Αναταράξεις στη διεθνή αλυσίδα εφοδιασμού και οικονομικές επιπτώσεις στην αγορά των ΗΠΑ για το επόμενο χρονικό διάστημα προκαλεί η κατάρρευση της γέφυρας Francis Scott Key στο λιμάνι της Βαλτιμόρης μετά την πρόσκρουση του containers ship «Dali», χωρητικότητας 10.000 TEUs και σημαίας Σιγκαπούρης.
Οι πάροχοι υπηρεσιών εφοδιαστικής εργάζονται επειγόντως για να ενημερώσουν τους πελάτες τους σχετικά με την κατάσταση των εισαγωγών και εξαγωγών μετά το κλείσιμο του λιμανιού, ενώ ήδη πολλές εταιρείες μεταφοράς αρχίζουν να αλλάζουν δρομολόγια.
Οι ασφαλιστικές απαιτήσεις για τις απώλειες των ανθρώπινων ζωών, την αποκατάσταση της γέφυρας αλλά και τις απαιτήσεις παρόχων του λιμανιού αναμένεται να ξεπεράσουν κάθε προηγούμενο, που σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις θα αγγίξουν τα 3 δισ. δολ.
Δύτες συνεχίζουν τις έρευνες για τους έξι αγνοούμενους εργάτες που εργάζονταν την ώρα του συμβάντος στη γέφυρα. Τα αίτια της σύγκρουσης εξακολουθούν να ερευνώνται. Το containership πριν χτυπήσει στον πυλώνα της γέφυρας πρόλαβε και εξέπεμψε σήμα κινδύνου δίνοντας άμεσα τη δυνατότητα στις αρχές να διακόψουν την κυκλοφορία. Το 300 μέτρων μήκους πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «Dali» μόλις είχε ξεκινήσει με προορισμό τη Σρι Λάνκα.
Ποιοι επηρεάζονται
Το λιμάνι της Βαλτιμόρης είναι το μεγαλύτερο λιμάνι εξαγωγής άνθρακα των ΗΠΑ και το 11ο μεγαλύτερο για την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία, και λόγω του τραγικού συμβάντος έχει αναστείλει όλες τις λιμενικές του δραστηριότητες.
Ο Γιάννης Κάρτσωνας, διευθύνων σύμβουλος της Breakwave Stiw Advisors, μιλώντας στο αμερικανικό κανάλι επιχειρηματικών ειδήσεων Fox Business, ανέφερε ότι μετά το τραγικό συμβάν οι τομείς που θα επηρεαστούν για αρκετό χρονικό διάστημα στην αγορά των ΗΠΑ είναι αυτοί των εμπορευματοκιβωτίων και των οχημάτων.
Επίσης, τόνισε ότι ένας σημαντικός τομέας που δεν θα μείνει ανεπηρέαστος είναι του άνθρακα, καθώς πρόκειται για το μεγαλύτερο λιμάνι εξαγωγής των ΗΠΑ. Εκτίμησε επίσης ότι το λιμάνι θα παραμείνει ανενεργό για αρκετούς μήνες.
Οι εταιρείες που απασχολούνται με το εμπόριο άνθρακα έχουν αναφέρει ότι θα υπάρξουν διαταραχές στον εφοδιασμό με άνθρακα, καθώς και στη διαθεσιμότητα βενζίνης στην περιοχή της Βαλτιμόρης, καθώς μέρος της αιθανόλης έρχεται με φορτηγίδες και σιδηροδρομικές μεταφορές.
Πρόβλημα αναμένεται να υπάρξει και στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές, καθώς η γέφυρα Francis Scott Key, μήκους 2,6 χιλιομέτρων, αποτελεί μέρος του βασικού οδικού άξονα που συνδέει τις βόρειες με τις νότιες πολιτείες των ΗΠΑ, στις ανατολικές ακτές της χώρας.
Το λιμάνι στον τομέα εμπορευματοκιβωτίων διακινεί κάθε εβδομάδα περίπου 21.000 TEUs, ενώ το 2023 μέσω αυτού διακινήθηκαν περισσότερα από 847.000 αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά.
Περισσότεροι από 52 εκατομμύρια τόνοι ξένων φορτίων, αξίας περίπου 80 δισεκατομμυρίων δολαρίων, μεταφέρθηκαν από το λιμάνι πέρσι.
Ήδη η δανέζικη εταιρεία διακίνησης εμπορευμάτων Maersk, φορτίο της οποίας μετέφερε το containership «Dali», ανακοίνωσε ότι θα αφαιρέσει τη Βαλτιμόρη από τις υπηρεσίες της το προσεχές διάστημα.
Σύμφωνα με τον κυβερνήτη του Μέριλαντ, Γουές Μουρ, στο λιμάνι της Βαλτιμόρης απασχολούνται περισσότεροι από 15.000 εργαζόμενοι, με 140.000 έμμεσες θέσεις εργασίας.
Ρεκόρ αποζημιώσεων
Αναλυτές της πολυεθνικής τραπεζικών και χρηματοοικονομικών υπηρεσιών Barclays Plc αναφέρουν ότι οι ασφαλιστές του Λονδίνου αντιμετωπίζουν απαιτήσεις ύψους έως και 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων μετά την κατάρρευση της γέφυρας της Βαλτιμόρης από την πρόσκρουση του containership «Dali».
Όπως τονίζεται στο Bloomberg, οι ασφαλιστικές αποζημιώσεις μόνο για την αποκατάσταση της γέφυρας θα μπορούσαν να φτάσουν το 1,2 δισ. δολάρια.
Επίσης, θα υπάρξουν πιθανές υποχρεώσεις ύψους 350 έως 700 εκατ. δολαρίων για άδικους θανάτους, καθώς τουλάχιστον έξι άτυχοι εργάτες θεωρούνται νεκροί, αλλά δεν έχουν εντοπιστεί μέχρι στιγμής.
Αναφέρουν, εξάλλου, ότι θα υπάρξουν και ποσά που δεν έχουν ακόμη καθοριστεί για την αλλαγή λειτουργίας και του κόστους για τις επιχειρήσεις, καθώς η πρόσβαση στο λιμάνι της πόλης έχει αποκλειστεί.
Έχει αναφερθεί, εξάλλου, ότι οι υπάλληλοι του λιμανιού της Βαλτιμόρης μπορούν να βρεθούν προσωρινά σε αργία ή να δουν διαταραχές στο ωράριο εργασίας τους. Οι ασφαλιστικές απαιτήσεις εκτιμάται πάντως ότι θα κατανεμηθούν και σε ασφαλιστές και σε αντασφαλιστές.
Βαλτιμόρη: Ο νόμος του Τιτανικού βοηθά τον πλοιοκτήτη να περιορίσει την καταβολή αποζημιώσεων