Στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων μηνών αναρριχήθηκε το τελευταίο διάστημα η δραστηριότητα ναυλώσεων των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με τα νέα deals να κλείνουν σε αρκετά ελκυστικά τιμήματα.
Όπως δηλώνει στη «Ν» ο Γιώργος Μπασσάκος, αναλυτής του τμήματος αγοραπωλησιών του ναυλομεσιτικού οίκου HellasChart, οι μαζικές αναδρομολογήσεις των πλοίων από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας προς αποφυγή της Ερυθράς Θάλασσας έχουν επιφέρει ταξίδια μεγαλύτερων αποστάσεων και πρόσθετη ζήτηση για τονάζ.
Την ίδια ώρα, όμως, τα διαθέσιμα προς ναύλωση βαπόρια είναι λίγα, με αποτέλεσμα τα ναύλα να παίρνουν την ανιούσα.
Ο ίδιος εστιάζει και στις ενισχυμένες ροές containerships προς τη Ρωσία, γεγονός που περιορίζει ακόμη περισσότερο την προσφορά τονάζ.
«Βλέπουμε σημαντική αύξηση της ζήτησης, γεγονός που εκτόξευσε τη δραστηριότητα ναυλώσεων την τελευταία εβδομάδα. Η αγορά κινείται προς όφελος των πλοιοκτητών και των απαιτήσεών τους, οι οποίες ενώ στην αρχή φαίνονταν ανέφικτες, τώρα μοιάζουν ρεαλιστικές. Το άμεσα διαθέσιμο τονάζ είναι σχεδόν μηδενικό και οι πλοιοκτήτες καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για να ωθήσουν τις διάρκειες των ναυλώσεων έως και δύο χρόνια, δίνοντας μικρότερη έμφαση στο τίμημα της ναύλωσης» τονίζει η MB Shipbrokers.
«Τις προηγούμενες εβδομάδες, οι ναυλωτές ήταν απροετοίμαστοι να καλύψουν τις απαιτήσεις των πλοιοκτητών, ιδιαίτερα σχετικά με τις διάρκειες των ναυλώσεων.
Ωστόσο, αυτό άλλαξε την περασμένη εβδομάδα. Ο όγκος των καταγεγραμμένων ναυλώσεων ήταν ο υψηλότερος που έχει παρατηρηθεί εδώ και αρκετούς μήνες» σημειώνει, από την πλευρά του, ο ναυλομεσιτικός οίκος Braemar.
Σύμφωνα με τις τελευταίες ναυλομεσιτικές εκθέσεις, το ενδιαφέρον των ναυλωτών εστίασε στα μεγέθη 1.800 – 4.500 TEUs.
«Μπορούμε να πούμε ότι τα πλοία μεταξύ 2.000-4.000 TEUs βίωσαν μία από τις πιο δραστήριες εβδομάδες των πρόσφατων μηνών. Ο ανταγωνισμός για τονάζ ήταν ιδιαίτερα σκληρός, με τους πλοιοκτήτες να αναθεωρούν τις ιδέες τους στις διαπραγματεύσεις σε ημερήσια, ακόμη και ωριαία, βάση» εξηγεί η MB Shipbrokers.
Μπροστά οι «Greeks»
Ανάμεσα στα τελευταία deals, είδαμε και αρκετά για ελληνόκτητα containerships. Ειδικότερα, η Braemar αναφέρει ότι το «Navios Dorado» (χωρητικότητας 4.250 TEUs και κατασκευής 2010) της Navios Maritime Partners, συμφερόντων της Αγγελικής Φράγκου, ναυλώθηκε για επιπλέον 18-20 μήνες, έναντι 24.750 δολαρίων ημερησίως στη γερμανική Hapag-Lloyd, τίμημα αυξημένο κατά σχεδόν 15% από τα 21.676 δολάρια την ημέρα που αποκόμιζε σε ναύλωση με λήξη τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους.
