλο των νεότευκτων πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου σε έξι LNG carriers.
Οι μεσίτες τιμολογούν επί του παρόντος τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου στην περιοχή των 265 εκατ. δολαρίων το καθένα.
Σημειώνεται ότι ο γνωστός πλοιοκτήτης έχει σε εξέλιξη πολύ μεγάλο ναυπηγικό πρόγραμμα, αξίας άνω των 2,5 δισ. δολαρίων, για την κατασκευή 20 και πλέον πλοίων, διαφόρων κατηγοριών.
Η πλοιοκτήτρια εταιρεία εισήλθε το 2023 και στον τομέα των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, ολοκληρώνοντας τον Αύγουστο τη σύμβαση για ένα πρώτο ζεύγος πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου.
Σύμφωνα με την τελευταία ετήσια έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, οι «Greeks» ελέγχουν το 22,65% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).
Η μεγαλύτερη εταιρεία ελληνικών συμφερόντων με στόλο LNG carriers είναι η Maran Gas, ο βραχίονας LNG του εφοπλιστικού ομίλου της Μαρίας Αγγελικούση. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της, ο εν ενεργεία στόλος της εταιρείας αποτελείται σήμερα από 45 πλοία, ενώ υλοποιεί διευρυμένο ναυπηγικό πρόγραμμα για 13 ακόμη.
Στη δεύτερη θέση είναι ο όμιλος GasLog του Πήτερ Λιβανού, με 34 LNG carriers, ενώ ακολουθεί η Dynagas του Γιώργου Προκοπίου, που μαζί με την εισηγμένη Dynagas LNG Partners διαχειρίζεται 21 LNG carriers.
Τι αναφέρεται
Ο ναυπηγικός όμιλος της Νοτίου Κορέας στον οποίο υπάγεται το συγκεκριμένο ναυπηγείο έκανε γνωστό ότι υπέγραψε συμβόλαιο την περασμένη Παρασκευή για την κατασκευή δύο τέτοιων πλοίων με έδρα την Αφρική, χωρίς να αποκαλύψει το όνομα του αγοραστή.
Σημειώνεται ότι πολλές φορές τα μεγάλα ναυπηγεία της Νότιας Κορέας αναφέρονται μερικές φορές σε ορισμένες χώρες ή περιοχές για να αποκρύψουν το όνομα του συμβαλλόμενου μέρους.
Όπως αναφέρει η ναυτιλιακή επιθεώρηση tradewinds, η παράδοση των πλοίων από την HD KSOE στην Evalend Shipping έχει προγραμματιστεί για τον Μάιο του 2028, ενώ το κόστος τους θα ανέλθει στα 269,1 εκατ. δολάρια το καθένα. Πρόκειται για δύο από τα ακριβότερα νεότευκτα πλοία μεταφοράς LNG που έχουν συμφωνηθεί μέχρι σήμερα.
Η Hyundai Heavy Industries δήλωσε την Παρασκευή ότι με αυτό το τελευταίο συμβόλαιο έχει λάβει φέτος παραγγελίες για 96 πλοία, συμπεριλαμβανομένης μιας υπεράκτιας μονάδας, αξίας 11,1 δισ. δολαρίων, και πέτυχε το 82,2% του προσωρινού ετήσιου στόχου της για παραγγελίες ύψους 13,5 δισ. δολαρίων.
Οι παραγγελίες που έχουν ληφθεί μέχρι σήμερα περιλαμβάνουν οκτώ πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, 32 πλοία μεταφοράς προϊόντων, 36 πλοία μεταφοράς υγραερίου/ αμμωνίας, ένα πλοίο μεταφοράς αιθανίου, δύο πλοία μεταφοράς υγροποιημένου CO2, έξι πλοία VLCC, τρία δεξαμενόπλοια, δύο πλοία μεταφοράς καθαρών αυτοκινήτων/φορτηγών, μία πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης, μία υπεράκτια μονάδα και τέσσερα πλοία του πολεμικού ναυτικού.
Η ναυλομεσιτική της Clarksons αναφέρει ότι η αγορά LNG σε παγκόσμιο επίπεδο αντιμετωπίζει υποπροσφορά, με τη ζήτηση να αυξάνεται κατά 5%, ενώ η προσφορά μόνο κατά 2%, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει σε υψηλότερες τιμές φυσικού αερίου.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (Ιnternational Energy Agency, ΙΕΑ) το 2024, η παγκόσμια ζήτηση φυσικού αερίου προβλέπεται να αυξηθεί κατά 2,5% ή 100 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm). Οι τιμές του φυσικού αερίου έχουν μειωθεί απότομα μετά τα υψηλά ρεκόρ που σημειώθηκαν το 2022, γεγονός που στηρίζει επίσης την ανάκαμψη της ζήτησης φυσικού αερίου.
Παρότι οι τιμές παραμένουν πολύ πάνω από τους ιστορικούς μέσους όρους, η ζήτηση στους ευαίσθητους στις τιμές βιομηχανικούς τομείς θα επανέλθει στην ανάπτυξη, σύμφωνα με την έκθεση.
Η Ασία θα οδηγήσει την παγκόσμια ζήτηση φυσικού αερίου το 2024, καθώς η Ευρώπη εξακολουθεί να ανακάμπτει. Η Ασία-Ειρηνικός θα είναι ο βασικός μοχλός ανάπτυξης με αναμενόμενη αύξηση 4%.