Ένα συνεχές επενδυτικό πρόγραμμα, ανανέωσης του στόλου, τρέχει τα τελευταία χρόνια η Tsakos Energy Navigation.
Στο πλαίσιο του προγραμματισμού της εταιρείας για έναν 100% πράσινο στόλο μέχρι το 2030, όπως έχει ανακοινώσει ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της ΤΕΝ δρ Νίκος Τσάκος, βρίσκεται σε μια διαρκή ανανέωση του στόλου, πουλώντας τα παλαιότερα και επενδύοντας είτε σε νέες παραγγελίες είτε σε νεότευκτα, ενώ εκμεταλλεύεται τις θετικές προοπτικές της αγοράς των δεξαμενόπλοιων όλων των τύπων και των LNG carriers, για τα επόμενα τρία χρόνια τουλάχιστον.
Θετικές προοπτικές
Οι θετικές προοπτικές του κλάδου, επισημαίνει η ΤΕΝ σε ετήσια αναφορά της στο αμερικανικό χρηματιστήριο, καθορίζονται από τέσσερα βασικά στοιχεία: Τη διαρκή άνοδο της ζήτησης για πετρέλαιο μετά το τέλος της πανδημίας του κορωνοϊού, τις κυρώσεις της Δύσης προς τη Ρωσία που άλλαξαν τα trades σε μόνιμη βάση, το μικρό order book που δεν αναμένεται να αυξηθεί ιδιαίτερα μέχρι τα τέλη του 2026 και την ένταση στη Μέση Ανατολή.
Όλα αυτά δίνουν επιπλέον «πόντους» στη βιομηχανία, αφού λόγω των επιθέσεων των Χούθι μεγάλος αριθμός πλοίων κάνει τον περίπλου της Αφρικής αντί να «ανέβει» από το Σουέζ. Σε επιχειρησιακό επίπεδο, σημειώνεται ότι η εισηγμένη στο ΝYSE στη Νέα Υόρκη εταιρεία είναι από τις πρώτες στη χώρα που έκανε παραγγελίες για δεξαμενόπλοια duel fuel LNG.
Τα δύο τελευταία της σειράς παραδόθηκαν μέσα στο 2024 και έχουν την ελληνική σημαία, ενώ τα πρώτα δύο η εταιρεία τα παρέλαβε το 2023.
Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στην ετήσια αναφορά της εταιρείας στο αμερικανικό χρηματιστήριο, στο τέλος Δεκεμβρίου 2023 η εταιρεία είχε υπό ναυπήγηση δύο aframaxes, δύο DP2 suezmax shuttle tankers, δύο sduezmax και δύο MR δεξαμενόπλοια.
Για το πρόγραμμα αυτό η εταιρεία υπολείπεται να καταβάλει μέχρι το 2026 ποσό ύψους 527 εκατ. δολαρίων.
Επίσης τον περασμένο Δεκέμβριο η εταιρεία αγόρασε πέντε δεξαμενόπλοια, έναντι 350 εκατ. δολαρίων. Τα πλοία αγοράστηκαν από τη νορβηγική Viken Crude AS.
Οι αγορές αφορούν δύο νεότευκτα του 2023 dual-fuel LNG LR2 aframaxes, ένα super-eco suezmax του 2019 και δύο 1A ice-class aframaxes με scrubber ναυπήγησης 2018 και 2019 αντίστοιχα.
Το πρώτο τρίμηνο του 2024 η εταιρεία προχώρησε σε μια ακόμα παραγγελία, για ένα DP2 suezmax, αξίας 149 εκατ. δολαρίων.
Τέλος, και στο πλαίσιο της ανανέωσης του στόλου της, τον Ιανουάριο του 2024 η ΤΕΝ προχώρησε στην πώληση του δεξαμενόπλοιου τύπου suezmax «Eurochampion 2004», έναντι ποσού 38 εκατ. δολαρίων.
Επισημαίνεται ότι στις 31 Δεκεμβρίου 2023 η αξία του στόλου της εταιρείας έφτανε τα 3,5 δισ. δολάρια.
Παράλληλα το δανειακό χαρτοφυλάκιο της εταιρείας ανερχόταν στο 1,57 δισ. δολάρια, με αποτέλεσμα ο δείκτης δανεισμού προς κεφάλαια να ανέρχεται σε 48,8%.
Ο στόλος
Στις 12 Απριλίου 2024 ο στόλος της ΤΕΝ, με μέση ηλικία 10,1 έτη, αποτελούνταν από 55 συμβατικά δεξαμενόπλοια, τρία πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και τέσσερα δεξαμενόπλοια DP2 suezmax.
Όσον αφορά τις επενδύσεις, έχει υπό κατασκευή τρία δεξαμενόπλοια DP2 suezmax shuttle tankers, δύο δεξαμενόπλοια MR και δύο δεξαμενόπλοια suezmax, με αναμενόμενες παραδόσεις το 2025 και το 2026. Επίσης έχει συμφωνίες για την απόκτηση ενός suezmax και δύο δεξαμενόπλοιων aframax, με αναμενόμενες παραδόσεις το δεύτερο τρίμηνο του 2024.
Αλλαγές από τα νέα δεδομένα
Σύμφωνα με την ΤΕΝ, οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας «άθελά τους έδωσαν σε όλους τους διαχειριστές δεξαμενόπλοιων μια θετική ώθηση στις εμπορικές δραστηριότητες των πλοίων τους και δημιούργησαν αλλαγές που φαίνεται να είναι μόνιμες, καθώς η Ευρώπη, ο σημαντικότερος πελάτης του ρωσικού πετρελαίου, αντικατέστησε το ρωσικό πετρέλαιο με βαρέλια από τις ΗΠΑ, τη Γουιάνα, τη Δυτική Αφρική και τη Μέση Ανατολή.
Γεγονός που με τη σειρά του δημιούργησε μια κατάσταση στην οποία τα δεξαμενόπλοια άλλαξαν τα trade με ταξίδια μεγάλων αποστάσεων.
Επιπλέον, η αυξανόμενη αστάθεια στη Μέση Ανατολή επηρεάζει όλο και περισσότερο τις ναυτιλιακές αγορές από τον Δεκέμβριο του 2023.
Πολλοί πλοιοκτήτες και ναυλωτές αποφεύγουν επί του παρόντος την περιοχή και αναζητούν εναλλακτικές διαδρομές.