Skip to main content

O «πόλεμος» των Ιταλών δισεκατομμυριούχων στη θαλάσσια μεταφορά οχημάτων

Ο Grimaldi εισήλθε στη Höegh Autoliners και ο Aponte διεκδικεί την Gram Car Carriers

H αυξημένη ζήτηση οχημάτων, σε συνδυασμό με την κορύφωση των κινεζικών εξαγωγών προς τη γηραιά ήπειρο -περίπου 4,3 εκατ. μονάδες-, οδηγεί αρκετούς πλοιοκτήτες σε επενδυτικές κινήσεις στο εμπόριο αυτοκινήτων διά θαλάσσης.

Ο Emanuel Grimaldi, διευθύνων σύμβουλος του ιταλικού ομίλου Grimaldi κι ένας από τους μεγαλύτερους μεταφορείς οχημάτων στον κόσμο, αγόρασε 9,78 εκατ. μετοχές, δηλαδή το 5,12% της νορβηγικής εταιρείας.

Η εισηγμένη στο Όσλο ναυτιλιακή εταιρεία γνωστοποίησε τη Μ. Τρίτη τη συναλλαγή, που τοποθετεί τον Emanuele Grimaldi δεύτερο μέτοχο στην εταιρεία χαρτοφυλακίου της οικογένειας Höegh, Leif Höegh & Co, που κατέχει 79,3 εκατ. μετοχές.

Η κίνηση αυτή προκαλεί εικασίες για την τελική εξαγορά της Höegh Autoliners από τον ιταλικό όμιλο. Ο όμιλος Grimaldi με έδρα τη Νάπολη (σ.σ.: διαθέτει μια σειρά από διεθνείς και περιφερειακές υπηρεσίες ro-ro και ακτοπλοϊκές υπηρεσίες) δεν σχολίασε την αγορά μετοχών, αναφέροντας στη ναυτιλιακή επιθεώρηση του tradewinds ότι «αποτελεί προσωπική επένδυση του Emanuele Grimaldi».

Σημειώνεται ότι στους σχεδιασμούς του ιταλικού ομίλου, που απέκτησε πρόσφατα το 67% των μετοχών των λιμανιών Ηγουμενίτσας και Ηρακλείου, είναι και η αναβάθμιση των υπηρεσιών στους δύο λιμένες για τη μεταφόρτωση οχημάτων από την Ασία στην Ευρώπη.

Η MSC

Την ίδια ώρα στην αγορά της θαλάσσιας μεταφοράς οχημάτων μπαίνει πιο δυναμικά και ο δισεκατομμυριούχος Gianluigi Aponte της MSC, ο οποίος έχει υποβάλει προσφορά ύψους 7,6 δισ. νορβηγικών κορόνων (700 εκατ. δολάρια) για την εξαγορά της Gram Car Carriers.

Η πρόταση εξαγοράς όλων των μετοχών της νορβηγικής εταιρείας που έχουν εκδοθεί και βρίσκονται σε κυκλοφορία έγινε από τη θυγατρική της MSC SAS Shipping Agencies.

Η MSC, με έδρα τη Γενεύη, προσφέρθηκε να αγοράσει την εισηγμένη στο Όσλο εταιρεία GCC, έναντι 263,69 NOK (24,05 $) ανά μετοχή. Η περίοδος αποδοχής θα είναι το αργότερο στις 31 Μαΐου και θα παραμείνει ανοικτή για τουλάχιστον 20 εργάσιμες ημέρες.

Στελέχη του κλάδου μεταφοράς οχημάτων ανέφεραν στη «Ν» ότι ο αριθμός των πλοίων που χρησιμοποιούνται για τις θαλάσσιες μεταφορές οχημάτων εξακολουθεί να είναι περίπου 10% χαμηλότερος από τα προ πανδημίας επίπεδα.

Όπως ανέφερε η Clarksons, με αφορμή την ετήσια έκθεση του 2023 στον συγκεκριμένο κλάδο, οι αγορές των μεταφορέων αυτοκινήτων παραμένουν σε υψηλά επίπεδα όλων των εποχών, με το κόστος μεταφοράς να είναι αυξημένο, τις τιμές ναύλωσης να έχουν αυξηθεί περαιτέρω κατά 10% σε ετήσια βάση, στα 115.000 δολάρια ανά ημέρα (πάνω από 7 φορές τα μέσα επίπεδα του 2019), και τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις να αναφέρουν γενικά πολύ ισχυρά κέρδη.

Σύμφωνα με την Clarksons, ο αριθμός των αυτοκινήτων που μεταφέρθηκαν μέσω των ωκεανών το 2023 άγγιξε τα 23,7 εκατ., ξεπερνώντας το προηγούμενο υψηλό των 21,5 εκατ. αυτοκινήτων το 2018.

Ήδη οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων πλησίασαν τα 14 εκατομμύρια το 2023, εκ των οποίων το 95% ήταν στην Κίνα, στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Σύμφωνα με τον διεθνή οργανισμό ενέργειας (International Energy Agency) οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα παραμείνουν ισχυρές το 2024, φθάνοντας περίπου τα 17 εκατομμύρια μέχρι το τέλος του έτους.

Κατά το πρώτο τρίμηνο οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά περίπου 25% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2023.

Σχεδόν 14 εκατομμύρια νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ταξινομήθηκαν παγκοσμίως το 2023, με αποτέλεσμα ο συνολικός αριθμός τους στους δρόμους να ανέλθει στα 40 εκατομμύρια, ακολουθώντας πιστά τις προβλέψεις πωλήσεων της έκδοσης του 2023.

Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2023 ήταν κατά 3,5 εκατομμύρια υψηλότερες από ό,τι το 2022, σημειώνοντας αύξηση 35% σε ετήσια βάση. Αυτό είναι περισσότερο από έξι φορές υψηλότερο από ό,τι το 2018, μόλις 5 χρόνια νωρίτερα.