Περιζήτητα είναι τα μοντέρνα δεξαμενόπλοια στη ναυτιλιακή αγορά σήμερα, κάτι που αποδεικνύεται από τη θεαματική αύξηση των ναυπηγήσεων το πρώτο τρίμηνο, αλλά και το μαζικό ενδιαφέρον για όσα βαπόρια τίθενται προς πώληση.
Ενδεικτική είναι η περίπτωση του tanker μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου τύπου LR2 Aurviken (χωρητικότητας 112.802 dwt και κατασκευής 2019), το οποίο «βγήκε στο σφυρί» στα τέλη Μαρτίου. Οι πληροφορίες της «Ν» αναφέρουν πως ο αριθμός των υποψήφιων αγοραστών ήταν διψήφιος, ενώ εγχώριοι ναυλομεσιτικοί οίκοι επισημαίνουν πως η εταιρεία που τελικά επικράτησε είναι ελληνικών συμφερόντων.
Το τελικό τίμημα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, ανήλθε στα 73 εκατ. δολάρια, ποσό ιδιαίτερα υψηλό και πάνω από τα επίπεδα στα οποία τοποθετούν ναυλομεσίτες την αξία ενός aframax πενταετίας. Ενισχυτικά για την τιμή του Aurviken λειτούργησε ενδεχομένως το γεγονός πως είναι εξοπλισμένο με scrubbers.
Ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv Shipbrokers αναφέρει στην τελευταία έκθεσή του ότι οι τιμές για όλα τα μεγέθη δεξαμενόπλοιων ηλικίας 5 ετών αυξήθηκαν τον περασμένο μήνα από 9% έως 22% σε ετήσια βάση.
«Στη διάρκεια του 2024, το ενδιαφέρον στη second hand αγορά έχει μετατοπιστεί σε νεότερα βαπόρια. Ο παράγοντας “eco” αναμένεται να λάβει ακόμη μεγαλύτερο βάρος στην απόδοση στο εμπόριο, κάτι που μέχρι τώρα δεν ήταν εμφανές στις αξίες» τονίζει η BRS Shipbrokers.
Με βάση την ίδια πηγή, τον Μάρτιο οι αξίες των VLCCs, suezmaxes και MR2 product tankers ηλικίας 10 ετών ανέβηκαν σχεδόν 12% κατά μέσο όρο συγκριτικά με το τέλος του 2023, ποσοστό διπλάσιο από τη μέση άνοδο στις τιμές όλων των μεγεθών και των ηλικιών δεξαμενόπλοιων.
Συμφωνίες για νεότευκτα
Την ίδια ώρα, η έλλειψη πολλών μοντέρνων πλοίων διαθέσιμων προς πώληση οδηγεί την πλειονότητα των πλοιοκτητών σε συμφωνίες με τα ναυπηγεία. Σε ένα από τα πρόσφατα deals, η «Ν» πληροφορείται από διάφορες πηγές ότι η Union Maritime, η οποία εδρεύει στο Λονδίνο, παρήγγειλε δύο product tankers στο νοτιοκορεατικό ναυπηγείο HD Ksoe. Το συνολικό κόστος ξεπέρασε τα 140 εκατ. δολάρια.
Σύμφωνα με στοιχεία της Xclusiv Shipbrokers, από τον Ιανουάριο έως και τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 100 νεότευκτα tankers, δηλαδή καταγράφηκε ανάπτυξη 31% συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του 2023.
Οι ναυλομεσίτες της Xclusiv επισημαίνουν πως το βιβλίο παραγγελιών του υπό ναυπήγηση τονάζ αγγίζει πλέον το 9,1% του εν ενεργεία στόλου, όταν τον περσινό Μάρτιο ανερχόταν μόλις στο 4,4%.
Διψήφιες είναι ήδη οι αναλογίες σε aframaxes/LR2 tankers (14%), suezmaxes (13%) και MR2 tankers (11%).
Όσο για τα υπερδεξαμενόπλοια (VLCCs), μπορεί το orderbook να αντιστοιχεί μόλις στο 5% του στόλου στο νερό, αλλά μόνο το πρώτο φετινό τρίμηνο τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 24 βαπόρια. Συνολικά, υπό ναυπήγηση βρίσκονται 46 VLCCs.
Πρωταγωνιστές οι «Greeks»
Φυσικά, οι Έλληνες πλοιοκτήτες διαδραματίζουν πρωτεύοντα ρόλο τόσο στα deals μεταχειρισμένων όσο και σε αυτά νεότευκτων πλοίων. Στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου, οι «Greeks» ήταν υπεύθυνοι για το 25,5%, περίπου, των αγοραπωλησιών δεξαμενόπλοιων, καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση ανάμεσα στους πωλητές και τη δεύτερη στους αγοραστές, με βάση στοιχεία της Xclusiv Shipbrokers.
Όσο για τα νεότευκτα, η ίδια πηγή αναφέρει πως το 30% των tankers που ναυπηγούνται σήμερα ή 205 πλοία σε σύνολο 690 ανήκουν σε ναυτιλιακές ελληνικών συμφερόντων.
Ανάμεσα στα ονόματα που παρήγγειλαν δεξαμενόπλοια εσχάτως συμπεριλαμβάνονται η Navios Maritime Partners της Αγγελικής Φράγκου, η Dynacom Tankers του Γιώργου Προκοπίου, ο Όμιλος Χανδρή και η Cape Shipping.