Με φρενήρη ρυθμό ολοκληρώνονται τα deals αγοραπωλησιών στον κλάδο των tankers, καθώς η καλή ναυλαγορά και οι ευοίωνες προοπτικές κινητοποιούν ολοένα και περισσότερους πλοιοκτήτες.
Σημαντική αύξηση στα νέα deals στη δευτερογενή αγορά κατά την τελευταία εβδομάδα εντόπισε ο ναυλομεσιτικός οίκος George Moundreas & Company S.A.
«Τα aframaxes βρέθηκαν στο επίκεντρο αυτήν τη φορά, καταλαμβάνοντας την πλειονότητα των συναλλαγών, ενώ, παράλληλα, αρκετά MRs άλλαξαν χέρια» σημείωσαν οι αναλυτές.
Πολυάσχολο χαρακτήρισε τον τομέα των νέων projects o οίκος Charles R. Weber Co, μετά από έναν μήνα με διακοπές σε διάφορες περιοχές του πλανήτη. «Σε πλήρη λειτουργία η αγορά αυτήν την εβδομάδα, με πολυάριθμες συναλλαγές σε επίπεδο αγοραπωλησιών, ναυπηγήσεων και ναυλώσεων» σχολιάζουν.
Το momentum για deals ωθεί προς τα πάνω και τις αξίες των περιουσιακών στοιχείων. Σύμφωνα με το μηνιαίο report της BRS Shipbrokers, η μεγαλύτερη αύξηση εντοπίζεται στα suezmaxes 10ετίας, οι τιμές των οποίων έχουν σκαρφαλώσει 18% μέχρι τώρα στο έτος και 29% σε ετήσια βάση. Ακολουθούν τα aframaxes 5-10 ετών, τα LR tankers και MR2 tankers 10 ετών και τα VLCCs πενταετίας.
Ποιοι αγοράζουν
Διάφοροι ναυλομεσιτικοί οίκοι, εγχώριοι και διεθνείς, συνδέουν την τελευταία εβδομάδα την NGM Energy, συμφερόντων του Νίκου Μουνδρέα, με την αγορά του suezmax Fraternity (χωρητικότητας 157.214 DWT και κατασκευής 2009), έναντι περίπου 51 εκατ. δολαρίων. To τελευταίο εντοπίζεται ήμερα στον στόλο της Euronav.
H NGM είναι ιδιαίτερα δραστήρια στο πεδίο της δευτερογενούς αγοράς, κλείνοντας αρκετά deals τους τελευταίους μήνες.
Παράλληλα, Έλληνες ναυλομεσίτες συνδέουν την Coral Shipping -που έχει έδρα στον Άλιμο- με την απόκτηση του μοντέρνου MR tanker Stavanger Pioneer (χωρητικότητας 49.999 DWT και κατασκευής 2019), χωρίς να γίνει γνωστό το τίμημα της φερόμενης συναλλαγής. Η Coral ενίσχυσε πέρυσι τον στόλο της με δύο μικρά oil product tankers, όπως φανερώνει η πλατφόρμα δεδομένων Equasis.
Τέλος, σε ένα μεγάλο φερόμενο deal, Έλληνας φαίνεται πως είναι ο αγοραστής του aframax Stirling (χωρητικότητας 112.750 DWT και κατασκευής 2021), χωρίς, όμως, να γίνει μέχρι τώρα γνωστή η ταυτότητα του πλοιοκτήτη.
Ναυλομεσίτες αναφέρουν ότι το εν λόγω βαπόρι άλλαξε χέρια με κόστος 70-72 εκατ. δολ.
Ποιοι πωλούν
Η νορβηγική Cleaves Securities ανέφερε αυτήν την εβδομάδα ότι η Tsakos Energy Navigation, συμφερόντων δρ. Νικόλα Τσάκου, παραχώρησε το suezmax Euronike (χωρητικότητας 164.565 DWT και κατασκευής 2005). Αυτό είναι το παλαιότερο suezmax της ναυτιλιακής και συνολικά ένα εκ των γηραιότερων δεξαμενόπλοιων του στόλου.
Σημειώνεται ότι τον Μάρτιο του 2023 η ΤΕΝ επαναγόρασε τα Eurochampion 2004 και Euronike (αμφότερα κατασκευής 2005), έναντι τιμής χαμηλότερης της πραγματικής τους αξίας, αφού το 2018 τα είχε πουλήσει ε ένα deal πώλησης και επαναμίσθωσης, ύψους 65,2 εκατ. δολαρίων.
Η απόφαση επαναγοράς συνδεόταν με την επιθυμία αξιοποίησης στην «καυτή» τότε spot αγορά.
Σημειώνεται ότι η ΤΕΝ γνωστοποίησε στα τέλη Απριλίου την πώληση του aframax Izumo Princess, κατασκευής 2007. Τους τελευταίους 12 μήνες έχει παραχωρήσει 10 tankers, μέσης ηλικίας περίπου 18 ετών, ανανεώνοντας, παράλληλα, τον στόλο με νεότευκτα.
Γνωστός έγινε, τέλος, ο νέος ιδιοκτήτης του MR tanker King Gregory (χωρητικότητας 51.441 DWT και κατασκευής 2012) το οποίο πούλησε η Latsco Marine Management, συμφερόντων Πάρι Κασιδόκωστα – Λάτση. Η πλατφόρμα Equasis εντοπίζει το πλοίο με το όνομα πλέον SV Wakili στον στόλο της Vitol.