Τον Ιούλιο αναμένεται να εγκατασταθεί σε ένα νεότευκτο πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου χωρητικότητας 200.000 dwt ο πρώτος κινητήρας MAN και με καύσιμο αμμωνία.
Στελέχη της MAN ανέφεραν εξάλλου ότι από το 2026 και μετά θα υπάρχουν μερικά και από τα πρώτα στον κόσμο πλοία που θα λειτουργούν με τον συγκεκριμένο τύπο καυσίμου.
Το συγκεκριμένο πλοίο κατασκευάζεται από τους Ιάπωνες πλοιοκτήτες K Line και NS United, μαζί με τον εμπορικό οίκο Itochu Corp στην ιαπωνική ναυπηγική γιάρδα Imabari.
Τον Μάιο
Όπως επισημαίνει η ναυτιλιακή επιθεώρηση tradewinds, ο επικεφαλής προώθησης δίχρονων κινητήρων της MAN Energy Solutions, Δανός σχεδιαστής Rasmus Bidstrup, μιλώντας σε διαδικτυακό σεμινάριο, ανέφερε ότι η Mitsui & Co -ιαπωνικός «αδειούχος» του κατασκευαστή κινητήρων- έχει «σχεδόν τελειώσει» με τη συναρμολόγηση του επτακύλινδρου κινητήρα διπλού καυσίμου και θα ξεκινήσει δοκιμές επί του πλοίου τον Ιούλιο.
Ο Bidstrup τόνισε ότι ο στόχος είναι ο κινητήρας να ξεκινήσει τη λειτουργία τον Μάιο με ντίζελ και να γυρίσει σε αμμωνία τον Ιούλιο. Είπε ότι αρχικά αναμενόταν ότι θα απαιτούνταν μεγάλη ποσότητα μαζούτ ως πιλοτικό πετρέλαιο, αλλά αποκάλυψε ότι ο δοκιμαστικός κινητήρας πέτυχε κατανάλωση 5% και μείωση της ολίσθησης καύσης κατά 70%.
Για το θέμα της αντιμετώπισης της ολίσθησης είπε ότι η θερμοκρασία αυτόματης ανάφλεξης του καυσίμου αμμωνίας είναι περίπου στους 650 ο C σε σύγκριση με 250 ο C για το μαζούτ, ενώ η ταχύτητα καύσης είναι περίπου 11 φορές πιο αργή από εκείνη του μαζούτ.
Σημείωσε εξάλλου ότι από το 2026 και μετά θα υπάρχουν μερικά από τα πρώτα στον κόσμο πλοία που θα λειτουργούν με αμμωνία – από το δικό μας σχέδιο.
Δήλωσε ότι η MAN ES έχει αποκτήσει θετική εμπειρία εξυπηρέτησης από 30 έως 35 πιλοτικά έργα κινητήρων αμμωνίας που έχει στο χαρτοφυλάκιό της επισημαίνοντας παράλληλα ότι τα χρονοδιαγράμματα θα εξαρτηθούν και από τα ναυπηγεία.
«Πιστεύουμε ότι από το τέλος του 2026 θα απαριθμούμε πέντε διαφορετικούς τύπους κινητήρων αμμωνίας διπλού καυσίμου που η εταιρεία θα προσφέρει» ανέφερε ο ίδιος.
Προκλήσεις
Σύμφωνα με στελέχη νηογνωμόνων, όταν η αμμωνία παράγεται με τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, γίνεται «πράσινη» αμμωνία, ένα καύσιμο με μηδενικές εκπομπές άνθρακα.
Ωστόσο, ως ναυτιλιακό καύσιμο παρουσιάζει προκλήσεις, καθώς είναι τοξική σε χαμηλές συγκεντρώσεις, παρουσιάζοντας κινδύνους για τα μέλη του πληρώματος.
Για τη χρήση αμμωνίας επί του πλοίου, οι πλοιοκτήτες πρέπει να διασφαλίσουν ότι η διαχείρισή της γίνεται με ασφάλεια σύμφωνα με τις ισχύουσες απαιτήσεις.
Το ανεξάρτητο κέντρο έρευνας και ανάπτυξης Maersk Mc-Kinney Moller for Zero Carbon Shipping που επιδιώκει να επιταχύνει τη μετάβαση της ναυτιλίας προς ένα μέλλον με μηδενικούς ρύπους εργάζεται σε πολλαπλά μέτωπα για την αντιμετώπιση της ασφαλούς χρήσης της αμμωνίας και τον περιορισμό των κινδύνων για το πλήρωμα σε συνεργασία με το Lloyd’s Register.
Εναλλακτικά καύσιμα
Για την υιοθέτηση των εναλλακτικών καυσίμων, ο επικεφαλής πωλήσεων και προώθησης των δίχρονων κινητήρων της MAN ES Thomas Hansen δήλωσε ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας το 41% των παραγγελιών νεότευκτων πλοίων αφορά πλοία διπλού καυσίμου.
Τόνισε ότι πέρυσι ο αριθμός ήταν υψηλότερος επειδή παραγγέλθηκαν περισσότερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ενώ φέτος η έμφαση δόθηκε σε δεξαμενόπλοια και bulkers και συχνά σε μικρότερα πλοία όπου επιλέχθηκε μαζούτ.
Για το 2024, κατένειμε σε 59% για μαζούτ, 21% για LNG, 12% για μεθανόλη, 6% για LPG και 2% για αιθάνιο.
Ωστόσο, ο Hansen δήλωσε ότι, με βάση περίπου 800 κινητήρες, οι οποίοι αποτελούν μέρος των εν εξελίξει έργων νεότευκτων πλοίων που πρόκειται να συμβληθούν τις επόμενες εβδομάδες και μήνες, η κατανομή είναι 44% μαζούτ, 30% μεθανόλη, 23% LNG, 2% αιθάνιο και 1% LPG.