Ως «annus horribilis» (φρικτή χρονιά) περιγράφουν το 2023 για τις εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων οι αναλυτές, αφού τα κέρδη τους σημείωσαν σημαντική πτώση το τελευταίο τρίμηνο του 2023.
Σύμφωνα με την τριμηνιαία έκθεση του διεθνώς αναγνωρισμένου εμπειρογνώμονα στη ναυτιλία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων McCown, πρόκειται για την έκτη συνεχόμενη τριμηνιαία πτώση μετά από επτά συνεχόμενα τρίμηνα ρεκόρ καθαρών κερδών για τον κλάδο.
Την ίδια ώρα, η αύξηση της χωρητικότητας κατά 10% του παγκόσμιου στόλου το πρώτο τρίμηνο του 2024 λόγω παραδόσεων νέων πλοίων συνεχίζει να προκαλεί πιέσεις στις τιμές των ναύλων, κυρίως στις υπερατλαντικές διαδρομές.
Η έκθεση
Σύμφωνα με την τριμηνιαία έκθεση του McCown, οι liners εμφάνισαν ζημιές ύψους σχεδόν 700 εκατ. δολαρίων τους τελευταίους τρεις μήνες του 2023, όταν την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους κατέγραφαν κέρδη.
Τα κέρδη της ναυτιλιακής βιομηχανίας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έπεσαν το τελευταίο τρίμηνο του 2023 κατά 24,7 δισ. δολ., στα 191,5 δισ. δολ. ή στο 88,6% των κερδών του 2022. Πρόκειται για μια σημαντική μείωση από το ρεκόρ των 216,2 δισ. δολαρίων καθαρών κερδών το 2022.
Οι απώλειες αντανακλούν την πτώση των ναύλων, αν και οι όγκοι μπορεί να ανακάμψουν, σημειώνει η έκθεση. Τα στοιχεία αντανακλούν τα αρνητικά αποτελέσματα των 11 εταιρειών τακτικών γραμμών που έκαναν σχετικές δημοσιεύσεις.
Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται μεγάλες ζημιές που κατέγραψαν οι AP Moller-Maersk, Hapag-Lloyd, Zim και CMA CGM.
Σημειώνεται ότι ο παγκόσμιος όγκος εμπορευματοκιβωτίων ήταν αυξημένος κατά 7,6% το τέταρτο τρίμηνο του 2023 σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του προηγούμενου έτους.
Πιέσεις στις τιμές των ναύλων
Nαυλομεσίτες εκτιμούν ότι η πίεση στις τιμές ναύλων στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα συνεχιστεί λόγω παραδόσεων νέων πλοίων το 2024, καθώς η χωρητικότητα του στόλου θα αυξηθεί κατά 10%.
Αναλυτές της Braemar επισημαίνουν ότι η χωρητικότητα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων το 2024 θα αυξηθεί κατά 3,1 εκατ. TEUs αφού περίπου 140 πλοία επρόκειτο να παραδοθούν το πρώτο τρίμηνο.
Σημειώνεται ότι η Orient Overseas Container Line είδε τα έσοδά της να υποχωρούν κατά 9% το πρώτο τρίμηνο του 2024, λόγω της πτώσης των ναύλων στις υπερατλαντικές μεταφορές.
Η εισηγμένη στο Χονγκ Κονγκ εταιρεία ανέφερε σε επιχειρησιακή ενημέρωση ότι είχε έσοδα 1,98 δισ. δολ. τους πρώτους τρεις μήνες του 2024, από 2,18 δισ. δολ. έναν χρόνο νωρίτερα.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι το μεγαλύτερο πλήγμα σημειώθηκε στο υπερατλαντικό εμπόριο, όπου η μητρική OOIL ανέφερε ότι η θυγατρική της εταιρεία εκμετάλλευσης γραμμών κατέγραψε έσοδα 154 εκατ. δολ., μια βουτιά 50,6% από την ίδια περίοδο του περασμένου έτους.
Ο συνολικός συντελεστής πληρότητας ήταν 0,9% υψηλότερος από την ίδια περίοδο του 2023. Το συνολικό μέσο έσοδο ανά TEU μειώθηκε κατά 12,0% σε σύγκριση με το πρώτo τρίμηνο του προηγούμενου έτους.
Τα ναύλα
Ήδη οι τιμές ναύλων από την ανατολική Ασία και την Κίνα προς τις ΗΠΑ συνεχίζουν να μειώνονται, μαζί με τις μέσες παγκόσμιες τιμές, καθώς η χωρητικότητα παραμένει άφθονη για τη διαχείριση των μεγαλύτερων διαδρομών, αφού τα εμπορικά πλοία, λόγω των επιθέσεων των Χούθι, συνεχίζουν να αποφεύγουν τη Διώρυγα του Σουέζ.
Ο παγκόσμιος δείκτης εμπορευματοκιβωτίων της Drewry φανερώνει ότι οι ναύλοι από τη Σαγκάη προς τη Νέα Υόρκη μειώθηκαν κατά 4%, ή 184 δολ., σε 4.710 δολάρια ανά FEU.
Οι ναύλοι από τη Σαγκάη προς το Λος Άντζελες μειώθηκαν κατά 2%, ή 70 δολ., σε 3.634 δολ. ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών.
Επίσης, οι τιμές από τη Σαγκάη προς το Ρότερνταμ και από το Ρότερνταμ προς τη Νέα Υόρκη μειώθηκαν κατά 1%, σε 3.050 και 2.224 δολ. ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών αντίστοιχα.