Μεγαλώνει συνεχώς το ναυπηγικό πρόγραμμα των Ελλήνων πλοιοκτητών, αφού, σύμφωνα με στοιχεία της ναυλομεσιτικής εταιρείας Χclusiv Shipbrokers, ένα στα 5 πλοία που είναι υπό ναυπήγηση από Έλληνες πλοιοκτήτες είναι με εναλλακτικά καύσιμα.
Σε σύνολο 496 πλοίων που είναι υπό ναυπήγηση, η μεγάλη κατηγορία πλοίων αφορά τα eco, που μπορούν να πετύχουν μείωση της κατανάλωσης καυσίμων έως 30% σε σχέση με πλοία του 2018.
Τα στοιχεία της Χclusiv Shipbrokers αναφέρουν ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν συνολικά 176 πλοία που χρησιμοποιούν ή μπορούν να χρησιμοποιήσουν εναλλακτικό καύσιμο.
Συγκεκριμένα, με εναλλακτικό καύσιμο σε χρήση είναι υπό παραγγελία 4 bulk carriers, 23 tankers, δύο containerships και 47 με υγροποιημένο αέριο. Επίσης, με δυνατότητα να μπορούν να χρησιμοποιήσουν εναλλακτικό καύσιμο(ready) είναι 41 δεξαμενόπλοια, 22 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και 34 με υγροποιημένο αέριο.
Το α’ τρίμηνο
Πάντως, σε διεθνές επίπεδο οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων με εναλλακτικά καύσιμα παρουσιάζουν αύξηση τους τρεις πρώτες μήνες του 2024, καθώς ήδη οι περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες εργάζονται για την επίτευξη του στόχου του διεθνούς ναυτιλιακού οργανισμού ΙΜΟ, που σε πρώτη φάση είναι η μείωση των εκπομπών αερίων των πλοίων κατά 20% έως το 2030, με απώτερο στόχο την επίτευξη μηδενικού άνθρακα το 2050.
Το καύσιμο που εξακολουθεί να συγκεντρώνει τις προτιμήσεις των πλοιοκτητών είναι το LNG, ακολουθούν η μεθανόλη και η αμμωνία.
Σύμφωνα με στοιχεία του DNV, τους τρεις πρώτους μήνες του 2024 υπήρχαν 68 συμβόλαια για νεότευκτα πλοία με εναλλακτικά καύσιμα, αυξημένα κατά 54% σε σχέση με τα 44 που παραγγέλθηκαν κατά το πρώτο τρίμηνο του περασμένου έτους.
Στη μηνιαία ανασκόπηση των στοιχείων καυσίμων, η DNV κατέγραψε έναν ήσυχο μήνα για τον Μάρτιο, καταγράφοντας μόλις πέντε νέες παραγγελίες για πλοία με εναλλακτικά καύσιμα – δύο για μεθανόλη και αμμωνία και ένα για LNG.
Τα στοιχεία της DNV δείχνουν σήμερα έναν στόλο 1.034 πλοίων που λειτουργούν με καύσιμο υγροποιημένο φυσικό αέριο. Τα 514 είναι σε παραγγελία και τα 520 σε εμπορική λειτουργία. Επίσης, υπάρχει ένας στόλος 269 πλοίων με καύσιμο μεθανόλη – εκ των οποίων 236 είναι υπό παραγγελία και 33 σε εμπορική χρήση. Επίσης, 16 νεότευκτα πλοία με καύσιμο αμμωνία είναι υπό παραγγελία.
Σύμφωνα με τον νορβηγικό νηογνώμονα DNV, μέχρι το τέλος του 2027 περισσότερα από 1.000 πλοία θα χρησιμοποιούν ως καύσιμο το LNG και θα μεταφέρουν εμπορεύματα σε όλο τον κόσμο με μειωμένες εκπομπές ρύπων, έναντι μόλις 36 πλοίων που λειτουργούσαν με υγροποιημένο φυσικό αέριο πριν από μία δεκαετία.
Όπως έχει επισημάνει η Clarksons, περίπου 188 λιμάνια σε όλο τον κόσμο μπορούν να προσφέρουν ήδη υπηρεσίες δεξαμενισμού LNG, ενώ σε άλλες 82 τοποθεσίες έχουν αποφασιστεί και υλοποιούνται σχέδια ή βρίσκονται υπό συζήτηση για την παροχή του συγκεκριμένου καυσίμου.
Σε ανάρτησή του ο παγκόσμιος διευθυντής του νορβηγικού νηογνώμονα για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, Ιάσονας Στεφανάτος, αναφέρει ότι οι επενδύσεις σε ναυπηγήσεις πλοίων με εναλλακτικά καύσιμα επεκτείνονται με ταχείς ρυθμούς.
Προσθέτει ότι παρόλο που η νεότευκτη δραστηριότητα για πλοία με εναλλακτικά καύσιμα δεν έχει συμβαδίσει με τον ταχύτατο ρυθμό που σημειώθηκε τον Ιανουάριο και τον Μάρτιο, η συνολική τάση παραμένει ισχυρή.
Ο κ. Στεφανάτος υπογραμμίζει επίσης ο στόλος LNG που βρίσκεται σε λειτουργία έχει υπερδιπλασιαστεί από το 2021, ενώ το ταχέως αναπτυσσόμενο βιβλίο παραγγελιών μεθανόλης υποδηλώνει παρόμοια ανάπτυξη σε αυτό το τμήμα κατά την επόμενη πενταετία.
Τονίζει ότι για το πρώτο τρίμηνο του έτους έχουν καταγραφεί πέντε νεότευκτα πλοία αμμωνίας, που αποτελεί -όπως προσθέτει ένα μήνυμα ότι οι επενδύσεις σε αυτούς τους τύπους πλοίων είναι ανοδική.