Σε πολύ υψηλά επίπεδα, αλλά με ελαφριά κάμψη σε σχέση με τα μέχρι τώρα δεδομένα του 2024, κινούνται οι ναύλοι στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου (LR2).
Οι επιθέσεις των Χούθι σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν εξαναγκάσει σε εκτροπές δρομολογίων τα δεξαμενόπλοια, προς το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, γεγονός που έχει ωθήσει τους ναύλους, κυρίων των LR2, περιορίζοντας με τον τρόπο αυτό τη διαθέσιμη χωρητικότητα.
Ωστόσο, όπως φαίνεται από τα στοιχεία της Clarksons Securities, οι ναύλοι την προηγούμενη εβδομάδα, αν και παραμένουν σε υψηλά, κατέγραψαν μείωση κατά 20% σε εβδομαδιαία βάση και διαμορφώθηκαν για τα non-eco LR2 κατά μέσο όρο σε 56.500 δολάρια την ημέρα.
Οι μέσοι ναύλοι φέτος για τα non-eco LR2s ανέρχονται σε 61.000 δολάρια την ημέρα, αυξημένοι κατά 25% σε σχέση με την ίδια περίοδο το 2023.
Οι τιμές στη spot αγορά έχουν μειωθεί στο εμπόριο Κόλπου Μέσης Ανατολής – Ευρώπης, που επηρεάζεται άμεσα από τις εκτροπές των πλοίων προς το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, καθώς και στο εμπόριο Κόλπου Μέσης Ανατολής – Ασίας.
Σύμφωνα με τους αναλυτές, αναφορικά με τους ναύλους στα LR2, οι βραχυπρόθεσμες προοπτικές φαίνονται σημαντικά πιο ήπιες σε σύγκριση με αυτές που υποδεικνύει η αγορά αυτή την περίοδο.
Η αρχική αύξηση της δραστηριότητας έχει κάπως εξασθενίσει, με την τρέχουσα καμπύλη των πλοίων χωρίς φορτίο να απεικονίζει ασθενέστερα θεμελιώδη στοιχεία σε βραχυπρόθεσμη βάση.
Οι εκτιμήσεις
Σύμφωνα με την εβδομαδιαία αναφορά των Clarksons, οι αγορές δεξαμενόπλοιων παραμένουν καλές (μέσο έσοδο μεγαλύτερο από 40.000 δολ./ημέρα), με στήριξη από τη χαμηλή αύξηση του στόλου και τις συνεχιζόμενες εμπορικές ροές μεγάλων αποστάσεων που σχετίζονται με τη Ρωσία, και με τη διαταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα.
Όσον αφορά τις μεταφορές αργού, παρατηρείται μια εξασθένηση της δυναμικής των ναύλων VLCC στα δρομολόγια MEG – Κίνας. Αντίθετα οι ναύλοι των aframaxes που διασχίζουν τη Μεσόγειο έχουν ανακάμψει.
Σύμφωνα με την ανάλυση της Μαρίας Μπερτζελέτου της Signal Ocean, η εξέλιξη των ναύλων VLCC από το MEG και την Αφρική προς την Κίνα χαρακτηρίζεται από προκλήσεις.
Παρά την ελπιδοφόρα άνοδο των ναύλων MEG – Κίνα στα μέσα Φεβρουαρίου, αυτή ήταν βραχύβια, αφήνοντας πίσω της ένα πιο υποτονικό κλίμα. Η πρόσφατη στενότητα στην προσφορά πλοίων που παρατηρήθηκε δημιουργεί προσδοκίες σχετικά με τον πιθανό θετικό αντίκτυπό της στις τιμές της αγοράς.
Ωστόσο, η αύξηση της ζήτησης σε τόνους ημερησίως δεν έχει ακόμη επιδείξει σταθερό ανοδικό ρυθμό.
Εν τω μεταξύ, οι συζητήσεις στην αγορά υποδηλώνουν ότι η κινεζική ζήτηση πετρελαίου μπορεί να αποτελέσει αφορμή για περαιτέρω πίεση στην αγορά, καθώς η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου εισέρχεται σε μια νέα εποχή χαμηλότερης ανάπτυξης.
Οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι τα επίπεδα ανάπτυξης θα μπορούσαν ενδεχομένως να μειωθούν στο μισό σε σύγκριση με αυτά πριν από το 2019, ιδίως καθώς βασικά τμήματα της κινεζικής οικονομίας «παλεύουν» με την επιβράδυνση.
Σταθερές επιδόσεις
Τέλος, σύμφωνα με την Intermodal, η αγορά αργού πετρελαίου παρουσίασε σχετικά σταθερές επιδόσεις, με τις τιμές να σημειώνουν ελάχιστες διακυμάνσεις, ενδεικτικό του επιφυλακτικού κλίματος των εμπόρων. Η σταθερότητα αυτή επηρεάστηκε από ένα πλέγμα συνισταμένων, συμπεριλαμβανομένων των γεωπολιτικών εξελίξεων, όπως οι πιθανές συνομιλίες για κατάπαυση του πυρός στη Γάζα, οι οποίες εισήγαγαν ένα πτωτικό κλίμα, το οποίο αντισταθμίστηκε από τη συνεχιζόμενη σύγκρουση στην Ανατολική Ευρώπη και τη μείωση του αριθμού των εξεδρών άντλησης πετρελαίου στις ΗΠΑ, που υποδηλώνει μελλοντική στενότερη προσφορά.
Επιπλέον, το ισχυρό δολάριο ΗΠΑ συνέβαλε στην εξασθένιση της ζήτησης, καθιστώντας το πετρέλαιο ακριβότερο για τους κατόχους άλλων νομισμάτων. Η αγορά ναύλων αργού ήταν κατά κύριο λόγο πτωτική, με προκλήσεις σε όλους τους τομείς λόγω των ανεκπλήρωτων προσδοκιών φορτίου, της υπερπροσφοράς χωρητικότητας και της επιφυλακτικής δέσμευσης των ναυλωτών.
Τα έσοδα από T/C VLCC ανήλθαν κατά μέσο όρο σε 51.416 δολ./ ημέρα, σημειώνοντας εβδομαδιαία μείωση κατά 6.958 δολ./ημέρα ή 13,59% σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα.
Οι επιδόσεις της περασμένης εβδομάδας στον τομέα των VLCCs ήταν ιδιαίτερα δύσκολες, καθώς η αναμενόμενη αύξηση των αιτήσεων για φορτία δεν καρποφόρησε, με αποτέλεσμα να επηρεαστεί αρνητικά η δυναμική της αγοράς.