Διολίσθηση στις τιμές ναύλων στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων προκαλούν οι παραδόσεις νέων πλοίων το 2024, όπου η χωρητικότητα του παγκόσμιου στόλου θα αυξηθεί κατά 10%.
Αν και οι εταιρείες τακτικών γραμμών επωφελούνται επί του παρόντος από τα απρόβλεπτα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα, λόγω των επιθέσεων κατά της διεθνούς ναυτιλίας από τους αντάρτες Χούθι, με αλλαγές στον διάπλου των containerships γύρω από το κέρας της Αφρικής, αλλά και στην καθυστερημένη διέλευση των πλοίων από τη Διώρυγα του Παναμά λόγω της ξηρασίας, αναλυτές της Braemar επισημαίνουν ότι η χωρητικότητα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων το 2024 θα αυξηθεί κατά 3,1 εκατ. teu με περίπου 140 πλοία που θα παραδοθούν το πρώτο τρίμηνο του 2024.
Σημειώνεται ότι ο παγκόσμιος δείκτης εμπορευματοκιβωτίων Freightos Baltic Global Container Index (FBX) υποχώρησε κατά τη διάρκεια του πασχαλινού Σαββατοκύριακου των καθολικών κατά 179 δολάρια και διαμορφώθηκε στα 2.503 δολάρια για ένα εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών (feu), από το μέγιστο επίπεδο των 3.482 δολαρίων που ήταν στα μέσα Φεβρουαρίου (πτώση 28%).
Σύμφωνα με αναλυτές ναυλομεσιτικών εταιρειών οι διεθνείς τιμές των εμπορευματικών μεταφορών επιστρέφουν στο επίπεδο που βρίσκονταν στις αρχές του έτους – αν και εξακολουθούν να είναι περίπου διπλάσιες από το επίπεδο που ήταν πριν από τα Χριστούγεννα.
Η πτώση του FBX οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις μειώσεις στο εμπόριο μεταξύ Ασίας και ΗΠΑ, όπου οι τιμές επανήλθαν στην πτωτική τάση των τελευταίων δύο μηνών.
Εντάξεις στο στόλο
Σύμφωνα με την Alphaliner, περίπου 41 νεότευκτα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εντάχθηκαν στον παγκόσμιο στόλο μόνο τον Μάρτιο, προσθέτοντας περίπου 260.000 teu.
Το μεγαλύτερο από τα νέα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ήταν το Busan Express της Hapag-Lloyd με κινητήρα LNG, χωρητικότητας 23.664 teu (ναυπήγηση 2024), που κατασκευάστηκε από την κορεατική Hanwha Ocean (πρώην DSME).
Δέκα πλοία neo-panamax έως 16.600 teu παραδόθηκαν, μαζί με εννέα Bangkokmax περίπου 1.800 teu το καθένα. Μόνο η κινεζική CSSC Group παρέδωσε οκτώ πλοία συνολικής χωρητικότητας περίπου 61.400 teu.
Μάλιστα, η Maersk αναμένει ότι ο παγκόσμιος όγκος εμπορευματοκιβωτίων θα αυξηθεί κατά 2,5%-4,5% το 2024.
Σύμφωνα με τον νορβηγικό όμιλο χρηματοοικονομικών υπηρεσιών DNB, τα νέα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα είναι ίσα με το 11% περίπου του σημερινού στόλου, με αύξηση κατά 10% το 2024.
Το 2023 τα ναυπηγεία παρέδωσαν 350 νέα containerships συνολικής χωρητικότητας 2,2 εκατομμύρια teu, ξεπερνώντας το προηγούμενο ρεκόρ από το 2015, όταν παραδόθηκαν 1,7 εκατ. teu.
Πτώση τιμών
Οι τιμές από την Ασία προς την ανατολική ακτή των ΗΠΑ μειώθηκαν κατά τη διάρκεια του Πάσχα των καθολικών σε 4.304 δολάρια ανά feu σήμερα. Η τιμή αυτή είναι μειωμένη κατά 37% από 6.850 δολάρια ανά feu στις 9 Φεβρουαρίου.
Οι τιμές ναύλων στη διαδρομή από την Ασία προς τη δυτική ακτή των ΗΠΑ υποχώρησαν κατά 10% περίπου, στα 3.263 δολάρια ανά feu, από το μέγιστο των 5.000 δολαρίων πριν από σχεδόν δύο μήνες.
Σε ορισμένες διαδρομές οι τιμές φαίνεται να έχουν σταθεροποιηθεί. Οι ναύλοι από την Ασία προς την Ευρώπη αυξήθηκαν ελαφρώς τις τελευταίες ημέρες στα 3.411 δολάρια ανά feu.
Αλλά οι τιμές από την Ασία προς τη Μεσόγειο έχουν πέσει. Αυτές μειώθηκαν κατά τη διάρκεια του Πάσχα κατά 757 δολάρια, σε 4.550 δολάρια ανά feu σήμερα, από σχεδόν 7.000 δολάρια στις 9 Ιανουαρίου.