Στην επιφάνεια αναδύονται διαρκώς νέα deals των Ελλήνων πλοιοκτητών για νεότευκτα δεξαμενόπλοια, δίνοντας συνέχεια στο ράλι των επενδύσεων που ξεκίνησε πέρσι.
Στο επίκεντρο των παραγγελιών που έγιναν γνωστές εσχάτως βρίσκονται τα μεσαίου μεγέθους δεξαμενόπλοια.
Αρχικά, το κινεζικό ναυπηγείο Zhoushan Changhong γνωστοποίησε την περασμένη εβδομάδα ότι η Navios Maritime Partners της Αγγελικής Φράγκου πρόσθεσε δύο ακόμη aframax/LR2 tankers στα πλοία που κατασκευάζει εκεί.
Οι Κινέζοι δεν γνωστοποίησαν το κόστος της κατασκευής, αλλά επισήμαναν ότι τα βαπόρια θα είναι εξοπλισμένα με scrubbers, ενώ θα μπορούν, μετά από μετασκευές, να καίνε είτε μεθανόλη είτε LNG (methanol/LNG ready). Παράλληλα, θα έχουν τη δυνατότητα σύνδεσης με εγκαταστάσεις παροχής ρεύματος από τη στεριά.
Τα δύο δεξαμενόπλοια αναμένεται να παραδοθούν στο δεύτερο μισό του 2027.
Η αρχική παραγγελία, η οποία δόθηκε πέρσι στο Zhoushan Changhong, αφορούσε τέσσερα LR2 tankers, καθένα από τα οποία κόστισε 64,55 εκατ. δολάρια. Τα δύο τελευταία αυξάνουν το orderbook στο εν λόγω ναυπηγείο σε έξι πλοία.
Όπως αποκάλυψε στο πλαίσιο των αποτελεσμάτων τέταρτου τριμήνου, η Navios Maritime Partners «τρέχει» ένα ναυπηγικό πρόγραμμα ύψους 1,6 δισ. δολαρίων για 26 πλοία, 16 tankers και 10 containerships.
Ο Όμιλος Χανδρή
Παράλληλα, η «Ν» μαθαίνει από ναυλομεσιτικές πηγές ότι ο Όμιλος Χανδρή συμφώνησε με το κινεζικό ναυπηγείο Guangzhou Shipyard, θυγατρική του μεγάλου κρατικού ναυπηγικού ομίλου CSSC (China State Shipbuilding Corp), για την κατασκευή δύο aframax/LR2 tankers, με ορίζοντα παράδοσης έως το δεύτερο εξάμηνο του 2027.
Ναυλομεσιτικές πηγές επισημαίνουν ότι τα δύο βαπόρια θα είναι εξοπλισμένα με μηχανές διπλού καυσίμου LNG. Οι ίδιες πηγές συμπληρώνουν ότι πρόκειται για deal που πέρασε κάτω από το ραντάρ των ναυλομεσιτικών εκθέσεων και υπεγράφη στα μέσα του 2023. Το κόστος παραμένει άγνωστο.
Σε κάθε περίπτωση, η επιλογή για μηχανές διπλού καυσίμου LNG ενισχύει το τίμημα της ναυπήγησης ενός LR2 tanker κατά 14 εκατ. δολάρια, όπως αναφέρουν άνθρωποι από τον χώρο των ναυπηγείων.
Ο Όμιλος Χανδρή παρέλαβε το τελευταίο νεότευκτο δεξαμενόπλοιο από τα ναυπηγεία το 2022, ένα aframax, το οποίο τώρα ταξιδεύει στις θάλασσες με το όνομα «Althea». Στη διάρκεια του 2023 επικεντρώθηκε σε ναυπηγήσεις bulk carriers.
H Evalend Shipping
Η Evalend Shipping, συμφερόντων Κρίτωνα Λεντούδη, «τρέχει» ένα από τα μεγαλύτερα ναυπηγικά προγράμματα σήμερα στην ελληνική και διεθνή ναυτιλιακή βιομηχανία.
Ανάμεσα σε LPG carriers, bulkers, LNG carriers και προσφάτως ammonia carriers, η ναυτιλιακή επενδύει μαζικά και στα δεξαμενόπλοια.
Στην τελευταία εξέλιξη, Βρετανοί ναυλομεσίτες επισημαίνουν σε report της τελευταίας εβδομάδας ότι η Evalend άσκησε δικαίωμα option για την κατασκευή δύο επιπλέον tankers τύπου LR1 σε συμβόλαιο που έχει με το κινεζικό ναυπηγείο Yangzijiang Shipbuilding.
Διεθνείς πλατφόρμες δεδομένων αναφέρουν πως πλέον η εταιρεία έχει συνολικά οκτώ υπό ναυπήγηση LR1 δεξαμενόπλοια στην εν λόγω γιάρδα. Καθένα από αυτά τα βαπόρια φέρεται να κόστισε περίπου 50 εκατ. δολάρια. Τα δύο τελευταία αναμένεται να παραδοθούν κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2026.
Σημειώνεται ότι οι ναυπηγήσεις tankers υπερτριπλασιάστηκαν το 2023. Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του ναυλομεσιτικού οίκου BRS Shipbrokers, η οποία δημοσιεύτηκε τις τελευταίες ημέρες, το 2022 τέθηκαν υπό παραγγελία πλοία χωρητικότητας 10,7 εκατ. dwt και πέρσι ξεπέρασαν τα 36,4 εκατ. dwt.
Η αναλογία του βιβλίου παραγγελιών των υπό ναυπήγηση δεξαμενόπλοιων προς τον εν ενεργεία στόλο εκτοξεύτηκε πέρσι στο 7,4% από 4,5% το 2022, σύμφωνα με την BRS. Τα επίπεδα προ διετίας είχαν να καταγραφούν στην αγορά από το 1990, με βάση την ίδια πηγή.
Και το ράλι συνεχίζεται και φέτος. Ελληνικές ναυλομεσιτικές εκθέσεις υποδεικνύουν ότι έως τώρα έχουν τεθεί υπό παραγγελία 106 tankers χωρητικότητας άνω των 10,5 εκατ. dwt, πολύ κοντά δηλαδή ήδη στα επίπεδα του 2022.
Το 30% περίπου των υπό ναυπήγηση δεξαμενόπλοιων αφορά συμβόλαια ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών.