Στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων πέντε ετών έχει σκαρφαλώσει το βιβλίο παραγγελιών των δεξαμενόπλοιων ως αναλογία του εν ενεργεία στόλου, απόρροια της θεαματικής αύξησης επενδύσεων σε νεότευκτα από το δεύτερο μισό του 2022.
Σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers, στο τέλος Απριλίου βρίσκονταν υπό ναυπήγηση συνολικά 751 tankers χωρητικότητας 66,3 εκατ. DWT, όταν ο υφιστάμενος στόλος αποτελείται από 7.594 πλοία χωρητικότητας 691,5 εκατ. DWT.
To orderbook αντιστοιχεί στο 9,9% του στόλου στο νερό βάσει αριθμού πλοίων και στο 9,6% βάσει χωρητικότητας (DWT). Η τελευταία φορά που το orderbook ξεπέρασε το 9,6% σε όρους DWT ήταν τον Μάιο του 2019 (9,64%).
Ο πιο δημοφιλής τύπος πλοίου στα deals ναυπηγήσεων της πρόσφατης περιόδου είναι τα LR2 tankers που μεταφέρουν προϊόντα πετρελαίου. Τα στοιχεία της Xclusiv Shipbrokers φανερώνουν ότι η αναλογία orderbook/στόλου συνολικά στα product tankers (χωρητικότητας άνω ή ίσης των 10.000 DWT) ανέρχεται σήμερα στο 15,1% βάσει DWT, το υψηλότερο επίπεδο από τον Απρίλιο του 2016 (στο 15,5% τότε).
Μόνο την εβδομάδα που ολοκληρώθηκε στις 26 Απριλίου, ο ναυλομεσιτικός οίκος Charles R. Weber Co. Inc. κατέγραψε παραγγελίες για 30 νεότευκτα πλοία, συμπεριλαμβανομένων options σε εν ενεργεία συμβόλαια. Τα 23 από
αυτά ήταν δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου.
Αναφορικά με τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν αργό πετρέλαιο (crude tankers), το υπό ναυπήγηση τονάζ αντιστοιχεί στο 7,4% του υφιστάμενου στόλου σε όρους DWT. Αυτή είναι η υψηλότερη επίδοση από τον Ιανουάριο του 2022 (περίπου 8% τότε).
Ο κόσμος της πλοιοκτησίας έχει επιστρέψει δυναμικά στις παραγγελίες crude tankers, αυξάνοντας σημαντικά τις επενδύσεις και για υπερ-δεξαμενόπλοια (VLCCs). Ειδικότερα, στη διάρκεια του τρέχοντος έτους έχουν τοποθετηθεί παραγγελίες για 49 VLCCs και suezmaxes, ήτοι το 33% της συνολικής δραστηριότητας ναυπηγήσεων.
Στο τέλος Απριλίου το orderbook των suezmaxes καταλάμβανε το 14,1% του στόλου στο νερό και αυτό των VLCCs το 5,3%, βάσει χωρητικότητας.
Ένα στα τρία ελληνόκτητα
Φυσικά πρωταγωνιστές στην αγορά των δεξαμενόπλοιων είναι οι Έλληνες εφοπλιστές. Συγκεκριμένα, από τα 751 tankers που ναυπηγούνται σήμερα στις γιάρδες, τα 222, ήτοι το 30%, ανήκουν σε ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων.
To ελληνικό orderbook παρουσιάζει μεγάλη διαφοροποίηση ανάμεσα στα μεγέθη πλοίων, με τα aframax/LR2 tankers να καταλαμβάνουν τη μερίδα του λέοντος, αντιστοιχώντας στο 41% του στόλου στο νερό βάσει DWT.
Ακολουθούν τα suezmaxes με αναλογία 28% και τα MR2 tankers με αναλογία 10%.
Στις υπόλοιπες κατηγορίες δεξαμενόπλοιων, τα υπό ναυπήγηση panamax/LR1 tankers αντιστοιχούν στο 9% του υφιστάμενου στόλου, τα small tankers στο 7% και τα VLCCs στο 5%.
Η τελευταία παραγγελία δεξαμενόπλοιων από εγχώρια ναυτιλιακή που έγινε γνωστή είναι αυτή της Pantheon Tankers, συμφερόντων της Άννας Αγγελικούση. Η εταιρεία συμφώνησε με το κινεζικό ναυπηγείο Dalian Shipbuilding Industry Co (DSIC) για δύο VLCCs, χωρητικότητας 307.000 DWT έκαστο, με προγραμματισμένη παράδοση το 2027.
Ναυλομεσίτες προσδιορίζουν το κόστος ναυπήγησης κάθε μονάδας στα 120 εκατ. δολάρια.
Από τον Ιανουάριο του 2024 και μέχρι το τέλος Απριλίου προστέθηκαν πλοία χωρητικότητας 2,6 εκατ. DWT στον τρέχοντα στόλο, με βάση τα στοιχεία της Xclusiv Shipbrokers.
Την ίδια ώρα, για scrap έχουν παραχωρηθεί tankers χωρητικότητας μόλις 0,5 εκατ. DWT.
Οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου επισημαίνουν ότι τα επίπεδα ανακύκλωσης που καταγράφηκαν το 2023 ήταν τα χαμηλότερα ιστορικά, χωρίς να αναμένεται αξιοσημείωτη βελτίωση φέτος.
Οι ηλικίες του στόλου
H παρατεταμένη περίοδος ευφορίας στη ναυλαγορά και οι ευοίωνες προοπτικές στο ισοζύγιο προσφοράς/ζήτησης αποτρέπουν τους πλοιοκτήτες από το να πουλήσουν βαπόρια μεγαλύτερης ηλικίας για διάλυση, γεγονός που σε συνδυασμό με τις υπο-επενδύσεις πριν από το 2022, έχει αυξήσει την ηλικία του στόλου στο νερό.
Άλλωστε, οι πρώτες μαζικές παραδόσεις από το ράλι ναυπηγήσεων της τελευταίας διετίας αναμένονται από το 2026 κι έπειτα.
Τα δεδομένα της Xclusiv καταδεικνύουν πως συνολικά το 40% του υφιστάμενου στόλου σε αριθμό πλοίων έχει υπερβεί τα 16 χρόνια ζωής.
Εξετάζοντας κάθε ηλικιακό group ξεχωριστά, το 17% του στόλου είναι 0-5 ετών, το 18% 6-10 ετών, το 25% 11-15 ετών, το 26% 16-20 ετών και το 14% 21 ετών και πάνω.
Κυρίαρχες οι κινεζικές γιάρδες
Μια άλλη μελέτη από τη ναυλομεσιτική BRS Shipbrokers αναδεικνύει τον κυρίαρχο ρόλο των κινεζικών ναυπηγείων στις παραγγελίες δεξαμενόπλοιων.
Σύμφωνα με την τελευταία μηνιαία έκθεση του οίκου, οι Κινέζοι διατηρούσαν στο τέλος Απριλίου 2024 το 64,7% του orderbook σε tankers χωρητικότητας άνω των 34.000 DWT, από 36,9% την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Την ίδια ώρα, το μερίδιο των νοτιοκορεατικών ναυπηγείων έχει υποχωρήσει από το 41% στο 21%, καθώς οι μεγάλοι όμιλοι της χώρας εστιάζουν σε μεγαλύτερης αξίας περιουσιακά στοιχεία, όπως τα LNG / LPG carriers και τα βαπόρια μεταφοράς αμμωνίας.
Παράλληλα, τα κινεζικά ναυπηγεία εξασφάλισαν και την πλειονότητα των παραγγελιών για δεξαμενόπλοια με μηχανές διπλού καυσίμου.
«Είναι ένα σημάδι ότι πιθανότατα η Κίνα θα ηγηθεί της ενεργειακής μετάβασης παραδοσιακών ναυτιλιακών κλάδων, όπως ακριβώς ηγείται της ευρύτερης ενεργειακής μετάβασης με τη μαζική διείσδυση στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και φωτοβολταϊκών panels εν μέσω αυξημένης ανταγωνιστικότητας σε κόστος» τονίζουν οι αναλυτές.