Την ίδια ώρα, σύμφωνα με την Braemar, το «Kassiakos» (χωρητικότητας 4.360 TEUs και κατασκευής 2009) της Dioryx Maritime Services, συμφερόντων Δημήτρη Παπαδημητρίου, φέρεται να έκλεισε στη Hapag-Lloyd για 11-14 μήνες, έναντι 26.800 δολαρίων την ημέρα. Τον Νοέμβριο του 2023 ναυλομεσίτες είχαν αναφέρει ότι το βαπόρι είχε κλείσει σε ναύλωση έως και εννέα μηνών στη δανέζικη Maersk, με τίμημα 16.500 δολαρίων ημερησίως.
Ένα ακόμη αξιοσημείωτο deal αφορά ένα ελληνικών συμφερόντων νεότευκτο πλοίο χωρητικότητας 2.782 TEUs, το οποίο ναυλώθηκε για δύο έτη, με τίμημα 25.000 δολαρίων την ημέρα στη Maersk.
Οι αναλυτές της Braemar επισημαίνουν ότι η δανέζικη εταιρεία τακτικών γραμμών εξασφάλισε ακόμη δύο βαπόρια, χωρητικότητας 2.800 TEUs, στον Ατλαντικό για ελάχιστη διάρκεια 18 μηνών, «υποδεικνύοντας την ισχυρή ζήτηση για τονάζ, παρότι θεωρητικά το εν λόγω σχέδιο πλοίου δεν είναι και το πιο προτιμώμενο από τους ναυλωτές».
«Αγκάθι» το orderbook
Το μεγάλο ερώτημα φυσικά είναι πόσο θα κρατήσει αυτή η ευφορία. Οι αναλυτές της Braemar εκτιμούν διατήρηση του ράλι τουλάχιστον για τις ερχόμενες εβδομάδες, λαμβάνοντας, όμως, υπόψη ότι σε καθημερινή βάση τα ναυπηγεία παραδίδουν στην αγορά νέα πλοία, τα οποία θα πιέσουν το ισοζύγιο προσφοράς / ζήτησης.
Μιλώντας για το orderbook, ο κ. Μπασσάκος αναφέρει πως ναι μεν τα νεότευκτα που έρχονται είναι πολλά, αλλά πλησιάζει το καλοκαίρι, που θεωρείται peak περίοδος για το εμπόριο containers διά θαλάσσης.
«Η ναυλαγορά τρέχει αντίθετα από την αγορά εμπορευμάτων» αναφέρει στη «Ν» ο Simon Heaney, senior manager σε θέματα containers του βρετανικού οίκου Drewry.
Σημειώνεται ότι ο σύνθετος δείκτης World Container Index του οίκου, που καταγράφει την πορεία του κόστους των containers 40 ποδών σε όλες τις μεγάλες θαλάσσιες εμπορικές διαδρομές, διόρθωσε τις τελευταίες εβδομάδες από τα υψηλά, στα οποία είχε σκαρφαλώσει μετά την έναρξη της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα.
Ο ίδιος, πάντως, εκτιμά ότι οι δύο αγορές θα ευθυγραμμιστούν σύντομα, λόγω των νεότευκτων που θα πέσουν στο νερό. Σύμφωνα με στοιχεία που παραθέτει για το orderbook έως και την 1η Απριλίου, οι εναπομείνασες παραδόσεις για το 2024 περιλαμβάνουν πλοία συνολικής χωρητικότητας περίπου 950.000 TEUs.
Ο ίδιος πάντως εκτιμά ότι οι δύο αγορές θα ευθυγραμμιστούν σύντομα, λόγω των νεότευκτων που θα πέσουν στο νερό. Σύμφωνα με στοιχεία που παραθέτει για το orderbook έως και την 1η Απριλίου, οι εναπομείνασες παραδόσεις για το 2024 περιλαμβάνουν πλοία χωρητικότητας περίπου 950.000 TEUs, για βαπόρια 8.000 TEUs και κάτω, που είναι και το βασικό μέγεθος με το οποίο λειτουργεί η ναυλαγορά.
Την ίδια ώρα, προσθέτει, δεν υπάρχουν ακόμη σημάδια σημαντικής αύξησης στις διαλύσεις, παρά τις αντίθετες μέχρι τώρα προβλέψεις.