H ζήτηση LNG από την Ασία, η επιλογή εναλλακτικών διαδρομών από το Σουέζ, λόγω των επιθέσεων των Χούθι, αλλά και η ξηρασία στη Διώρυγα του Παναμά έχουν αλλάξει σημαντικά τις παγκόσμιες εμπορικές διαδρομές και τα θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς των LNG carriers.
Σε αυτό το σκηνικό, που αλλάζει διαρκώς, περιλαμβάνεται και η διαρκής αύξηση του στόλου των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, εξέλιξη η οποία θέτει υπό πίεση τους ναύλους.
Σύμφωνα με ανάλυση της Intermodal, η χρονιά ξεκίνησε με τις υλικοτεχνικές προκλήσεις, οι οποίες αναδείχθηκαν ιδιαίτερα από τα επίμονα χαμηλά επίπεδα νερού στη Διώρυγα του Παναμά, τα οποία περιόρισαν τις διελεύσεις LNG.
Επιτείνοντας αυτές τις προκλήσεις, οι μετακινήσεις των πλοίων μεταφοράς ΥΦΑ μέσω της Διώρυγας του Σουέζ έχουν σταματήσει εντελώς από τα μέσα Ιανουαρίου, γεγονός που επέβαλε τη στρατηγική ανακατεύθυνση των φορτίων κατά μήκος εναλλακτικών διαδρομών.
Επίσης η ζήτηση για ΥΦΑ στην Ασία παρέμεινε ισχυρή, τροφοδοτούμενη από την ανταγωνιστική τιμολόγηση και τη δημιουργία στρατηγικών αποθεμάτων.
Αυτή η έντονη αύξηση της ζήτησης εντός της Ασίας έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το πιο υποτονικό σενάριο που παρατηρείται στην Ευρώπη, όπου οι εισαγωγές ΥΦΑ έχουν επηρεαστεί σημαντικά από τη δυναμική της εσωτερικής αγοράς και τις εναλλακτικές πηγές ενέργειας.
Συγκεκριμένα, η ΒΑ Ασία παρουσίασε αύξηση 4,02% στις εισαγωγές ΥΦΑ κατά το α’ τρίμηνο του 2024 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2023, με την Κίνα να ηγείται ιδιαίτερα αυτής της ανόδου με αύξηση 23,44%.
Η ΝΑ Ασία είδε επίσης σημαντική ώθηση, με τις εισαγωγές να αυξάνονται κατά 29,53% – η Ινδία ηγήθηκε αυτής της αύξησης με 44,78%, ακολουθούμενη από την Ταϊλάνδη με 31,17% και το Πακιστάν με 15,7%.
Αντίθετα, οι εισαγωγές ΥΦΑ στην Ευρώπη το α’ τρίμηνο του 2024 ήταν κατά 14,84% χαμηλότερες από ό,τι το α’ τρίμηνο του 2023, αντανακλώντας ευρύτερες περιφερειακές αλλαγές στις στρατηγικές προμήθειας και κατανάλωσης ενέργειας.
Πορεία ναύλων
Κατά το 1ο τρίμηνο του 2024 παραγγέλθηκαν συνολικά 29 πλοία, σημειώνοντας αξιοσημείωτη αύξηση σε σχέση με τα 19 πλοία που παραγγέλθηκαν κατά το 1ο τρίμηνο του 2023.
Ταυτόχρονα, οι συνολικές παραδόσεις για το α’ τρίμηνο του 2024 ανέρχονται σε 12, γεγονός που αντανακλά αύξηση από τις παραδόσεις 9 πλοίων που καταγράφηκαν το α’ τρίμηνο του 2023.
Η σημαντική αύξηση των νέων παραγγελιών πλοίων, σε συνδυασμό με τη σταθερή αύξηση των παραδόσεων πλοίων, υποδηλώνει ότι η αγορά αναμένει αυξημένη ζήτηση για LNG.
Ωστόσο, εν μέσω της ισχυρής αύξησης του στόλου LNG κατά σχεδόν 5% για το α’ τρίμηνο του 2024, οι ναύλοι παρουσίασαν καθοδικές τάσεις.
Ειδικότερα, οι μέσες τιμές spot για τα πλοία 174K cbm παρουσίασαν μείωση 39,56% από το 1ο τρίμηνο του 2023 έως το 1ο τρίμηνο του 2024, ενώ οι τιμές spot για τα πλοία 160K cbm κατέγραψαν μείωση 36,62%.
Παρόμοια τάση παρατηρήθηκε και στις τιμές T/C σε διαφορετικά μεγέθη πλοίων και διάρκειες συμβολαίων εντός του ίδιου χρονικού διαστήματος. Για παράδειγμα, η τιμή T/C ενός έτους για ένα πλοίο 160K cbm μειώθηκε κατά περίπου 61,16%, ενώ τα πλοία 174K cbm παρουσίασαν μειώσεις της τάξης του 64,12%.
Αντίστοιχα, τα ποσοστά T/C για 3 έτη σημείωσαν μειώσεις της τάξης του 44,30% για τα πλοία 160K cbm και 48,39% για τα πλοία 174K cbm, σημειώνεται στην ανάλυση.
Η second hand market ήταν ιδιαίτερα ενεργή, με 5 πλοία να αλλάζουν ιδιοκτησία το 1ο τρίμηνο του 2024. Παρατηρήθηκε μια στρατηγική προτίμηση για μεγαλύτερα, νεότερα πλοία, που όχι μόνο υπόσχονται βελτιωμένη λειτουργική αποδοτικότητα και αυξημένη χωρητικότητα φορτίου, αλλά προσφέρουν επίσης παρατεταμένη λειτουργική διάρκεια ζωής και ενσωματώνουν τις τελευταίες τεχνολογίες για αυξημένες επιδόσεις και περιβαλλοντική συμμόρφωση.
Οι εξαγορές αυτές καταδεικνύουν την προληπτική στάση του κλάδου για την ενίσχυση των δυνατοτήτων του στόλου ως απάντηση στην αυξανόμενη ζήτηση, υπογραμμίζοντας τη σημασία των οικονομιών κλίμακας για τη διατήρηση του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος σε αυτόν τον δυναμικό τομέα της αγοράς.
Είναι επίσης αξιοσημείωτο ότι δεν έχει αναφερθεί καμία πώληση για διάλυση από τον Ιούλιο του 2023.
Μέση Ανατολή
Όσον αφορά την ένταση στη Μέση Ανατολή και το ενδεχόμενο να κλείσει το Στενό του Ορμούζ, το οποίο αποτελεί ζωτικό πέρασμα για τις παγκόσμιες εξαγωγές ενέργειας, κάτι τέτοιο θα μπορούσε να επηρεάσει σχεδόν το ένα τρίτο του παγκόσμιου υγροποιημένου φυσικού αερίου, το οποίο διακινείται μέσω αυτού του περάσματος.